Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: GTE-Am-winnende Keating Motorsports-Ford van Bleekemolen/Keating/Fraga uit de uitslag (UPD: reactie Jeroen Bleekemolen)

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-13
De aanvankelijk klassewinnende Ford GT van Keating Motorsports

Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten hebben niet erg lang plezier gehad van hun klassezege in de GTE-Am-klasse in Le Mans. Gisteravond laat kwam het bericht dat naast de fabrieks-Ford nummer 68 ook de Keating Motorsports-Ford uit de uitslag gehaald is vanwege een brandstoftank die 0,1 liter groter was dan het reglementair toegestane maximum van 96 liter. Al eerder werd vastgesteld dat de tankstops van het team met 44,4 seconden telkens korter waren dan het reglementair minimum van 45 seconden, waarvoor in eerste instantie al een tijdstraf van 55,2 seconden (het verschil van 0,6 seconden maal 23, voor het aantal uitgevoerde stops, vermenigvuldigd met vier) was opgelegd. Daardoor zou de Ford als tweede achter de Project 1-Porsche van Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey zijn geëindigd. Door de situatie met de brandstofdtank volgde echter de volledige uitsluiting. Bill Riley, die de preparatie van de Ford voor zijn rekening nam, verklaarde tegenover de collega's van Sportscar365.com, niet tegen de uitsluiting in beroep te zullen gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Bob van der Wolf

UPDATE 10.20 uur: We hebben inmiddels ook met Jeroen Bleekemolen gesproken over de diskwalificatie van de Ford. "Het ging om 0,1 liter. Ze hebben lang gemeten en gedaan, maar teveel is teveel", stelt onze landgenoot weliswaar teleurgesteld, maar ook realistisch vast. "Ze hebben zeker lang gezocht en misschien ook wel hun best gedaan om iets bij ons te vinden, maar aan de andere kant is dat natuurlijk ook gewoon hun werk. Wel moet ik zeggen dat ik het verschrikkelijk zuur vind. We hadden al een paar straffen gehad, maar we kwamen toch als eerste over de finish, en dan wordt ons de overwinning alsnog ontnomen. Dat is erg jammer."

"Toch, als je er realistisch over nadenkt", zo vervolgt Bleekemolen, "heeft het team misschhien wel een foutje gemaakt door te dicht op de grens te gaan zitten. Van tevoren is de auto gekeurd en was de tank goed, maar je hebt in de race te maken met temperatuurverschillen en verschillende componenten waarvan de tank gemaakt is, dus het zou kunnen dat die inderdaad een heel klein beetje is uitgezet. Zeker is dat de tank vóór de race in ieder geval helemaal legaal was."

"Toen ik het net hoorde, gisteravond, had ik het er wel even moeilijk mee", vertelt de rijder. "Ik had na de race nog steeds vrij weinig geslapen, want ik ben zondagavond nog naar huis gereden. Ik wilde gisteren eigenlijk net vroeg naar bed, toen dat hele balletje begon te rollen. Bill Riley was nog tot elf uur gisteravond bij de keuring, dat heb ik nog niet vaak meegemaakt, dat mensen tot maandagavond laat na de race daar nog zijn. Maar goed, inmiddels ben ik er wel een beetje aan gewend. Het is goed om te merken dat heel veel mensen desondanks achter ons staan. We hebben heel veel reacties gekregen waarin mensen stellen dat we een goede race hebben gereden, eentje waar we trots op mogen zijn, en dat zijn we ook, maar het is nu natuurlijk wel een overwinning die niet telt."

Bleekemolen hoopt dat Ben Keating niettemin volgend jaar weer terugkeert naar Le Mans, zoals de Amerikaan ook al heeft aangekondigd. "Zo staat Ben er ook een beetje in: het is gebeurd, het is jammer, en we kijken nu vooruit. Het team baalt er ook enorm van, ze hadden achteraf bezien misschien iets veiliger moeten gaan zitten. Maar ja, dat heb je als de verschillen zo klein zijn: iedereen gaat tot de limiet. Dat geldt voor de teams en voor de ACO. Het verhaal heeft altijd twee kanten. Maar goed, nu ga ik me richten op de volgende race. Morgen ga ik naar de Nürburgring!"

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet