Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

Liveblog 87ième 24 Heures du Mans

Liveblog Opening

Wat er verder dit weekeinde ook nog aan autosportactiviteiten waar dan ook ter wereld op het programma staat, er is geen twijfel over mogelijk dat de 87e editie van de 24 Uur van Le Mans verreweg het belangrijkste evenement van deze week is. Goed, dat Toyota gaat winnen, staat nagenoeg vast, en dat Porsche als constructeur de wereldtitel in de GTE-Pro-klasse alvast binnen heeft, weten we ook al, maar voor de rest is er genoeg om voor de strijden op het circuit aan de Sarthe. AUTOSPORT.NL is ter plekke en heeft de regenkleding meegenomen, want de verwachting voor de rest van de week is behoorlijk wisselvallig, zoals dit ook tijdens de technische keuringen zondag en maandag al het geval was. We doen net als in de afgelopen twee jaar verslag via dit liveblog, waarbij vragen en opmerkingen als altijd graag welkom zijn via de commentaarfunctie.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Bob van der Wolf, Rebocar/R. de Boer, ACO/Alexis Goure

20.15 uur: Inmiddels zijn alle foto's verwerkt en hebben we met alle Nederlandse rijders die finishten gesproken en is ook ons uitgebreide verslag van de 24 Uur van Le Mans online. Het artikel is hier te vinden. Daarmee sluiten we ook onze berichtgeving vanuit Le Mans af. Dank voor het lezen en de talrijke reacties, het was een inspannende, maar prachtige week!

1900616 Toyota

15.30 uur:
Voor het tweede jaar op rij heeft Toyota de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Na 385 ronden reed Kazuki Nakajima de Toyota TS050 Hybrid met het startnummer 8 als winnaar over de eindstreep en herhaalde daarmee het succes van vorig jaar voor zichzelf en teamgenoten Fernando Alonso en Sébastien Buemi. De drie zijn daarmee ook zeker van de wereldtitel in het FIA WEC Superseason 2018-2019.

Op 18,972 seconden eindigde de andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López op de tweede plaats na een lekke band in de slotfase. De derde plaats was voor de nummer 11-SMP-BR1 met Stoffel Vandoorne, Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin, waarmee er voor het eerst in 18 jaar weer een Belg op het algehele podium in Le Mans stond.

De winst in de LMP2 was voor Signatech Alpine Matmut met rijders Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thieriet, die daarmee tevens de wereldtitel in deze klasse veiligstelden, Daarachter eindigde de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriele Aubry. Tung was daarmee onze best geklasseerde landgenoot. De TDS-Oreca van François Perrodo, Mathieu Vaxivière en Loïc Duval eindigde op de derde plaats. De G-Drive-Aurus met Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne werd als zesde geklasseerd. De Racing Team Nederland-Dallara haalde na een reparatie met Frits van Eerd achter het stuur als 27e algemeen en 15e in de klasse de eindstreep, waarmee het team zijn 100-procent-finishscore vasthoudt.

In GTE-Pro ging de racewinst naar de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra, terwijl Porsche met Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki in de nummer 91 en Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy in de nummer 93 de overige podiumplaatsen binnenhaalden. De tiende plaats in de klasse voor Michael Christensen en Kévin Estre was genoeg voor het binnenhalen van de wereldtitel bij de rijders in de klasse. In Le Mans reed het duo samen met Laurens Vanthoor in de nummer 92, de combinatie waarmee de drie vorig jaar de klasse in de Franse klassieker wisten te winnen. De nummer 81-BMW van Philipp Eng, Nicky Catsburg en Martin Tomczyk stond in de slotfase ruim een uur op de baan stil, maar Eng wist de auto na een geïmproveerde reparatie toch weer rijdend te krijgen en over de finish te brengen, zij het slechts als 14e in de klasse.

In GTE-Am was er een Nederlandse klassezege dankzij Jeroen Bleekemolen, die de Ford GT van Keating Motorsports deelde met Ben Keating en Felipe Fraga, Hij reed de auto in Wynn's-Kleuren met 44,943 seconden voorsprong op Jörg Bergmeister in de Project 1-Porsche als winnaar over de eindstreep. Bleekemolen stond daarmee elf jaar na zijn klassezege met de Van Merksteijn-Porsche RS Spyder in Le Mans in 2008 weer eens als klassewinnaar op het podium. De rijders naast Jörg Bergmeister van de als tweede geklasseerde Project 1-Porsche waren Patrick Lindsey en Egidio Perfetti. De derde plaats was voor de JMW-Ferrari van Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu.

Later meer

14.20 uur: Ook voor de leidende Keating Motorsports-Ford GT in de GTE-Am-klasse werd het nog even spannend, want vanwege vermeend wielspin bij het wegrijden na een pitstop kreeg het team een drive-through-penalty opgelegd, waardoor de behoorlijke voorsprong vrijwel volledig teniet werd gedaan. Bij de laatste rijderswissel nam Jeroen Bleekemolen het stuurwiel over van Ben Keating, wat betekent dat onze landgenoot de race zal uitrijden. Bij het verlaten van de pits reed de Ford nog 3,307 seconden voor Jörg Bergmeister in de Project1-Porsche, maar Bleekemolen breidde deze voorsprong gestaag weer uit.

190616 14h 7

14.00 uur: Lekke band voor de leidende Toyota: "#7 slow on track between 2 chicanes" verschijnt er als melding op het beeldscherm van de tijdwaarneming. Seconden later komt de auto in beeld en wordt duidelijk dat José María López in langzaam tempo rijdt. "Puncture" is de niet mis te verstane mededeling op het dashboard. En op het moment dat López de pitstraat in stuurt, rijdt Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota voorbij en neemt de leiding over. Er gaan al meteen verhalen dat dit expres is gedaan om Alonso te laten winnen, maar op de televisiebeelden was duidelijk te zien hoe López moest uitwijken voor twee langzamere auto's, daardoor over het vuile gedeelte van de baan reed en de lekke band opliep. Positief nieuws komt er ondertussen van Racing Team Nederland: na reparatie is de Dallara terug in de race. Dát is de "Spirit of Le Mans"!

190616 RTN

11.20 uur: Problemen voor Racing Team Nederland: Bij Indianapolis raakte Nyck de Vries van de baan. De exacte oorzaak is nog niet bekend, maar gezien de manier waarop hij plotseling afboog duidt wellicht op een technisch defect. Wonderwel wist De Vries de zwaar gehavende auto nog terug te brengen naar de pits, waar het team aan het werk kan om de schade de analyseren.

9.30 uur: En zo snel kan het gaan: de G-Drive-Auris, die de leiding van de LMP2-klasse in handen had, sprong even na 9.00 uur niet aan na een pitstop. De auto werd achterwaarts de pits in geduwd voor reparatie, waarbij zo'n twaalf minuten verloren gingen. Het team viel daarmee terug naar de zevende plaats in de klasse.

9.00 uur: Er is natuurlijk nog een erg lange weg te gaan in Le Mans, maar voorlopig ziet het er voor twee Nederlanders wel heel goed uit: de nummer 26 G-Drive-Aurus met Job van Uitert rijdt vrij comfortabel op kop in de LMP2-klasse en de nummer 85-Keating Motorsports-Ford met Jeroen Bleekemolen heeft de eerste plaats in de GTE-Am-klasse in handen. Na drie kwart van de race leidt de nummer 7-Toyota algemeen, de kop in de GTE-Pro-klasse is in handen van de AF Corse-Ferrari voor de enige nog resterende Corvette en de beide Porsches met de nummers 93 en 91.

Een uitgebreid verslag is hier te vinden.

Bvdw Le Mans 2019 Autosport middag avond-11

zondag 0.30 uur:
Drama voor Aston Martin: nadat eerst al de Vantage van Paul Dalla Lana, Mathias Lauda en Pedro Lamy uit de GTE-Am-klasse was uitgevallen in wat de laatste race voor de beproefde vorige versie van de Vantage was, crashten binnen een half uur van elkaar ook de beide Vantage GTE's uit de Pro-klasse. Eerst was het Alex Lynn die in de nummer 97-Aston Martin crashte, maar de Brit kon in ieder geval nog op eigen kracht de pits bereiken en daarmee na reparatie de race voortzetten. Dat gold niet voor Marco Sørensen, die op donderdagavond de nummer 95-Aston (foto) pole in de klasse zette, maar tegen half één in de nacht crashte bij Indianapolis en hard zijwaarts in de bandenstapel sloeg. De Deen kwam met de schrik vrij, maar de auto is uit de wedstrijd en om de berging veilog mogelijk te maken, werd weer een relatief korte safety-car-fase uitgeroepen.

23.30 uur: Van het vijfde tot en met het achtste uur in Le Mans was er duidelijk meer actie dan in de eerste vier uur van de wedstrijd. Er waren enkele forse incidenten, zoals de crash van Thomas Laurent in de nummer 3-Rebellion, die bij het aanremmen van de tweede chicane op de Hunaudières zwaar crashte en waarbij ook Mikhail Aleshin in de nummer 11-SMP-BR1 schade opliep door brokstukken. Vijf ronden eerder was Marcel Fässler in de nummer 64-Corvette, die eerder de GTE-Pro-klasse aanvoerde, bij de Porsche-bochten zwaar gecrasht na een aanrijding met de Japanner Hoshino in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche uit de GTE-Am-klasse. Ook was er even sprake van lichte regenval, maar dat leidde niet tot al te ernstige consequenties.

Een uitgebreider bericht is hier te vinden.

20.30 uur: Een lichte regenbui valt, die volgens de informatie van de wedstrijdleiding tot 20.38 uur duurt.

190615 Na 4 uur Gdrive

19.00 uur: Vooraan het veld gaven de eerste vier uur van de race in Le Mans weining spectaculaire actie te zien, maar wie even verder kijkt dan de verwachte hegemonie van de Toyota's kan genieten van mooie strijd in de andere klassen. Daarbij vervulde een jong Nederlands talent een hoofdrol: Job van Uitert reed een driedubbele stint van uitzonderlijke klasse en bracht de G-Drive-Aurus aan de leiding in de LMP2-klasse. De manier waarop hij een tijdstraf van tien seconden goedmaakte, routinier Lapierre passeerde en zelfs André Lotterer in de Rebellion-LMP1 een tijdlang achter zich wist te houden, dwong ronduit bewondering af. In de GTE-Pro-klasse is de strijd spannend als vanouds, met de eerste vier auto's (Corvette, Ferrari en twee Porsches) binnen 1,2 seconden! In GTE-Am rijdt de Keating Motorsports-Ford met onder andere Jeroen Bleekemolen aan de leiding.


Een uitgebreider verslag is hier te vinden.

15.15 uur: Het eerste historische feit van deze wedstrijd staat al in de boeken, want in de vierde raceronde reed Mike Conway in de nummer 7-Toyota een tijd van 3;17,297 minuten, de snelste ooit in de race gereden rondetijd in Le Mans. De Brit reed daarmee het oude record van André Lotterer uit de boeken: de Duitser reed in 2015 met de Audi R18 e-tron quattro in de race een tijd van 2:17,475 minuten.

190618 Start

15.00 uur:
Et c'est parti! Met het zwaaien van de startvlag door prinses Charlène van Monaco is de 87e editie van de 24 Heures du Mans officieel onderweg. Vooraan leek Gustavo Menezes in de nummer 3-Rebellion even een aanval te plaatsen op Buemi in de nummer 8-Toyota, maar de Zwitser hield in de Dunlop-chicane langer het gas erop en verdedigde de tweede plaats, achter Mike Conway in de nummer 7-auto.

190615 Prinses

13.00 uur:
De Fransman François Kirmann en de Duitser Laurents Hörr, in het dagelijks leven werkzaam op de testredactie van Auto Motor und Sport, hebben met hun Norma LMP3 van het Luxemburgse team DKR Engineering de tweede Road to Le Mans-race gewonnen. Aan het eind van de wedstrijd over een uur hadden ze een voorsprong van 4,876 seconden op de beide Britten Michael Benham en Duncan Tappy in de Norma van Lanan Racing. De winnaars van de race van donderdag, Adrien Chila en Nicolas Schatz, werden ditmaal als derde geklasseerd. De Nederlanders Bob Herber en Rob Kamphues sloten de race in de Jumbo-Ligier van DKR Engineering als 17e af.

De winst in de GT3-klasse was voor de Deens/Franse combinatie Mikkel Mac/Fabien Lavergne in de Ferrari van Luzich Racing, die het Britse duo Andrew Howard/Ross Gunn in de Beechdean-AMR Aston Martin 1,272 seconden voorbleven. Valentin Pierburg en Tom Onslow-Cole reden hun SPS-Mercedes naar de derde plaats. Jan Lammers, die samen met de Zuid-Afrikaan Greg Mills met een Bentley Continental GT3 van Team Africa Le Mans reed, werd in de GT-divisie als 16e geklasseerd.

11.00 uur: De Brit Adam Carroll heeft de race van de Ferrari Chalenge gewonnen. In de wedstrijd over acht ronden vocht hij een aantrekkelijk duel uit met de Italiaan Louis Prette, die vanmiddag ook in de 24-uursrace start. Carroll besliste de strijd met een marge van een halve seconde in zijn voordeel. Achter Prette eindigde de Brit Sam Smeeth als derde. Met Fons Scheltema, uitkomend voor het Zwitserse Kessel Racing, was er één Nederlander actief. Die eindigde als tweede in de S-klasse.


9.50 uur:
56 van de 61 auto's die vanmiddag tijdens de race van start gaan, reden vanmorgen in de warm-up van drie kwartier tenminste één geklokte ronde. De snelste tijd was voor Kamui Kobayashi in de pole-winnende nummer 7-Toyota met 3:19,647 minuten. De Japanner was de einige die onder de 3:20 bleef, want zijn Zwitserse merkgenoot Sébastien Buemi was in de nummer 8 ruim een seconde langzamer.

De snelste tijd in LMP2 was voor de G-Drive-Aurus in handen van Roman Rusinov, voor de TDS-Oreca en de Signatech-Alpine. In GTE-Pro eindigde de nummer 92-Porsche bovenaan, voor de nummer 67-Ford en de nummer 71-Ferrari. Ook in GTE-Am eindigde een Porsche bovenaan, de Gulf Racing-911, voor de Project 1-Porsche en de nummer 60-Kessel Racing-Ferrari.

Afgezien van een paar rijders die hun rempunten misten en Tom Dillmann die in de slotminuten in de chicane voor de Dunlop-brug even door de grindbak schoot, was het enige noemenswaardige incident een plastic afgrenzingselement dat op de baan lag. Daarvoor riep wedstrijdleider Edoardo Freitas met nog tien minuten te gaan een kortstondige 'full course yellow' uit, zodat het object door een baanpost kon worden verwijderd.

190615 Paddock

zaterdag 8.00 uur: Goedemorgen vanuit Le Mans, waar het racedag is, en om een Duitse collega te citeren: racedagen zijn feestdagen! Nadat we gisteren vooral druk waren met alleerlei perspresentaties en gesprekken over de zin en onzin van het nieuwe hypercar-reglement - en natuurlijk de traditionele rijdersparade, waar collega Bob van der Wolf actief was en waarvan we later de resultaten tonen - gaat het vandaag weer gewoon om de actualiteit in de vorm van de warm-up en de race.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet