Sportscars

Sportscars: Best geklasseerde GTE-Pro-Ford gediskwalificeerd, mogelijk ook uitsluiting GTE-Am-winnende Keating-Ford

190617 Screenshot Endurance Info
Screenshot van de link naar het inmiddels verwijderde bericht op Endurance Info

Vandaag vinden in Le Mans de technische keuringen na afloop van de wedstrijd plaats, en die hebben al de eerste diskwalificatie tot gevolg gehad. De nummer 68-Ford met Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais, die als vierde eindigde in de GTE-Pro-klasse, is volgens de collega's van Sportscar365.com uit de uitslag gehaald, omdat bij de nacontrole de capaciteit groter bleek dan was toegestaan en het team geen calibratierapport kon overleggen na de aanpassing van de maximale hoeveelheid van de brandstoftank (van 96 naar 97 liter), die op vrijdagavond werd uitgevaardigd. De sportcommissarissen beschouwen dit als een overtreding van artikel 20 van het technisch reglement en artikel 7.4.3. van de 'Supplementary Regulations' voor de 24 Uur van Le Mans.

Daarnaast horen we meer en meer geluiden dat ook de GTE-Am-winnende Ford van Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga wegens een te grote brandstoftank uit de uitslag gehaald zou kunnen worden. Naar we van een welingelichte collega begrepen, zou het gaan om een verschil van minder dan 100 milliliter. "Ik hoor inmiddels ook zulke geluiden, maar officieel weet ik nog niks. Van het team heb ik nog niks gehoord, ik weet dat ze nog bij de keuring in Le Mans zijn", liet Jeroen Bleekemolen desgevraagd weten. De collega's van de Franse website Endurance-Info hadden al een bericht over de diskwalificatie van de Keating Motorsport-Ford op de site (zie screenshot van link naar het betreffende bericht hierboven), maar dat bericht is inmiddels weer verwijderd.

Wordt vervolgd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Screenshot

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Edwin de Jong 18 juni 2019 00:56

    Om gek van te worden Er worden weer oude trucs uit de kast gehaald om Porsche te laten winnen. Schandalig! Alleen al de berekening van de straf over die 6 tienden...... Het stinkt werkelijk aan alle kanten!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 06:07

    Porsche moest gewoon winnen op Le Mans , hoe dan ook . Iedereen die wel eens op Le Mans geweest is weet dat er veel sponsoring van Porsche is en dat er een heel groot gebouw staat van rijvaardigheid van Porsche. Dat de Ford twee keer binnen moest komen aan het eind van de race was al twijfelachtig , maar dan uit de uitslag halen voor een tank die 0,1 liter te groot is en ze tijdens een stop een keer 0,4 sec. te kort hebben stilgestaan is natuurlijk belachelijk. Ik vraag mij af of de Porsche ook zo zou worden nagekeken als die in eerste instantie al hadden gewonnen . Erg jammer dit!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 08:09

    Erg eenzijdig dat Porsche moest winnen. Maar door aanpassing van de BoP kon Keating Motorsport meedoen om de zege. Daarvoor reden ze een deuk in het spreekwoordelijke pakje boter. Al met al een farce.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 08:16

    Zet Alu hoedje op, dan hadden ze denk ik beter de #51 Ferrari aan kunnen pakken, volgens mij staat de PRO klasse veel beter op je CV dan een prive team dat wint. En waarom zijn de #66, #67 en de #69 niet gediskwalificeerd? Dan had Porsche tenminste ook 4de en 6de geworden. Weten we trouwens wel zeker dat de Ferrari's legaal zijn in de AM, dan wordt Porsche tenminste 1,2 en 3...…...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet