Liveblogs

Liveblog 87ième 24 Heures du Mans

20.20 uur: Inmiddels hebben we ook de officiële uitslag van de training en de snelste tijd per rijder als PDF-document. Zie hieronder:


190612 24h Le Mans uitslag vrije training

190612 24h Le Mans Vrije training snelste tijd per rijder


190612 Liveblog vrije training Toyo 7
De nummer 7-Toyota eindigde bovenaan in de vrije training

20.05 uur: Niet in de laatste plaats vanwege een behoorlijke regenbui waren er na de onderbreking vanwege de crash van Tracy Krohn aanvankelijk weinig tijdverbeteringen. Een aantal teams koos er zelfs voor om in de vrije training helemaal niet meer naar buiten te gaan en de tijd te benutten voor de voorbereiding op de kwalificatie van later vanavond.

Een significante verbetering was er echter wel met nog 20 minuten te gaan door Stoffel Vandoorne, die de SMP-BR1 naar een tijd van 3:19,931 minuten reed. Daarmee bleef hij lange tijd bovenaan, maar in de allerlaatste minuten slaagde Kamui Kobayashi er in de nummer 7-Toyota nog in om 3:18,091 op de klokken te zetten, waarmee Vandoorne als tweede eindigde. De derde tijd was voor Gustavo Menezes in de snelste van de beide Rebellions, gevolgd door de Toyota met het nummer 8. In de slotminuten had Menezes nog te maken met een technisch probleem, waardoor de Rebellion in langzaam tempo vanaf Mulsanne terugreed naar de pits.

Nakajima leek ook nog op weg naar een snellere tijd in de nummer 8, maar dat kwam er niet meer van nadat Erwin Creed in de nummer 50-Larbre-Ligier in de Porsche-bochten in de grindbak belandde. Daarmee was de uitslag definitief.

Frits van Eerd had in de Racing Team Nederland-Dallara twee keer een spannend moment toen hij op de opdrogende baan in de rondte ging, maar gelukkig zonder noemenswaardige schade. Onderdeel van het leerproces, zullen we maar zeggen, want natuurlijk gebruikte het team de sessie om Van Eerd zoveel mogelijk 'track time' te geven.

Paul Loup Chatin reed in de nummer 28-IDEC Sport-Oreca de snelste tijd in LMP2. De snelste GTE-Pro-tijd was voor de nummer 92-Porsche in handen van Michael Christensen, terwijl Mathieu Jaminet er in de nummer 94 een 1-2 voor Porsche van maakte. Na alle eerdere ellende was er voor Dempsey-Proton Racing ook nog iets positiefs in de vorm van de snelste tijd in GTE-Am door Matt Campbell in de nummer 77-Porsche in 3:55,304 minuten.

18.24 uur: De sessie wordt hervat met nog een uur en 36 minuten op de klok.

17.45 uur: Na een uur en 35 minuten is er een rode vlag in de vrije training nadat Tracey Krohn in de nummer 99-Dempsey-Proton-Porsche van de baan geraakt is bij baanpost 15, kort voor de tweede chicane op de Hunaudières. Het is al het tweede incident waarbij een Dempesy-Proton-Porsche betrokken is, want eerder al raakte de nummer 88-Porsche met de Japanner Hoshino van de baan en moest met een bergingsvoertuig uit de grindbak worden gehaald. Ook bij Toyota loopt niet alles probleemloos: Kamui Kobayashi reed eerder rechtuit de bandenstapels in.

190612 Beeldscherm

De tijden zeggen in de vrije training uiteraard nog weinig, maar bij Racing Team Nederland was men heel tevreden met het optreden van Frits van Eerd, die aardig wat kilometers kon maken. Aan het begin van de sessie stond het team zelfs even op de derde plaats algemeen achter de beide Toyota's, en we konden het niet laten om daar toch even een fotootje van te maken... Volgens de wedstrijdleiding wordt de sessie om 18.15 uur weer hervat, het regent inmiddels weer behoorlijk.

190612 Dunlopbrug

15.15 uur: Na een fikse regenbui aan het begin van de middag is het inmiddels weer droog in Le Mans, waar om 16.00 uur de vrije training begint, maar rond een uur of vijf wordt er opnieuw regen verwacht. Een noviteit dit jaar is de Dunlopbrug, die een flinke opknapbeurt gehad heeft en er daarmee een stuk moderner uitziet. De oorspronkelijke variant aan het einde van het rechte stuk van start en finish werd in 1932 geïnstalleerd en onderging in de loop der jaren natuurlijk al de nodige aanpassingen, maar blijft hoe dan ook een van de belangrijkste kenmerken van het circuit in Le Mans.

Dunlop is nog steeds het merk met de meeste algehele overwinningen in Le Mans, 34 in getal - tegen 27 vaqn Michelin - maar de laatste dateert uit 1991, toen de beroemde Mazda met Wankelmotor zegevierde. Tegenwoordig is Dunlop alleen nog in de LMP2-klasse actief, waar negen auto's met banden van het Britse merk starten. Gisteren werd aangekondigd, dat vanaf het komend seizoen in het WEC de betrokkenheid van Dunlop in de LMP2-klasse plaats maakt voor Goodyear (dat tot hetzelfde concern behoort, dus het gaat alleen om een naamswijziging). Dunlop blijft daarentegen actief in de LMP2-klasse van de European Le Mans Series.   

Truck
De gekantelde vrachtauto waarin de Ferrari-safety-car vervoerd werd (foto: Gendarmerie Indre-et-Loire)

8.30 uur: Via de site van de Franse zender France Bleu vonden we het bericht dat Ferrari op zoek moet naar een andere safety-car voor de race van de Ferrari Challenge, die aanstaande zaterdag in het voorprogramma van de 24-uursrace verreden wordt. Een truck met gesloten oplegger, waarin de safety-car naar Le Mans vervoerd werd, kantelde gisterochtend op de Franse snelweg A10 bij een tolstation in de buurt van Tours, omdat de chauffeur in slaap gevallen was.
 

Spotterguide

woensdag 8.15 uur: Goedemorgen vanuit La Chartre-sur-le-Loir, waar we nog tot morgen verblijven in het onvolprezen Hotel de France, een historische plaats voor raceliefhebbers. Vandaag eindelijk actie in Le Mans in de vorm van de vrije training van 16.00 tot 20.00 uur, gevolgd door de vrije training voor de Road to Le Mans-race van 20.30 tot 21.30 uur, en dan de eerste kwalificatie van 22.00 uur tot middernacht. Voor wie de actie goed wil volgen adviseren we de uitstekende Spotter-Guides, met ondersteuning van WeatherTech gemaakt door de Brit Andy Blackmore, die ook verantwoordelijk is voor een heel aantal speciale kleurenschema's op de diverse raceauto's in het veld. De spotterguides zijn voor download in diverse formaten beschikbaar door te klikken op deze link.

IMG 0038

Dinsdag 19.00 uur: vanmiddag stond in de pitstraat de traditionele handtekeningsessie op het programma, waarbij het ondanks het wisselvallige weer (het regende af en toe tussendoor flink) nog drukker was dan in afgelopen jaren.

IMG 0003

BMW-coureur Nicky Catsburg zet heel geconcentreerd zijn handtekening, teamgenoot Philipp Eng kijkt wat zorgelijk toe.

IMG 6253 2

Overigens behoort Eng tot het selecte gezelschap van coureurs die afgelopen zondag nog in de DTM op Misano in actie kwamen en direct op zondagavond vanuit het nabijgelegen Rimini naar Le Mans vlogen. Hier op de foto de coureurs voor vertrek vanuit Misano, vlnr Loïc Duval, Paul Di Resta, Mike Rockenfeller en Philipp Eng, plus Côme Lédogar, die op Misano in de Franse Porsche Carrera Cup reed en ook mee vloog naar Le Mans. Uw verslaggever volgde een dag later, maar wel gewoon per lijnvlucht van Bologna naar Parijs en verder per huurauto naar Le Mans. Verschil moet er zijn...

IMG 0009

Job van Uitert komt in actie voor het G-Drive-team, waarmee hij begin mei in Spa samen met zijn teamgenoten de LMP2-klasse wist te winnen. Ook in Le Mans behoort het team zeker tot de kanshebbers op een goede klassering.

IMG 0021

Renger van der Zande en zijn DragonSpeed-teamgenoten rijden in de klassieke kleuren van oliemerk Gulf, dat dit jaar het 50-jarig jubileum van de overwinning met de Ford GT40 door Jacky Ickx en Jackie Oliver viert.

IMG 0025

Ook bij Racing Team Nederland zetten rijders Frits van Eerd, Nykc de Vries en Giedo van der Garde (vlnr) heel wat handtekeningen, met onvervalste Nederlandse muziek op de achtergrond.

IMG 0031

Paars wat de klok slaat bij Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten, maar Ben Keating heeft blijkbaar zijn Wynn's-cap al weggegeven. En juist die zou van de drie een hoofddeksel het best kunnen gebruiken...

IMG 9999

De langste rij stond voor de pitbox van Fernando Alonso, die dit weekeinde vooralsnog zijn laatste WEC-race rijdt. Morgen zijn we terug voor meer impressies vanaf het circuit.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet