Retro

Masters: NK GTTC welkome gast tijdens Masters Historic Race Weekend op Donington Park

donington-sun-12

Nederlandse historische raceklassen blijven in Engeland de aandacht trekken. Na de YTCC op Brands Hatch was het deze keer de beurt aan het NK GTTC op Donington Park – opnieuw in het voorprogramma van een weekend van Masters Historic Racing, een van de twee grote Europese organisatoren van internationale historische kampioenschappen. De drie races van de Nederlandse gasten waren net zo aantrekkelijk om te zien als die van de Masters zelf, al kon weinig op tegen het slipstreamspektakel van de klassieke Formule Fords.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het Masters-evenement was het tweede op Britse bodem in twee weken en een iets bescheidener affaire dan het eigen Historic Festival dat Masters jaarlijks op Brands Hatch organiseert. Deze keer waren de F1's niet present (alleen in een demo) en reden de sportscars een race die niet voor het kampioenschap meetelde. Daardoor kwam de aandacht op de GT's en toerwagens te liggen – en daarnaast een speciale Mini-race. Het Nederlands kampioenschap onder auspiciën van de HARC voor GT's en toerwagens uit 1966-'81 vormde het bijprogramma, samen met Classic Formula Ford en de Dunlop Saloon Car Cup.

donington-sat-68

De weersomstandigheden vlogen op zaterdag en zondag in het rond – van stromende regen op de eerste dag naar fris en soms zonnig lenteweer op de tweede dag. Dat gooide de startopstellingen in sommige gevallen nogal in de war, maar de gevolgen bij het NK GTTC bleken mee te vallen – op zowel nat als droog heersten de Escorts. De Porsches zaten weliswaar in de buurt – met zo veel gewicht op de achteras moet dat ook wel – maar werden door pech geplaagd. Hans de Graaf was zelfs al klaar voordat er een meter werd geracet, Gerd Rijper al na één ronde in de eerste race.

In plaats daarvan namen de Simca van Jeroen Feijten, de BMW's van Eric Holthausen en Gerco van Hoften én de van het NK HTGT overgestapte Marcos van Mark Dols de handschoen op. Timo Span moest met zijn Mini in de kwalificatie nog in zijn ritme komen, maar speelde in de races vervolgens wel zijn rol in de subtop mee.

donington-sun-18

Op zaterdagmiddag werd de eerste race gereden. Vanaf de tweede rij opende Marcel Frijlink ijzersterk: zijn Escort Mk1 RS 1600 liet de exemplaren van Manfred Pledl en Freddy van Sprundel achter zich, om het hen in eerste instantie te laten uitvechten met Thijs van Gammeren in de RS 2000. Halverwege de race wist poleman Pledl echter het gat naar Frijlink te dichten, maar die hield tot aan de finish stand. Van Sprundel eindigde op 18 seconden als derde.

De uitslag van de tweede race op zondagochtend leek een kopie te worden van de eerste race, totdat in de 14e ronde Frijlink met een kapotte uitlaat de pits moest opzoeken. Dat schonk de zege aan Pledl, met Van Sprundel nu als tweede. Jan Willem Oosterhagen wist het RS 2000-duel met Thijs van Gammeren om de laatste podiumplaats in zijn voordeel te beslissen. Verderop trok vooral een rondenlang duel tussen Van Hoften, Span, Feijten, Dols en de Ascona van Rob de Laat de aandacht.

donington-sun-14

Bij de start van de derde race nam Van Sprundel aanvankelijk het initiatief, maar Pledl was opnieuw niet te stuiten. Met 30 seconden voorsprong op de regerend kampioen pakte de Duitser zijn tweede zege van het weekend. Deze keer overwon Van Gammeren Jr wél in zijn duel met Oosterhagen: in de 11e ronde veroverde hij de derde plaats en gaf die niet meer af. Marcel Frijlink zag een mooie opmars van de laatste startplaats naar P5 voortijdig ten einde komen.

De Masters Gentlemen Drivers-race kreeg twee bekende namen als winnaars, want Leo Voyazides en Simon Hadfield stonden al vele tientallen malen op de hoogste trede van het Masters-podium – maar deze zege kwam toch onverwacht. In een andere Shelby Cobra Daytona Coupé domineerden Julian Thomas en Calum Lockie zoals ze eerder op Paul Ricard en Brands Hatch hadden, totdat een kwartier voor het einde de stilgevallen MGB van Olivia Wilkinson de safety car naar buiten bracht. Dat bracht Hadfield vanuit een kansloze zesde positie op 50 seconden achterstand opeens dicht bij de leiders – van wie Lockie opeens met een brandende auto in de pits stond! Hadfield rekende daarna gedecideerd met de vier anderen om alsnog de eerste plaats naar zich toe te trekken.

donington-sat-26

De toerwagenrace liet zulk drama achterwege, al had een verzopen kwalificatie een rare startopstelling opgeleverd, met de Mini van Tom Bell op pole! Binnen twee ronden had Craig Davies in zijn Mustang echter orde op zaken gesteld, waarna hij niet meer omkeek. De eerste helft van de race zag hij de Falcon van Thomas/Lockie nog in zijn spiegels, maar toen die pechvogels uitvielen had hij het rijk voor zich alleen. Aan het slot kwam de Cortina van Mark Martin en Steve Soper (met laatstgenoemde achter het stuur) nog in de buurt, maar Davies had het allemaal in de hand. De Falcon van Voyazides/Hadfield eindigde op ruimte afstand als derde, terwijl Bell opnieuw schitterde in zijn Mini. Zijn vierde plaats algemeen betekende een derde klassezege op rij, nadat hij samen met Joe Ferguson ook al op Paul Ricard en Brands had gewonnen.

Een relatief klein veld verscheen er aan de start voor de Masters Historic Sports Cars, die deze keer niet voor het FIA-kampioenschap reden. De McLaren M6B van de gebroeders Andrew & Max Banks was de gedoodverfde favoriet, maar Andrew liep eerst een stop-and-go op omdat hij onder de safety car zijn tempo aanvankelijk niet minderde en viel daarna met een lekke band uit. Omdat de Lola T70 Mk3B van Voyazides/Hadfield ten onder ging aan een zeldzaam motorisch mankement, ging de overwinning onbedreigd naar Michael Gans in zijn Lola T290. Na een ware slijtageslag haalden slechts vijf auto's de eindstreep – maar Thomas en Lockie zaten deze keer eens niet bij de uitvallers: in hun kleine Chevron B8 werden ze derde. Matt Wrigley eindigde in zijn Chevron B19 als tweede.

donington-sat-64

De race met bijna 30 Mini's kende twee gezichten. De eerste helft stond in het teken van een verbeten duel tussen Endaf Owens, Ian Curley en Jeff Smith, maar de twee laatsten moesten met mechanische pech opgeven. Dat leverde Owens een dominante zege op, met Elliot Stafford en Nick Paddy op grote afstand tweede en derde. Favoriet Nick Swift rekende al in de tweede ronde met zichzelf af, op dezelfde manier waarop Smith later uitviel: uit de chicane 'opschakelen' van de tweede naar de eerste versnelling...

Los van een F1-demo met onder meer de Benetton van Nelson Piquet, de Mercedes van Michael Schumacher en de March van Niki Lauda moest het formulegeweld komen van het Classic FF1600 Championship. Beide races van de Formule Fordjes werden slipstreamspektakel van de oude school. Op zondagochtend leverden Jordan Harrison (Lola T540E), Rick Morris (Royale RP29), Simon Hadfield (Lotus 59), Tim Harvey (Van Diemen RF81) en Ben Tinkler (Van Diemen RF80) verbeten strijd om de zege. Harrison trok aan het langste eind, Tinkler haalde het einde niet. 's Middags schitterde Tinkler door vanaf de 21e startplaats naar leider Hadfield te rijden, maar tijdens hun duel ging het fout bij het inhalen van een achterblijver: Tinklers Van Diemen werd over het achterwiel gelanceerd, met de safety car tot gevolg. Die bleef op de baan totdat Hadfield als winnaar werd afgevlagd.

donington-sun-8

Nog zo'n heldendaad verrichte Ric Wood in de eerste Saloon Car-wedstrijd: vanuit de pits stormde hij in zijn Holden Commodore helemaal naar voren, om met acht seconden voorsprong de race te winnen. Wood vertrok 's middags niet, waardoor de wedstrijd uitliep op een overwinning voor de Honda Accord van Stewart Whyte.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet