Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Voorlopige pole en forse schade voor nummer 7-Toyota

190612 Liveblog vrije training Toyo 7

De nummer 7-Toyota was goed voor de snelste tijd in de eerste kwalificatie en staat daarmee op de voorlopige pole-position in Le Mans, maar zorgde ook voor een van de zwaarste incidenten in de twee uur durende kwalificatie. Kamui Kobayashi reed al na een kwartier een tijd van 3:17,161 minuten, waar niemand van de concurrentie uiteindelijk meer onder kwam.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Met nog zo'n drie kwartier te gaan kwam Mike Conway in de nummer 7-Toyota bij de Ford-chicane in botsing met Roberto Gonzalez in de DragonSpeed-LMP2, toen laatstgenoemde na te zijn gespind weer de baan op wilde draaien. De Toyota ging door de aanrijding de lucht in, maar alleen de neus en de bodemplaat werden beschadigd. "Ik zag de Toyota niet aankomen, die kwam er op volle snelheid aan en raakte mijn voorkant", vertelde Gonzalez tegen de verslaggever van Radio Le Mans. Beide rijders kwamen met de schrik vrij.

Egor Orodzhev kwalificeerde de nummer 17-SMP-BR1 als tweede, voor Thomas Laurent in de snelste van de beide Rebellions. Fernando Alonso zorgde er in de slotfase nog voor dat de nummer 8-Toyota als vierde geklasserd werd.

190612 Q1 DragonSpeed LMP1

De DragonSpeed-LMP1 (foto boven) begon goed, maar kwam uiteindelijk weinig aan rijden toe, nadat Hendrik Hedman met een defecte versnellingsbaksensor stilgevallen was. "In de vrije training konden we weinig rijden vanwege de regen. In de kwalificatie reed Ben meteen een supergoede rondem waarmee we derde stonden. Uiteindelijk zijn we als vierde geëindigd, maar we hebben weer de minste ronden van iedereen kunnen rijden vanwege dat probleem met dat elektronische component. Jammer, maar niets dramatisch", stelde Renger van der Zande vast. "De auto kwam met de takelwagen terug en toen kon ik nog naar buiten voor drie rondjes, kijken hoe de racepace is. Dat voelt best wel goed aan, zeker met nieuwe banden. Het is wel lastig dat dat onderdeel steeds kapot gaat, we zoeken samen met Dallara en de leverancier naar een oplossing. Morgen komen we terug!"

In de LMP2-klasse staat de nummer 31-DragonSpeed-Oreca voorlopig op pole dankzij de tijd van 3:26,804 minuten van Pastor Maldonado, voordat Roberto Gonzalez de al gememoreerde aanrijding met Conway had. Nicolas Lapierre kwalificeerde de nummer 36-Signatech-Alpine als tweede, voor Filipe Albuquerque in de nummer 22-United Autosport-Oreca. Ho Pin Tung klom met een sterke ronde in de slotfase nog op naar de zesde plaats, waarmee hij in de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca de beste rijder op Dunlop-banden was, terwijl Michelin-teams voorlopig het tempo bepaalden. Twee plaatsen daarachter eindigde de Racing Team Nederland-Dallara dankzij een goede tijd van Nyck de Vries, nog een plaats verder werd de G-Drive-Auris met ondermeer Job van Uitert geklasseerd.

 

Mark Koense, teammanager van het Racing Team Nederland, verklaarde: "We hadden een vrij probleemloze dag. In de vrije training ging er vrij veel tracktime verloren door de regen en dat ongeluk, dus van die vier uur bleef er maar weinig over, dat was wel jammer. De kwalificatie was voor ons vrij probleemloos. We hadden nog wel iets sneller kunnen rijden, maar dat geldt voor meer mensen. Dit is waar we met de Dallara ongeveer thuis horen. Als het morgen ietsje warmer is, dan kunnen we misschien nog wel wat sneller. De rijders zijn tevreden met de auto en als we morgen aan het eind van de dag ergens rond de top tien staan, is dat voor ons een goede uitgangspositie voor de race."

In GTE-Pro leek Nick Tandy in de nummer 93-Porsche op weg naar de voorlopige pole-position, maar in de laatste minuten van de sessie klom Harry Tincknell in de nummer 76-Ford nog op naar de eerste plaats met een tijd van 3:49,530 minuten. De derde tijd was voor Alex Lynn in de nummer 97-Aston Martin.

BMW-coureur Nicky Catsburg, de enige Nederlander in GTE-Pro, meldde: "Het ging niet verkeerd. Veel mensen gingen aan het eind toen de temperaturen lager werden, nog een keer met nieuwe banden uit. Dat hebben wij niet gedaan. Ik verwacht niet dat we in de tweede kwalificatie veel harder gaan dan we nu hebben gedaan, dus het zal niet makkelijk worden, maar de rondetijd van 3:51,4 was wel iets beter dan we hadden verwacht. Daar waren we wel tevreden mee, en nu dus hopen dat niet iedereen morgen nog veel harder gaat, want dan hebben we een probleem, ben ik bang..."

190612 77 quali 1

In GTE-Am was Matteo Cairoli in de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche het snelst, voor Jörg Bergmeister in de Project-1-Porsche en Mathieu Jaminet in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche. Jeroen Bleekemolen zei: "We hebben de auto in de vrije training een beetje gespaard, het was moeilijk om te kiezen tussen regenbanden en slicks. Je kunt daar ook niet zo heel veel leren. In de kwalificatie hebben we eerst allemaal onze verplichte vijf ronden gereden, dat wilden we eerst uit de weg hebben. Toen ben ik nog een keer met nieuwe banden naar buiten gegaan, maar toen was het alleen maar geel. Op het einde heb ik nog wel even kunnen rijden zonder geel, maar toen was de piek van de banden af. Het was wel oké. Morgen gaan we er zeker even voor zitten. De snelheid voor pole hebben we niet, maar de vijfde of zesde plek, daar moeten we zeker voor kunnen gaan!"

190612 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1

190612 24h Le Mans kwalificatie 1 snelste tijd per rijder
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet