Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Anita Mäkelä en Jimmy Ålund op herhaling, David Vegter runner-up op Tierp

arthursson
Andreas Arthursson

Wisselend succes
In de Pro Modified klasse zette Europees recordhouder Andreas Arthursson op vrijdag al met 5,84 seconden de snelste kwalificatietijd op de klokken. Veel rijders hadden op de eerste dag nog problemen om de baan goed in te schatten waardoor slechts twee combinaties onder de zes seconden doken.

vegter1
David Vegter

Die tweede rijder was David Vegter die met 5,94 seconden na dag één de tweede positie bezette. De PedalToTheMetal-rijder verbeterde zich op zaterdag tot 5,90 seconden, maar zakte toch naar de vierde kwalificatiepositie. Op zaterdag gingen de tijden namelijk rap omlaag waardoor uiteindelijk acht rijders onder de 6-secondengrens doken.

gullqvist
Michael Gullqvist

Jan Ericsson zette met 5,86 seconden de tweede tijd op de klokken, gevolgd door Michael Gullqvist. De Zweedse winnaar van Santa Pod stond na de eerste dag op plek twaalf, maar verbeterde zich tot 5,88 seconden, goed voor de derde positie.

alundpm
Jimmy Ålund

Nog groter waren de problemen voor Jimmy Ålund. De regerend kampioen stond na vier runs nog steeds buiten de top zestien, maar klokte in zijn laatste poging 5,908 seconden, goed voor de vijfde kwalificatiepositie.

rantaniemi
Jere Rantaniemi

Mats Eriksson (5,96 seconden), Åke Persson (5,98 seconden) en de verrassend snelle Finse Pro Mod-rookie Jere Rantaniemi (5,99 seconden) waren de nummers vijf tot en met acht die onder de zes seconden doken.

tooren2
Michel Tooren

Na zijn goede optreden op Santa Pod wilde het op Tierp bij Michel Tooren niet lukken. Diverse problemen hielden de Pro Dutch Racing-piloot van een goede tijd af en als de Nederlander op weg leek, trok de Cuda naar de rand van de baan en moest Tooren van het gas. Met een 20ste plaats wist de Nederlander zich dan ook niet voor de eliminaties te plaatsen.

vegter2
David Vegter

Finaleplaats David Vegter
Met zijn vierde kwalificatiepositie moest Vegter het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Kim Kristiansen. De Nederlander verbeterde zich tot 5,86 seconden en liet daarmee de Deen kansloos. Regerend kampioen Ålund had in de kwartfinale de volgende tegenstander van Vegter moeten zijn, maar de Zweed had in de eerste ronde schade opgelopen die niet meer zo snel te herstellen was en daarmee had de Nederlander een bye-run richting de halve finale. Daarin wachtte de confrontatie met Arthursson die in de kwartfinale met 5,78 seconden zijn snelste tijd van het weekend had laten noteren. Bij de start had Vegter de Zweed echter al te pakken en snelde naar een winnende 5,83 seconden waarbij de Nederlander met 398,8 km/u dicht tegen de 400 km/u grens aankroop.

ericsson ti19 el
Jan Ericsson

Aan de andere kant van de ladder maakte Ericsson geen fouten. De Zweed klopte in de kwartfinale Roger Johansson om vervolgens in de halve finale in 5,84 seconden af te rekenen met Mats Eriksson, die in de ronde daarvoor uiterst verrassend de in de run veel snellere Gullqvist (5,91 tegen 6,05 seconden) op reactietijd voortijdig naar huis had gestuurd.

pmfinal ti19 el
De finale

Op basis van de in de halve finale gereden tijden (Vegter 5,83 seconden en Ericsson 5,84 seconden) leek een spannende finale aanstaande. Vegter pakte met een reactietijd van 0,04 seconden meteen een voorsprong en leek op weg naar de winst. Halverwege de run kreeg de Nederlander echter technische problemen en ook nog eens last van tyreshake waardoor hij van het gas moest en Ericsson in 5,83 seconden naar de overwinning zag rijden.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet