Sportscars

Sportscars: Ook Toyota zegt 'ja' tegen hypercars in WEC

IMG 0225 2

Dat de aankondiging iets later kwam dan de van Aston Martin, had slechts te maken met de planning van de diverse persconferenties op vrijdag in Le Mans door de ACO. Maar dat na Aston Martin ook Toyota 'ja' zou zeggen tegen het nieuwe hypercar-reglement voor hert FIA WEC vanaf het seizoen 2020-2021, was natuurlijk niet meer dan een formaliteit. Bij monde van Shigeki Tomoyama, president van de Gazoo Racing Company, werd formeel de deelname met de GR Super Sports bevestigd.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Vorig jaar al had Toyota tijdens de traditionele jaarlijkse persconferentie op de vrijdag in Le Mans een conceptstudie laten zien, die een serieuze indicatie gaf van hoe een mogelijke hypercar voor het WEC eruit zou kunnen zien. "Nu zij we blij te kunnen melden, dat we onze deelname aan het WEC voortzetten en vanaf het seizoen 2020-2021 met de GR Super Sports erbij zijn", verklaarde Tomoyama. "Voor ons is het WEC de beste omgeving om auto's te ontwikkelen. Dankzij de overwinning in Le Mans hebben we de ontwikkeling van de GR Super Sports in Duitsland en in Japan kunnen versnellen."

IMG 0233

Er werd een filmpje getoond van testritten met een flink gecamoufleerde GR Super Sports op het circuit van Fuji in Japan, waarbij naast stercoureur Kamui Kobayashi ook Toyota-president Akiyo Toyoda met de auto in actie kwam. Als cartoon toonde men een afbeelding van Toyoda en Tomoyama in race-overall, waarbij de fabrieksrijders zich ogenschijnlijk al zorgen maakten over hun posities... Japanse humor, zullen we maar zeggen.

IMG 9730

Vervolgens sprak Hisataki Murata, teampresident van Toyota Gazoo Racing, die ook reageerde op de eerdere aankondiging van de deelname van Aston Martin. "We zijn erg blij en vereerd om het tegen een merk met zo'n lange traditie in Le Mans te kunnen opnemen en we heten Aston Martin van harte welkom in het WEC", zei de Japanner.

IMG 0241
Murata-san, Rob Leupen en presentator Alastair Moffit (vlnr)

Rob Leupen, de Nederlandse teamdirecteur van Toyota Gazoo Racing, onderstreepte het belang van de betrokkenheid van de Europese sportdivisie in Keulen. "Bij ons gaan de ontwikkeling van race- en straatauto's traditioneel heel goed samen", stelde hij. "De GR Super Sports is overigens niet de eerste straatauto die we bouwen: we hebben in 1998 al een keer een straatversie van de GT-One gebouwd. Die staat nog bij ons in Keulen, daar loop ik iedere dag langs op weg naar mijn kantoor. Destijds bleef het bij een eenmalig exemplaar, nu worden het er hopelijk een paar meer!"

IMG 0247 2
Rob Leupen was ook naderhand bij de pers een gewild gesprekspartner

Interessant was, dat er over de race van dit weekeinde in Le Mans nauwelijks gesproken werd, behalve dat perswoordvoerder Alastair Moffit meldde dat Toyota voor het derde jaar op rij de volledige eerste startrij in handen heeft. Voor de rest wordt er vooral vooruitgekeken, want dat Toyota ook in het komende seizoen 2019-2020 weer de titels in de topklasse van het WEC wint, lijkt nu al vast te staan. "Toch zijn we wel met de ACO in gesprek om te kijken hoe we de privéteams iets dichterbij kunnen brengen", verklaarde hoofd chassis John Litjens. "In Le Mans lukt dat ook best wel aardig, zoals we in de kwalificatie hebben kunnen zien, maar in de WEC-races is het verschil nog te groot."

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 17:41

    Toch een tikkeltje vreemd. Waar we in de formule 1 met een 1,6 L V6 turbomotor moeten klooien gaan we op Le Mans met een 6,5 L V12 hypercar in de ronte knallen... ben benieuwd of Ferrari ook instapt.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 18:11

    alleen zullen die Hypercars op Le Mans maximaal 750 PK hebben, een stuk minder dan de F1 dus.

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 14 juni 2019 23:34

    hoezo vreemd? sinds wanneer doet ACO wat F1 doet of andersom? Hebben ze 1 keer gedaan en toen stapte alle fabrikanten de F1 in en lieten het WSC links liggen.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 03:19

    Ik zal het even uitleggen voor alle blinde en doven onder ons. De auto sport is de laatste 20 jaar behoorlijk aan het downsizen wat betreft motorinhoud, brandstof verbruik, energie reductie, feul mappings en ga zo maar door. Dan is het natuurlijk hoogst merkwaardig dat de aco een klasse aankondigt waar 6.5 liter v12 motoren de dienst gaan uitmaken. Verder nog vragen ?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 09:14

    Kan de redactie niet ingrijpen en deze narcistische onzin verwijderen?

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 15 juni 2019 11:33

    Gezien de organisatie nauw samenwerkt met fabrikanten hebben die laatsten blijkbaar geen bezwaar tegen een dikke V12. Wij fans denk ik ook niet. ;-)

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 12:11

    Dat klopt inderdaad de v12 lijkt terug van weggeweest. Blijft een feest natuurlijk.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 15 juni 2019 13:41

    Al geef ik toe dat je tegenwoordig een kleinere turbomotor zou verwachten, maar nogmaals als fan zie (en hoor!) ik liever dikke motoren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet