Sportscars

Sportscars: Nederlanders in 'Road to Le Mans', van een 'geweldige ervaring' tot racen voor het goede doel

190617 RtoLM 29 actie
Bob Herber en Rob Kamphues reden met de LMP3

In het voorprogramma van de 24 Uur van Le Mans vonden twee races plaats onder de titel 'Road to Le Mans', voor LMP3- en GT3-auto's. Met Rob Kamphues en Bob Herber in een Jumbo-gele Ligier, ingezet door het Luxemburgse DKR Engineering, en Le Mans-routinier Jan Lammers, die de Bentley Continental GT3 van Team Africa deelde met de Zuid-Afrikaan Greg Mills, waren er in totaal drie Nederlandsers actief. AUTOSPORT.NL vroeg ze naar hun bevindingen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Jip Barth Fotografie

Bob Herber kennen we met name uit de Supercar Challenge. Hoe komt hij zomaar in Le Mans aan de start? "Dat komt door Rob Kamphues. Die kreeg van Frits van Eerd de kans om in diens LMP3 in Le Mans rijden en vroeg mij of ik met dat avontuur mee wilde doen. Nou, daar hoefde ik natuurlijk geen seconde over nadenken! Als je als coureur de kans krijgt om in Le Mans te rijden, dan zeg je natuurlijk geen nee tegen zo'n 'once in a lifetime opportunity'", aldus Herber. In Hockenheim kon hij een beetje met de auto testen, maar het circuit van Le Mans was voor hem geheel nieuw. "Het gaat elke ronde beter. Je bent natuurlijk wel even onderweg op zo'n lang circuit, dus het is best lastig om het te leren, maar het is zo'n sensatie, waanzinnig om hier te zijn! Bijna 300 op de Mulsanne straight, dat is toch wel een heel aparte ervaring. En dan beetje zonlicht door de bomen, zo'n stroboscoop-effect: niet te beschrijven! De overtreffende trap in alles." Gevraagd naar het niveau van de competitie zei Herber: "De top 20, 25 zit echt op een andere planeet voor ons, maar daarachter zit een niveau waarmee we ons wel kunnen meten."

190617 RtoLM Team
Rob Kamphues (l.) en Bob Herber

Teamgenoot Rob Kamphues sprak van "het grootste race-avontuur van mijn leven. Dat was het echt: als de beklimming van een hoge berg. Het was geweldig, huiveringwekkend. 300 kilometer per uur op het rechte stuk dankzij een goede slipstream van een Ferrari en dan tegen de zon in en niks zien is enorm heftig. En dan de Porsche Curves: als je zoveel downforce hebt als in een LMP3, dan kun je er altijd weer harder doorheen dan je dacht. De race ging fantastisch: vanaf P30, van de 50, waar ik dus al heel blij mee was, opgeklommen naar 22 en uiteindelijk gefinisht in onze klasse op P17, dus nog 15 van die kanonnen achter ons gelaten. Dit smaakt naar meer!"

Waren Herber en Kamphues als rijders van de LMP3 dus vooral onder de indruk van het beleefde, voor Jan Lammers moet de deelname met de Bentley GT3 waarschijnlijk zijn meest frustrerende ervaring in Le Mans ooit zijn geweest. De auto, die hij deelde met de Zuid-Afrikaan Greg Mills, was op geen enkel moment ook maar bij benadering competitief en kwam doorgaans zelfs niet eens in de buurt van de andere GT3's.

190620 RtoLM Bentley
De Bentley vestigde de aandacht op de stroperij van pangolins

Het bleek echter dat er bij de deelname andere doelstellingen golden, zo vertelde Lammers. "Greg is de directeur van de Brenthurst Foundation, ter bevordering van de economie in Afrika. Hij doet heel veel lobbywerk naar veel verschillende kanten om de economie daar te verbeteren. De campagne die we nu hadden was tegen het stropen van de pangolin, dat is een schubbendier van keratine, heel kwetsbaar, en daar wordt op gejaagd. Voor Greg stonden twee dingen centraal: de deelname met een team uit Afrika aan de 'Road to Le Mans'-race en het te doen met de mensen waarmee hij het wil doen. Dat betekent dat er mensen bij zaten die geen idee hebben van autoracen, dus het is enorm amateuristisch. Omdat we ook maar één race meedoen hebben we vanuit de 'BoP' extra gewicht, minder vermogen, vijf seconden langere pitstops enzovoort. Het was voor ons dus onmogelijk om voor de prijzen mee te doen of zelfs maar fatsoenlijk in het midden te rijden of zo. We hebben puur voor de decoratie een beetje achter de muziek aan gereden, maar het trekken van aandacht voor onze campagne is in ieder geval gelukt. De positie en de rondetijden waren voor deze keer niet primair van belang."

Wie meer wil weten over de deelname in Le Mans in het kader van de Brenthurst Foundation kan het Engelstalige verslag van Greg Mills hier nalezen.


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet