VLN

Div: 24U Nürburgring. De balans. Audi Top! Concurrentie Flop?

Mag je dit het opmaken van de balans zo stellen. Nee, zeker niet, maar de concurrentie heeft zich wel behoorlijk verslikt. Zeker omdat men bij Audi Customer Sport nogal behoudend was in haar perscommuniqués vooraf. Porsche en Mercedes waren voor deze editie gewoon de grootste kanshebbers.

2019 Winnaars
Audi was dit jaar duidelijk geen favoriet voor de eindzege maar zorgde voor een verrassing.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

24U Nürburgring. De balans. Audi Top! Concurrentie Flop?
In de vele jaren dat ik 24U Nürburgring mocht verslaan heb ik eigenlijk nooit zo'n competitief startveld voor de overall overwinning gezien als dit jaar. Met Porsche en Mercedes als de grote favorieten.

Al in de trainingen en kwalificaties bleek dat Mercedes met AMG GT3 de grote favoriet voor de eindzege was. De Black Falcon #2 Mercedes van de combinatie Adam Christodoulou/Manuel Metzger/Dirk Müller had comfortabel de leiding in handen toen hij in de vroege avonduren bij een lichte touché met de Gazoo Toyota Supra betrokken was. Een misverstand op het GP-circuit tussen beide rijders. Maar toch? De Mercedes had op dat moment een ruime voorsprong op de concurrentie. En ondanks het feit dat Maro Engel zijn ploeggenoot Christoudoulou geen verwijten maakten was dit een kostbare fout waar eigenlijk toch weer weinig begrip voor op te brengen is. Zeker omdat de Supra geen concurrentie voor de GT3 vormde.

2019 Lexus LC Zonder Lexus/Gazoo Racing is de 24U eigenlijk nauwelijks denkbaar.

Daarna was de Manthey 911 GT3 R van Earl Bamber/Michael Christensen/Kevin Estre/Laurens Vanthoor super dominant. Uw redacteur heeft deze auto afgelopen weekend op diverse punten op de Nordschleife gade mogen slaan. Met alle respect maar van alle GT3's was dit gewoon de allerbeste auto met een enorme goede set-up. In vergelijking met de Frikadelli en Falken Porsches bevond deze auto zich gewoon in een andere wereld. Op het baanvak Brünnchen was dit zo duidelijk zichtbaar. Bijzonder jammer dat Laurens Vanthoor een tweede achtereenvolgende Nordschleife-overwinning door een schattingsfout kort voor het einde verspeelde. Ruim 52 km/u te hard door een Code 60 Zone waar 120 geoorloofd was......Dergelijke fouten zijn onvergefelijk.

Gazoo Racing Supra Misverstand tussende leidende #2 Mercedes en de Gazoo Racing Toyota Supra leidde tot het uitvallen van de koplopers.

Code 60 en Nordschleife Permit ter discussie
Tijdens 24U Nürburgring wordt bij een "calamiteit" geen gebruik gemaakt van een safetycar maar van afgeschermde baangedeeltes. Of dit na afgelopen weekend nog functioneel is moet voor de toekomst worden afgewacht. Na de verschrikkelijke klapper van de Cayman Falcon Porsche en de KCMG Nissan Nismo GT3 op de Döttinger Höhe kwam er zoveel van rijders als van marshalls nog wat kritiek op de social media.

Screenshot-2019-06-23-at-07.14.48
De verschrikkelijke crash op de Döttinger Hohe liep relatief goed af.

KCMG-coureur Christian Menzel haalde fel uit naar de DMSB omdat de Nordschleife Permit zijns inziens voor een aantal deelnemers onvoldoende is en niet meer dan een geldwasmachine voor de DMSB, het Duitse overkoepelende orgaan. Voor deze permit moet je aan specifieke eisen voldoen en om aan de 24U deel te nemen minstens 18 ronden op de Nordschleife in VLN/RCN events afgelegd hebben. Menzel vindt dit onvoldoende maar een aantal van zijn professionele collega's maakten er ook in onderlinge duels een potje van. Beste voorbeeld was de Italiaan Gabriele Piana in de Black Falcon Mercedes die in de slotfase de Land Motorsport Audi R8 LMS met René Rast aan het stuur van de baan drukte. Met een minder ervaren rijder had dit inderdaad slechter kunnen aflopen. Teameigenaar Wolfgang Land was woedend en ging dan ook terecht bij Black Falcon verhaal halen. Piana kreeg voor zijn acties een boete van 5000 Euro opgelegd.Vooral de marshalls die bij het Cayman/Nissan incident aan het werk waren moeten over veel beschermengelen beschikt hebben.

2019 TCR Honda
TCR-overwinning voor de fabrieksondersteunde Honda Civic.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 25 juni 2019 17:01

    Porsche (eigenlijk alleen Manthey) en Mercedes zaten er qua snelheid goed bij. Alleen zat er bij de concurrentie een duiveltje op de schouder. BMW tsja... die mogen zich schamen. Kijk ook heel even TCR, één uitvaller, door die mega klapper.

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 25 juni 2019 17:25

    Moet zeggen dat dit een hele gave race was om mee te maken, spanning tot aan het eind! Dat de Permit geldklopperij is is evident. Er wordt met twee maten gemeten, kost als rijder enorm veel geld en neemt nauwelijks problemen weg. Zouden ze gewoon moeten afschaffen. Neemt niet weg dat de race dit jaar erg spannend was, eigenlijk nog veel interessanter dan Le Mans een week geleden! Benieuwd hoe Aston Martin het in 2020 gaat doen...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet