Liveblogs

Liveblog 87ième 24 Heures du Mans

7.00 uur: Het Graff-team is zijn pole in de LMP2 kwijt. Vincent Capillaire stopte om 23.36 uur tijdens de derde kwalificatie niet voor het licht van de technische keuring om de auto te laten wegen, waarop de sportcommissarissen alle tot dan toe gereden tijden ongeldig verklaarden. De pole in de klasse gaat daarmee naar TDS.


190613 Pole winners

vrijdag, 0.20 uur: De nummer 7-Toyota van Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López start vanaf de pole-position voor de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans. Aan het begin van de avond reed Kobayashi, die gisteren al de voorlopige pole veroverde, een tijd van 3:15,497 minuten, waar in het verdere verloop van de beide kwalificaties van vanavond niemand meer onder kwam. Daarmee start voor het derde jaar op rij een Toyota op de pole-position, en voor de tweede keer na 2017 was het Kobayashi die de snelste tijd voor zijn rekening nam.

Het volledige verslag van de kwalificatie is hier te vinden.

190613 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1-3

190612 Liveblog 7

21.15 uur:
Al vroeg in de tweede kwalificatie reed Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota een tiujd van 3:15,497 minuten, waarmee hij bijna twee seconden sneller was dan zijn voorlopige pole-winnende tijd van woensdagavond. Ook voor de nummer 8-Toyota, gisteren slechts vierde, was er sprake van een verbetering tot 3:15,908 minuten, waarmee de beide Toyota's dus weer zoals gebruikelijk op de eerste twee plaatsen staan.

De sessie werd voor een klein halfuur onderbroken, nadat Thomas Laurent aan het eind van het rechte stuk van Hunaudières met de nummer 3-Rebellion stilgevallen was als gevolg van een motordefect.

Mikhail Aleshin reed met de nummer 11-SMP-BR1 een tijd van 3:16,953 minuten, waarmee hij opklom naar de derde plaats. De nummer 1-Rebellion, waarvan zoals gemeld gisteren alle tijden geschrapt werden vanwege een niet werkende 'fuel flow meter' werd nu als vierde geklasseerd.

In LMP2 verbeterde Pastor Maldonado de tijd van de DragonSpeed-Oreca van gisteren met 0,3 seconden. De nummer 38-Jackie Chan DC-Oreca klom op naar de tweede plaats in de klasse. De Racing Team Nederland-Dallara sloot de sessie als vijfde af.

In GTE-Pro reed Michael Christensen in de nummer 92-Porsche kort voor het einde een tijd van 3:49,388 minuten, waarmee hij de nummer 67-Ford van de voorlopige pole verdrong. Ook de nummer 63-Corvette plaatste zich voor de Ford dankzij een snelle ronde van Antonio Garcia. De enige klasse waarin de voorlopig pole-winnende tijd van gisteren nog staat, is GTE-Am, waarin de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche derhalve nog steeds de ranglijst aanvoert. Hier was er een probleem voor de Keating Motorsports-Ford, waar eigenaar Ben Keating de auto in de bandenstapels parkeerde. Eerder was het team opgeklommen naar de zesde plaats in de klasse.

Verwacht wordt dat de derde en afsluitende kwalificatiesessie van 22.00 uur tot middernacht bij dalende temperaturen nog wel de nodige verbeteringen te zien zal geven.

190613 Liveblog Krohn
Meer gaan we dit weekeinde niet van de groene Dempsey-Proton-Porsche van Tracy Krohn zien...

20.30 uur: De gifgroene Dempsey-Proton Racing-Porsche 911 RSR met het startnummer 99 van Patrick Long, Tracy Krohn en Niclas Jönsson is definitief teruggetrokken voor de 24 Uur van Le Mans. Dat maakte het team bekend naar aanleiding van een beslissing van de wedstrijdleiding. Omdat Tracy Krohn na zijn zware ongeval op het rechte stuk van Hundaudières in de traning van gisteren door de medisch verantwoordelijke in Le Mans niet fit werd geacht om te racen en er geen andere rijder met 'brons'-status beschikbaar was, werd besloten de inschrijving terug te trekken. Het team had al wel een reservechassis opgebouwd.

Krohn had in Le Mans voor de 14e keer samen met Niclas Jönsson willen rijden, wat een nieuw record voor een rijderscombinatie zou hebben betekend. Dat gaat nu echter niet door. De 64-jarige Amerikaan kondigde al aan, volgend jaar weer van de partij te willen zijn...

18.45 uur: Zoals zovaak werd er nauwelijks echt geracet in de eerste van de beide 'Road to Le Mans'-wedstrijden van dit weekeinde. Diverse incidenten zorgden ervoor dat de safety-car het grootste deel van de race het veld aanvoerde. De overwinning ging uiteindelijk naar het Franse duo Adrien Chila en Nicolas Schatz in de nummer 39-Graff-Norma. Rob Kamphues en Bob Herber, die met een door het Luxemburgse DKR Engineering ingezette Ligier in Jumbo-kleuren aan de start verschenen, eindigden als 39e algemeen en 25e in de LMP3-klasse. Jan Lammers deelde de Bentley GT3 van het Zuid-Afrikaanse Team Africa Le Mans met de Zuid-Afrikaan Greg Mills. Na tecnische problemen in de vorm van gebroken aandrijfassen in de kwalificatie eindigde het duo in de race als 42e algemeen en 15e in de GT3-klasse.

17.00 uur: De FIA-sportcommissarissen onder leiding van Jean-François Veroux (de overigen zijn de Belg Yves Bacquelaine, de Amerikaan Tim Mayer, de Duitser Michael Schwägerl, de Japanner Kazuo Hioki en Jean-Pierre Baudriller als vertegenwoordiger van de nationale ASN, in dit geval de FFSA), legden na bestudering van videobeelden en telemetriegegevens een voorwaardelijke 'stop-and-hold'-straf van drie minuten op aan Mike Conway in de nummer 7-Toyota. Daarmee werd de Brit als schuldige aangewezen voor de aanrijding met Roberto Gonzalez in de DragonSpeed-LMP2 tijdens het laatste uur van de kwalificatie van gisteravond, ondanks dat Gonzalez de schuld op zich nam. Volgens de sportcommissarissen had Conway ondanks gele vlaggen en de waarschuwing via het cockpitsysteem niet voldoende verlangzaamd om de aanrijding te vermijden. Als hij zich tijdens het evenement nog een keer aan een soortgelijk vergrijp schuldig maakt, dan treedt de genoemde straf in werking.

Van de nummer 1-Rebellion, aanvankelijk zesde in de kwalificatie, werden alle gereden tijden geschrapt omdat bij de nacontrole werd vastgesteld dat de 'fuel flow meter' niet naar behoren gefunctioneerd had.

donderdag 0.30 uur: De nummer 7-Toyota was goed voor de snelste tijd in de eerste kwalificatie en staat daarmee op de voorlopige pole-position in Le Mans, maar zorgde ook voor een van de zwaarste incidenten in de twee uur durende kwalificatie. Kamui Kobayashi reed al na een kwartier een tijd van 3:17,161 minuten, waar niemand van de concurrentie uiteindelijk meer onder kwam.

Het uitgebreidere verslag van de eerste kwalificatie is hier te vinden.

190612 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1

190612 24h Le Mans kwalificatie 1 snelste tijd per rijder

Reacties

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 20:30

    Zo jullie zijn lekker op tijd. Over tijd gesproken een tijdschemaatje zou geen kwaad kunnen trouwens. Ik ben er 15 keer geweest maar het is echt ieder jaar hetzelfde liedje. Hopen op veel regen tijdens de race anders wint Toyota gewoon.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 22:21

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juni 2019 22:21

    Goed daar komt ie ; woensdag free practice 16:00 uur tot 20:00 uur / KWALIFICATIE 22:00 TOT 24:00 DONDERDAGAVOND KWALIFICATIE 19:00 TOT 21:00 UUR EN 22:00 TOT 24:00 UUR. Beelden zoals ieder jaar op Eurosport. Veel plezier alvast.

    • 4
    • 0
     
    Dirk 12 juni 2019 08:26

    24U van Le Mans is natuurlijk veel meer dan alleen de strijd om de eindoverwinning. De GTE klassen zijn al jaren nagelbijters op Le Mans. In elke klasse kan drama zomaar toeslaan. En als je een Nederlander bent houd je een extra oogje op de Nederlanders die ook nog eens kans maken op goede klasseringen, spannend!

    • 1
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 12 juni 2019 08:48

    Kijk voor het hele programma van Le Mans onze rubriek OP TV.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 09:18

    Veel succes René, ik kijk uit naar de verslaggeving!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 10:46

    Hoe vaak ben jij er geweest Dirk ?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 10:49

    Een aanrader: download de Le Mans app! Wat is er mooier dan live timing?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 12:56

    Heb ik.... Dank voor de tip.!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 12 juni 2019 15:06

    Ben één keer op Le Mans geweest, vorig jaar bij de Classics. De vingt quatre heures blijft voor mij het mooiste autosportevenement van het jaar. Het straalt nog de ambiance van vroeger uit, hopelijk blijft dat zo.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:09

    Prima commentaar hoor van Melroy Heemskerk en die andere meneer. Maar kan Eurosport het racegeluid misschien ietsje HARDER zetten.???

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:36

    Doorkomst Nyck de Vries 3:30:611 Doorkomst Frits van Eerd 3:43:130 +12,5 seconden. Holy Shit...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 17:55

    Code Rood... Tracy Krohn heeft de Porsche binnen 2 uur total loss gereden. Deze hoog bejaarde multimiljonair uit de USA heeft het ook dit jaar weer voor elkaar. Jeroen Bleekemolen zegt het zelf al het verschil in bronze rijders is gigantisch.

    • 2
    • 0
     
    TheNextGeneration 12 juni 2019 18:10

    En toch zijn deze Am's het hart van de 24 uur van Le Mans! Hopelijk wordt het vooraan dit jaar wat spannender dan afgelopen jaar, maar met de line-up, zeker in LMP2, lijkt ook dit weer een mooie editie te gaan worden

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 18:16

    Am's waar trek je de grens ?

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 18:18

    Ik vind het van iedereen die meerijdt een prestatie, en ik zou het niet durven en kunnen (noch financieel, noch qua rijcapaciteiten), maar Tracy Krohn wordt inderdaad wel een gevaar voor zichzelf en anderen. Volgende week wil hij op de Nürburgring rijden... Ook daar kun je er serieus af gaan.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 18:54

    Jeetje Rene je bent het met me eens. Wauw !!!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 21:00

    De vrije training zit er op. Paar mooie pirouettes van ome Frits maar de Dallara is nog heel. Wordt er nu een reserve auto opgeroepen aangezien dat ding van tracy krohn plat gereden is. Dat is de grote vraag van vandaag ?

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 22:01

    En het antwoord is ja. Naar ik begreep komt er vanuit Stuttgart cq Weissach een ander chassis. In de afgelopen jaren al vaker meegemaakt, ook met Ferrari's.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:05

    Duidelijk ! Dank Rene Het spettert weer oeps !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:20

    P6 voor Nyck in de klasse, en dat was best een stevig rondje hoor van dat kleine mannetje.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 22:49

    Heb ik nog een strikvraag Rene. Waarom staat er in vredesnaam Merksteijn Motorsport op die Jackie Chan DC racing auto's ??? Bij het linker achterwiel...

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 12 juni 2019 23:09

    Persoonlijke sponsor van Gabriele Aubry. Vroeger al in de Formule Renault. Vader Aubry doet iets zakelijks met Van Merksteijn.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juni 2019 23:30

    Oke dank je.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 07:54

    Nyck 3.28.9 Giedo 3.30.2 Frits 3.44.0 (!)

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:18

    Tja ik weet het. Echt gigantisch verschil.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:45

    Wellicht heeft Frits zich geconcentreerd op de racepace, maar om in de serieuze competitie te blijven moet je in ieder geval onder de 3.40 duiken.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 10:47

    Alleen Dennis Andersson is nog trager in lmp2 3:47:6 wat mij ook opviel was hoeveel moeite Frits heeft om de auto op de baan te houden als het iets begint te regenen.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 11:29

    Kritiek op Frits ligt hier nogal gevoelig. Laat ik me daarom wat diplomatiek uitdrukken. Moeten er geen 'personele veranderingen' plaatsvinden in de cockpit ná Le Mans. Dan wordt er ook afscheid genomen van de trouwe Dallara en Davytec (pluim voor hen!).

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 11:34

    Ik wil ook even een pluim uitdelen aan Nyck. Dat rondje was echt razend snel gisteren.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 15:08

    Rob Kamphues (wie kent hem niet?) start vandaag als 41ste in de 'Road to Le Mans' race met een LMP3 Ligier-Nissan JS3, samen met Bob Herber.

    • 7
    • 0
     
    TheNextGeneration 13 juni 2019 15:14

    Dat is een vrij zinloze discussie. De auto rijdt enkel omdat Frits wil deelnemen, als Frist niet mee zou willen rijden is die auto er ook niet. Ja, hij is langzaam, en maakt nog meer fouten dan dhr. Krohn, maar uiteindelijk betaalt hij het feestje en mogen wij hem als autosport-mindend Nederland erg dankbaar zijn want deze man doet heel veel goeds voor de sport. Plus in een race als Le Mans zijn het juist de Am's die de onzekere factor zijn, en de race zijn charme geven. Het kan goed gaan, maar zo nu en dan maken ze ook een fout. En over het algemeen hebben zij het meeste enthousiasme van alle deelnemers, dat is toch prachtig om te zien?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 17:22

    Bob Herber heeft muntjes zat. Jan Lammers doet toch ook mee aan dat feest ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 17:34

    Ik Q 2 staat dkr van Herber en kampheus op plek 30. Lammers heeft geen tijd gereden met Africa to le mans. Gissen wat daar is gebeurd...

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 13 juni 2019 17:56

    Gebroken aandrijfas

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 18:58

    Dank René !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:01

    Weet jij of de gifgroene Porsche alweer op zn wielen staat. ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 13 juni 2019 19:06

    Voor vandaag zeker niet, of hij nog rijdt, hangt in eerste instantie af van de vraag of Tracy Krohn van de dienstdoende racearts toestemming krijgt om te racen. Hij betaalt het feestje, dus zo niet, dan is het waarschijnlijk voorbij.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:16

    Dat verhaal krijgt nog een staartje dus. Die patrick Long kan trouwens wel serieus gas geven als het moet. Even afwachten...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 19:19

    Nyck de Vries koekoek plek 4 wat een rondjes zeg. 3;27;107

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:30

    Frits komt rond in 3.43.7 dat is 16 seconden langzamer dan Nyck.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:36

    Heeft zich inmiddels verbeterd naar 3.40.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:42

    Giedo doet een outlap op dit moment.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 20:48

    En weer in de pits Giedo van de garde.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juni 2019 21:02

    3;27;998 Giedo ietsje minder snel dan Nyck. Prima tijd hoor petje af.

    • 10
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 00:23

    Helemaal eens met TheNextGeneration, we zouden eens wat meer moeten genieten van de sport en alle deelnemende Nederlandse deelnemers ipv alleen maar Frits af te kraken. Veel plezier met de race en goed weekend, Eric

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2019 09:36

    Nationale trots is prima (niet veel mis mee), maar het vertroebelt wel het onafhankelijke beeld. Het is me iets teveel 'meelopen met de oranje massa à la Max'.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 12:15

    Iemand enig idee wat het weer gaat doen met de 24 uur ?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 15 juni 2019 15:55

    Volgens de meeste weersverwachtings-apps droog, al werden er net na de start een paar druppels regen gemeld vanuit Mulsanne. Min. temperatuur gedurende de nacht 13 graden, maximum 21 graden morgen rond finishtijd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:00

    Ik zet m net aan maar Frits is al flink terug gevallen zo te zien.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:10

    Comentaar van Tom Coronel is werkelijk vreselijk. Ik dit ik dat ik zus ik zo.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 19:45

    Misschien dat Rene hier even op kan inhaken maar ik heb het idee dat er wat kleine probleempjes zijn bij RTN ?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 15 juni 2019 20:17

    Met name een klapband rechts achter, die uiteindelijk voor twee ronden tijdverlies zorgde.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 20:31

    Waar het wel goed. Job van Uitert maakt een geweldige indruk en gaat aan de leiding in LMP 2. Ook Keating motorsport gaat als de brandweer. Een hoop praatjes bij RTN maar voorlopig ver buiten de top 10.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 21:30

    Meindert van Buuren zegt op Eurosport gewoon dat hij dacht dat, naast Jeroen Bleekemolen en Peter v. Merksteijn, Tom Coronel de derde rijder was in 2008 in de Porsche RS Spyder. Tuurlijk Meindert, kom jij maar effies wisselen jongen...…...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 juni 2019 22:03

    Hahaha ja dat hoorde ik. Maar RTL 7 heeft wel goed commentaar hoor nu. Kalff doet het prima. RTN heeft serieuze problemen hoor. Ik denk dat de bak eraf moet.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 15:22

    Mooie finale! Er was bij Keating geen sprake van 'vermeend' wielspin, het was gewoon 100% wheelspin. Dus een terechte drive through penalty, gelukkig zonder gevolgen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 17:31

    Klopt helemaal. gevalletje niet handig.