TCR Series

Niels Langeveld trekt positieve lessen uit strijdbaar WTCR-optreden op de Nordschleife

614e364d-a420-4a6e-9a5a-75b3a625254c

Hij vertrok met punten vanaf de Nürburgring, maar Niels Langeveld kreeg niets cadeau tijdens de WTCR-ronde op de oude Nordschleife. De Audi Sport-coureur crashte zwaar op de eerste dag van het weekend in het voorprogramma van de befaamde 24 Uur van de Nürburgring en moest daarna alles uit de kast halen om uit schijnbaar geslagen positie terug te vechten. Dat hij desondanks punten uit het vuur sleepte, stemt Langeveld gunstig voor het verdere verloop van het FIA-wereldkampioenschap voor toerwagens.

Tekst: Aangeleverd bericht
Fotografie: PR

Het is misschien wel de bijzonderste ronde van het kampioenschap: 26 TCR-toerwagens die niet op de gebruikelijke moderne Nürburgring ten strijde trekken, maar op het 'complete' circuit, met inbegrip van de ruim 20 km lange oude Nordschleife: ronden van meer dan 25 kilometer, rondetijden van over de 10 minuten, een hele race duurt maar drie rondjes. Voor Niels Langeveld was het helemaal nieuw. "Ik ging ernaartoe met het idee dat ik op dit circuit de ervaring van anderen mis. Aan de andere kant leent de baan zich ook voor talent dat zich snel aan de omstandigheden kan aanpassen. Door de lange ronden heb je beperkt tijd en beperkte mogelijkheden, maar voor hetzelfde geld kun je voor een verrassing zorgen."

Daar leek het in eerste instantie wel op, want Langeveld kwam sterk uit de eerste vrije training en ging in de tweede vrije training nóg harder. "Ik kon in de eerste sessie maar twee geklokte ronden doen, maar zette desondanks de tiende tijd. In de tweede vrije training deed ik er nieuwe banden onder – en toen reed ik meteen de snelste ronde! Echt ongelooflijk, dat had niemand verwacht. Ik vloog werkelijk. De auto voelde goed, ik had veel vertrouwen achter het stuur, dus ik liet nog eens nieuwe banden monteren."

ce5d5c75-f082-46f1-a06b-3463641fff71

In zijn nieuwe vliegende ronde ging het mis voor Langeveld in de bocht die bekendstaat als de 'kleine Karussell'. "Een vervelende samenloop van omstandigheden: een kort technisch probleem op precies de verkeerde plek op de baan, waardoor ik hard crashte. Eigenlijk was daarmee mijn hele weekend in de soep gelopen." De eerste snelle ronde van Langeveld bleek alsnog goed voor de derde tijd van de hele sessie, maar daar had de Sassenheimer niets aan. Voor zijn team Comtoyou Team Audi Sport begon een race tegen de klok om de auto weer gereed te krijgen voor de races. "Ik moest Q1 sowieso missen. Ik ben in Q2 nog wel de baan op gegaan, maar de schade aan de auto was zo groot dat hij eigenlijk nog niet 100% was en moeilijk te besturen. Het betekende dat ik drie races achteraan moest starten."

Er zat niks anders op dan het beste ervan maken – en dat deed Langeveld. Vanaf zijn 26e en laatste startplaats maakte de Audi Sport-coureur maar liefst 12 plaatsen goed, om de eerste race als 14e te finishen. "Ik heb zó veel auto's ingehaald! In de bochten én op het rechte stuk, want de Audi loopt daar erg hard."

3036f776-18d4-464a-b861-f0fb5a47ae3a

De tweede race resulteerde in 20e plaats. "Daar kon ik niet meer uithalen. Ik had bij de start een beetje pech en zat daarna achter een auto die ongeveer even hard ging." In de laatste race van het weekend ging Langeveld er opnieuw goed voor zitten. Voortdurend strijdend in een groepje van zeven wist hij een 12e plaats – en dus opnieuw punten – uit het vuur te slepen. "Ik ging als een tierelier! Met iets meer geluk had ik zelfs achtste of negende kunnen worden, maar bij de start kreeg ik een tik. Daardoor raakte ik met mijn hand de pit limiter en verloor ik een paar plaatsen."

Natuurlijk betreurt Langeveld de gemiste kansen, omdat hij gezien zijn tempo vooraan had kunnen meestrijden. Toch trekt hij liever positieve lessen uit hetgeen hij in het weekend wél heeft bereikt. Bovendien heeft hij met volle teugen genoten van drie races op de oude Nordschleife, afgewikkeld op het scherpst van de snede. "Het waren geweldige wedstrijden, al is het gewoon doodzonde. Het was een weekend van veel frustratie en emotie, maar je leert ermee omgaan. Het is wat het is, ik blijf er positief in staan. En met de ervaring die ik nu heb opgedaan, weet ik zeker dat ik hier volgend jaar nóg sneller ben."

d537c046-1387-4169-a094-7ba872b48aca

Langeveld bereidt zich nu voor op het WTCR-weekend van 6-7 juli op het Portugese stratencircuit van Vila Real. Net als de Nürburgring is het een circuit dat hij niet kent. "Dat betekent grotendeels opnieuw beginnen, maar die uitdaging ga ik graag aan. Ik heb dit weekend laten zien hoe snel ik ben en dat ik naar voren kan rijden. Dat gaat zich een keer uitbetalen."

1b66a7e9-2291-4b1a-b0f5-2e79840c28d2

Kalender FIA World Touring Car Cup 2019
5-7 juli - Vila Real Portugal
13-15 september - Ningbo International Circuit China
25-27 oktober - Suzuka Circuit Japan
14-17 november - Macau Guia Circuit Macau
13-14 december - Sepang International Circuit Maleisië
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet