Liveblogs

Liveblog 87ième 24 Heures du Mans

20.20 uur: Inmiddels hebben we ook de officiële uitslag van de training en de snelste tijd per rijder als PDF-document. Zie hieronder:


190612 24h Le Mans uitslag vrije training

190612 24h Le Mans Vrije training snelste tijd per rijder


190612 Liveblog vrije training Toyo 7
De nummer 7-Toyota eindigde bovenaan in de vrije training

20.05 uur: Niet in de laatste plaats vanwege een behoorlijke regenbui waren er na de onderbreking vanwege de crash van Tracy Krohn aanvankelijk weinig tijdverbeteringen. Een aantal teams koos er zelfs voor om in de vrije training helemaal niet meer naar buiten te gaan en de tijd te benutten voor de voorbereiding op de kwalificatie van later vanavond.

Een significante verbetering was er echter wel met nog 20 minuten te gaan door Stoffel Vandoorne, die de SMP-BR1 naar een tijd van 3:19,931 minuten reed. Daarmee bleef hij lange tijd bovenaan, maar in de allerlaatste minuten slaagde Kamui Kobayashi er in de nummer 7-Toyota nog in om 3:18,091 op de klokken te zetten, waarmee Vandoorne als tweede eindigde. De derde tijd was voor Gustavo Menezes in de snelste van de beide Rebellions, gevolgd door de Toyota met het nummer 8. In de slotminuten had Menezes nog te maken met een technisch probleem, waardoor de Rebellion in langzaam tempo vanaf Mulsanne terugreed naar de pits.

Nakajima leek ook nog op weg naar een snellere tijd in de nummer 8, maar dat kwam er niet meer van nadat Erwin Creed in de nummer 50-Larbre-Ligier in de Porsche-bochten in de grindbak belandde. Daarmee was de uitslag definitief.

Frits van Eerd had in de Racing Team Nederland-Dallara twee keer een spannend moment toen hij op de opdrogende baan in de rondte ging, maar gelukkig zonder noemenswaardige schade. Onderdeel van het leerproces, zullen we maar zeggen, want natuurlijk gebruikte het team de sessie om Van Eerd zoveel mogelijk 'track time' te geven.

Paul Loup Chatin reed in de nummer 28-IDEC Sport-Oreca de snelste tijd in LMP2. De snelste GTE-Pro-tijd was voor de nummer 92-Porsche in handen van Michael Christensen, terwijl Mathieu Jaminet er in de nummer 94 een 1-2 voor Porsche van maakte. Na alle eerdere ellende was er voor Dempsey-Proton Racing ook nog iets positiefs in de vorm van de snelste tijd in GTE-Am door Matt Campbell in de nummer 77-Porsche in 3:55,304 minuten.

18.24 uur: De sessie wordt hervat met nog een uur en 36 minuten op de klok.

17.45 uur: Na een uur en 35 minuten is er een rode vlag in de vrije training nadat Tracey Krohn in de nummer 99-Dempsey-Proton-Porsche van de baan geraakt is bij baanpost 15, kort voor de tweede chicane op de Hunaudières. Het is al het tweede incident waarbij een Dempesy-Proton-Porsche betrokken is, want eerder al raakte de nummer 88-Porsche met de Japanner Hoshino van de baan en moest met een bergingsvoertuig uit de grindbak worden gehaald. Ook bij Toyota loopt niet alles probleemloos: Kamui Kobayashi reed eerder rechtuit de bandenstapels in.

190612 Beeldscherm

De tijden zeggen in de vrije training uiteraard nog weinig, maar bij Racing Team Nederland was men heel tevreden met het optreden van Frits van Eerd, die aardig wat kilometers kon maken. Aan het begin van de sessie stond het team zelfs even op de derde plaats algemeen achter de beide Toyota's, en we konden het niet laten om daar toch even een fotootje van te maken... Volgens de wedstrijdleiding wordt de sessie om 18.15 uur weer hervat, het regent inmiddels weer behoorlijk.

190612 Dunlopbrug

15.15 uur: Na een fikse regenbui aan het begin van de middag is het inmiddels weer droog in Le Mans, waar om 16.00 uur de vrije training begint, maar rond een uur of vijf wordt er opnieuw regen verwacht. Een noviteit dit jaar is de Dunlopbrug, die een flinke opknapbeurt gehad heeft en er daarmee een stuk moderner uitziet. De oorspronkelijke variant aan het einde van het rechte stuk van start en finish werd in 1932 geïnstalleerd en onderging in de loop der jaren natuurlijk al de nodige aanpassingen, maar blijft hoe dan ook een van de belangrijkste kenmerken van het circuit in Le Mans.

Dunlop is nog steeds het merk met de meeste algehele overwinningen in Le Mans, 34 in getal - tegen 27 vaqn Michelin - maar de laatste dateert uit 1991, toen de beroemde Mazda met Wankelmotor zegevierde. Tegenwoordig is Dunlop alleen nog in de LMP2-klasse actief, waar negen auto's met banden van het Britse merk starten. Gisteren werd aangekondigd, dat vanaf het komend seizoen in het WEC de betrokkenheid van Dunlop in de LMP2-klasse plaats maakt voor Goodyear (dat tot hetzelfde concern behoort, dus het gaat alleen om een naamswijziging). Dunlop blijft daarentegen actief in de LMP2-klasse van de European Le Mans Series.   

Truck
De gekantelde vrachtauto waarin de Ferrari-safety-car vervoerd werd (foto: Gendarmerie Indre-et-Loire)

8.30 uur: Via de site van de Franse zender France Bleu vonden we het bericht dat Ferrari op zoek moet naar een andere safety-car voor de race van de Ferrari Challenge, die aanstaande zaterdag in het voorprogramma van de 24-uursrace verreden wordt. Een truck met gesloten oplegger, waarin de safety-car naar Le Mans vervoerd werd, kantelde gisterochtend op de Franse snelweg A10 bij een tolstation in de buurt van Tours, omdat de chauffeur in slaap gevallen was.
 

Spotterguide

woensdag 8.15 uur: Goedemorgen vanuit La Chartre-sur-le-Loir, waar we nog tot morgen verblijven in het onvolprezen Hotel de France, een historische plaats voor raceliefhebbers. Vandaag eindelijk actie in Le Mans in de vorm van de vrije training van 16.00 tot 20.00 uur, gevolgd door de vrije training voor de Road to Le Mans-race van 20.30 tot 21.30 uur, en dan de eerste kwalificatie van 22.00 uur tot middernacht. Voor wie de actie goed wil volgen adviseren we de uitstekende Spotter-Guides, met ondersteuning van WeatherTech gemaakt door de Brit Andy Blackmore, die ook verantwoordelijk is voor een heel aantal speciale kleurenschema's op de diverse raceauto's in het veld. De spotterguides zijn voor download in diverse formaten beschikbaar door te klikken op deze link.

IMG 0038

Dinsdag 19.00 uur: vanmiddag stond in de pitstraat de traditionele handtekeningsessie op het programma, waarbij het ondanks het wisselvallige weer (het regende af en toe tussendoor flink) nog drukker was dan in afgelopen jaren.

IMG 0003

BMW-coureur Nicky Catsburg zet heel geconcentreerd zijn handtekening, teamgenoot Philipp Eng kijkt wat zorgelijk toe.

IMG 6253 2

Overigens behoort Eng tot het selecte gezelschap van coureurs die afgelopen zondag nog in de DTM op Misano in actie kwamen en direct op zondagavond vanuit het nabijgelegen Rimini naar Le Mans vlogen. Hier op de foto de coureurs voor vertrek vanuit Misano, vlnr Loïc Duval, Paul Di Resta, Mike Rockenfeller en Philipp Eng, plus Côme Lédogar, die op Misano in de Franse Porsche Carrera Cup reed en ook mee vloog naar Le Mans. Uw verslaggever volgde een dag later, maar wel gewoon per lijnvlucht van Bologna naar Parijs en verder per huurauto naar Le Mans. Verschil moet er zijn...

IMG 0009

Job van Uitert komt in actie voor het G-Drive-team, waarmee hij begin mei in Spa samen met zijn teamgenoten de LMP2-klasse wist te winnen. Ook in Le Mans behoort het team zeker tot de kanshebbers op een goede klassering.

IMG 0021

Renger van der Zande en zijn DragonSpeed-teamgenoten rijden in de klassieke kleuren van oliemerk Gulf, dat dit jaar het 50-jarig jubileum van de overwinning met de Ford GT40 door Jacky Ickx en Jackie Oliver viert.

IMG 0025

Ook bij Racing Team Nederland zetten rijders Frits van Eerd, Nykc de Vries en Giedo van der Garde (vlnr) heel wat handtekeningen, met onvervalste Nederlandse muziek op de achtergrond.

IMG 0031

Paars wat de klok slaat bij Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten, maar Ben Keating heeft blijkbaar zijn Wynn's-cap al weggegeven. En juist die zou van de drie een hoofddeksel het best kunnen gebruiken...

IMG 9999

De langste rij stond voor de pitbox van Fernando Alonso, die dit weekeinde vooralsnog zijn laatste WEC-race rijdt. Morgen zijn we terug voor meer impressies vanaf het circuit.

Reacties

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 20:30

    Zo jullie zijn lekker op tijd. Over tijd gesproken een tijdschemaatje zou geen kwaad kunnen trouwens. Ik ben er 15 keer geweest maar het is echt ieder jaar hetzelfde liedje. Hopen op veel regen tijdens de race anders wint Toyota gewoon.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 22:21

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 22:21

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 4
    • 0
     
    Dirk 12 juni 2019 08:26

    24U van Le Mans is natuurlijk veel meer dan alleen de strijd om de eindoverwinning. De GTE klassen zijn al jaren nagelbijters op Le Mans. In elke klasse kan drama zomaar toeslaan. En als je een Nederlander bent houd je een extra oogje op de Nederlanders die ook nog eens kans maken op goede klasseringen, spannend!

    • 1
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 12 juni 2019 08:48

    Kijk voor het hele programma van Le Mans onze rubriek OP TV.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 09:18

    Veel succes René, ik kijk uit naar de verslaggeving!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 10:46

    Hoe vaak ben jij er geweest Dirk ?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 10:49

    Een aanrader: download de Le Mans app! Wat is er mooier dan live timing?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 12:56

    Heb ik.... Dank voor de tip.!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 12 juni 2019 15:06

    Ben één keer op Le Mans geweest, vorig jaar bij de Classics. De vingt quatre heures blijft voor mij het mooiste autosportevenement van het jaar. Het straalt nog de ambiance van vroeger uit, hopelijk blijft dat zo.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:09

    Prima commentaar hoor van Melroy Heemskerk en die andere meneer. Maar kan Eurosport het racegeluid misschien ietsje HARDER zetten.???

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:36

    Doorkomst Nyck de Vries 3:30:611 Doorkomst Frits van Eerd 3:43:130 +12,5 seconden. Holy Shit...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:55

    Code Rood... Tracy Krohn heeft de Porsche binnen 2 uur total loss gereden. Deze hoog bejaarde multimiljonair uit de USA heeft het ook dit jaar weer voor elkaar. Jeroen Bleekemolen zegt het zelf al het verschil in bronze rijders is gigantisch.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 12 juni 2019 18:10

    En toch zijn deze Am's het hart van de 24 uur van Le Mans! Hopelijk wordt het vooraan dit jaar wat spannender dan afgelopen jaar, maar met de line-up, zeker in LMP2, lijkt ook dit weer een mooie editie te gaan worden

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 18:16

    Am's waar trek je de grens ?

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 18:18

    Ik vind het van iedereen die meerijdt een prestatie, en ik zou het niet durven en kunnen (noch financieel, noch qua rijcapaciteiten), maar Tracy Krohn wordt inderdaad wel een gevaar voor zichzelf en anderen. Volgende week wil hij op de Nürburgring rijden... Ook daar kun je er serieus af gaan.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 18:54

    Jeetje Rene je bent het met me eens. Wauw !!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 21:00

    De vrije training zit er op. Paar mooie pirouettes van ome Frits maar de Dallara is nog heel. Wordt er nu een reserve auto opgeroepen aangezien dat ding van tracy krohn plat gereden is. Dat is de grote vraag van vandaag ?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 22:01

    En het antwoord is ja. Naar ik begreep komt er vanuit Stuttgart cq Weissach een ander chassis. In de afgelopen jaren al vaker meegemaakt, ook met Ferrari's.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:05

    Duidelijk ! Dank Rene Het spettert weer oeps !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:20

    P6 voor Nyck in de klasse, en dat was best een stevig rondje hoor van dat kleine mannetje.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:49

    Heb ik nog een strikvraag Rene. Waarom staat er in vredesnaam Merksteijn Motorsport op die Jackie Chan DC racing auto's ??? Bij het linker achterwiel...

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 23:09

    Persoonlijke sponsor van Gabriele Aubry. Vroeger al in de Formule Renault. Vader Aubry doet iets zakelijks met Van Merksteijn.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 23:30

    Oke dank je.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 07:54

    Nyck 3.28.9 Giedo 3.30.2 Frits 3.44.0 (!)

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:18

    Tja ik weet het. Echt gigantisch verschil.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:45

    Wellicht heeft Frits zich geconcentreerd op de racepace, maar om in de serieuze competitie te blijven moet je in ieder geval onder de 3.40 duiken.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:47

    Alleen Dennis Andersson is nog trager in lmp2 3:47:6 wat mij ook opviel was hoeveel moeite Frits heeft om de auto op de baan te houden als het iets begint te regenen.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 11:29

    Kritiek op Frits ligt hier nogal gevoelig. Laat ik me daarom wat diplomatiek uitdrukken. Moeten er geen 'personele veranderingen' plaatsvinden in de cockpit ná Le Mans. Dan wordt er ook afscheid genomen van de trouwe Dallara en Davytec (pluim voor hen!).

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 11:34

    Ik wil ook even een pluim uitdelen aan Nyck. Dat rondje was echt razend snel gisteren.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 15:08

    Rob Kamphues (wie kent hem niet?) start vandaag als 41ste in de 'Road to Le Mans' race met een LMP3 Ligier-Nissan JS3, samen met Bob Herber.

    • 7
    • 0
     
    TheNextGeneration 13 juni 2019 15:14

    Dat is een vrij zinloze discussie. De auto rijdt enkel omdat Frits wil deelnemen, als Frist niet mee zou willen rijden is die auto er ook niet. Ja, hij is langzaam, en maakt nog meer fouten dan dhr. Krohn, maar uiteindelijk betaalt hij het feestje en mogen wij hem als autosport-mindend Nederland erg dankbaar zijn want deze man doet heel veel goeds voor de sport. Plus in een race als Le Mans zijn het juist de Am's die de onzekere factor zijn, en de race zijn charme geven. Het kan goed gaan, maar zo nu en dan maken ze ook een fout. En over het algemeen hebben zij het meeste enthousiasme van alle deelnemers, dat is toch prachtig om te zien?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 17:22

    Bob Herber heeft muntjes zat. Jan Lammers doet toch ook mee aan dat feest ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 17:34

    Ik Q 2 staat dkr van Herber en kampheus op plek 30. Lammers heeft geen tijd gereden met Africa to le mans. Gissen wat daar is gebeurd...

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 13 juni 2019 17:56

    Gebroken aandrijfas

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 18:58

    Dank René !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:01

    Weet jij of de gifgroene Porsche alweer op zn wielen staat. ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 13 juni 2019 19:06

    Voor vandaag zeker niet, of hij nog rijdt, hangt in eerste instantie af van de vraag of Tracy Krohn van de dienstdoende racearts toestemming krijgt om te racen. Hij betaalt het feestje, dus zo niet, dan is het waarschijnlijk voorbij.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:16

    Dat verhaal krijgt nog een staartje dus. Die patrick Long kan trouwens wel serieus gas geven als het moet. Even afwachten...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:19

    Nyck de Vries koekoek plek 4 wat een rondjes zeg. 3;27;107

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:30

    Frits komt rond in 3.43.7 dat is 16 seconden langzamer dan Nyck.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:36

    Heeft zich inmiddels verbeterd naar 3.40.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:42

    Giedo doet een outlap op dit moment.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:48

    En weer in de pits Giedo van de garde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 21:02

    3;27;998 Giedo ietsje minder snel dan Nyck. Prima tijd hoor petje af.

    • 10
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 00:23

    Helemaal eens met TheNextGeneration, we zouden eens wat meer moeten genieten van de sport en alle deelnemende Nederlandse deelnemers ipv alleen maar Frits af te kraken. Veel plezier met de race en goed weekend, Eric

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 09:36

    Nationale trots is prima (niet veel mis mee), maar het vertroebelt wel het onafhankelijke beeld. Het is me iets teveel 'meelopen met de oranje massa à la Max'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 12:15

    Iemand enig idee wat het weer gaat doen met de 24 uur ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 15 juni 2019 15:55

    Volgens de meeste weersverwachtings-apps droog, al werden er net na de start een paar druppels regen gemeld vanuit Mulsanne. Min. temperatuur gedurende de nacht 13 graden, maximum 21 graden morgen rond finishtijd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:00

    Ik zet m net aan maar Frits is al flink terug gevallen zo te zien.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:10

    Comentaar van Tom Coronel is werkelijk vreselijk. Ik dit ik dat ik zus ik zo.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:45

    Misschien dat Rene hier even op kan inhaken maar ik heb het idee dat er wat kleine probleempjes zijn bij RTN ?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 15 juni 2019 20:17

    Met name een klapband rechts achter, die uiteindelijk voor twee ronden tijdverlies zorgde.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 20:31

    Waar het wel goed. Job van Uitert maakt een geweldige indruk en gaat aan de leiding in LMP 2. Ook Keating motorsport gaat als de brandweer. Een hoop praatjes bij RTN maar voorlopig ver buiten de top 10.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 21:30

    Meindert van Buuren zegt op Eurosport gewoon dat hij dacht dat, naast Jeroen Bleekemolen en Peter v. Merksteijn, Tom Coronel de derde rijder was in 2008 in de Porsche RS Spyder. Tuurlijk Meindert, kom jij maar effies wisselen jongen...…...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 22:03

    Hahaha ja dat hoorde ik. Maar RTL 7 heeft wel goed commentaar hoor nu. Kalff doet het prima. RTN heeft serieuze problemen hoor. Ik denk dat de bak eraf moet.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 15:22

    Mooie finale! Er was bij Keating geen sprake van 'vermeend' wielspin, het was gewoon 100% wheelspin. Dus een terechte drive through penalty, gelukkig zonder gevolgen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 17:31

    Klopt helemaal. gevalletje niet handig.