Liveblogs

DTM: Liveblog vanuit Misano

19.00 uur: BMW-rijder Marco Wittmann was met een tijd van 1:26,687 minuten het snelst in de tweede vrije training van de DTM. Onze landgenoot Robin Frijns volgde op 0,27 seconden als tweede. Philipp Eng en René Rast eindigden respectievelijk als derde en vierde. Gastrijder Dovizioso herhaalde als 16e zijn klassering uit de eerste sessie.


18.10 uur: 50 minuten later dan gepland vanwege de problemen met de baan kon de tweede vrije training van de W-Series worden afgewerkt. De Japanse Miki Koyama sloot de sessie met een tijd van 1:34,663 minuten als snelste af, voor de beide Britse dames Jamie Chadwick en Jessica Hawkins. Beitske Visser, in de eerste vrije training zoals gemeld snelste, had ditmaal te kampen met elektronicaproblemen, waardoor ze niet veel aan rijden toe kwam. Met de paar ronden die ze reed, werd ze nog als vijfde geklasseerd.

17.30 uur: Na de lekke banden aan de DTM-auto's in de vrije training ging de wedstrijdleiding op onderzoek naar de oorzaak. Er werd vastgesteld dat losgeraakte schroeven, gebruikt ter bevestiging van extra elementen achter de kerbstones in bochten 6 en 16, de lekke banden veroorzaakt hadden. De kunststof elementen werden verwijderd.

16.30 uur: Zes Audi-rijders eindigden op de eerste zes plaatsen in de eerste vrije training van de DTM. Loïc Duval werd met zijn tijd van 1:27,635 minuten als eerste geklasseerd, 0,057 seconde voor merkgenoot René Rast. De Fransman en de Duitser waren de enige twee rijders die tijden onder de 1:27 reden. Daarachter volgden Nico Müller op bijna een halve seconde van Duval, Jonathan Aberdein, Mike Rockenfeller en Robin Frijns op de plaatsen drie tot en met zes.

Snelste BMW-rijder was Marco Wittmann als zevende, voor zijn merkgenoten Bruno Spengler, Joel Eriksson en Philipp Eng. Gastrijder Andrea Dovizioso werd op 2,2 seconden van Duval als 16e geklasseerd.

Opmerkelijk was wel dat vier Audi-rijders lekke banden hadden, allemaal aan de linker kant: Jonathan Aberdein (links achter), Loïc Duval (links voor), René Rast (links achter) en Andrea Dovizioso (links achter).

190607 Liveblog Petrucci

14.30 uur: In alle eerlijkheid is de interesse voor de DTM in Italië matig. "Toerwagenraces trekken hier  nooit veel bezoekers. Italië telt eigenlijk alleen maar Ferrari", zei oud-kampioen Roberto Ravaglia eerder deze week in een interview met uw redacteur voor de DTM-website. Maar ook motorfietsen tellen wel, en zeker in de regio rondom Misano, waar ook Valentino Rossi vandaan komt. Naast de al genoemde Andrea Dovizioso kwam vandaag ook Danilo Petrucci (rechts op de foto) even op bezoek, na zijn overwinning van vorige week voor eigen publiek in Mugello op het moment de grote motor-wegraceheld in Italië.

190607 Liveblog Hoogenboom

14.05 uur:
De Zwitser Stefano Comini, die we vooral kennen als tweevoudig kampioen in de TCR International Series, die hij in 2015 en 2016 op zijn naam schreef, rijdt dit weekeinde in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. Ook Leonard Hoogenboom komt als gastrijder in de serie in actie, en wel met een deels oranje gekleurde auto (zie foto boven). Comini sloot de eerste vrije training als snelste af met een tijd van 1:46,980 minuten, gevolgd door zijn landgenoot Rodolf Rhyn. Hoogenboom werd als derde geklasseerd.

190607 DTM Liveblog Dovi

13.30 uur: Andrea Dovizioso, normaliter voor Ducati actief in de MotoGP, is dit weekeinde als gastrijder actief in de DTM. Uiteraard rijdt hij voor Audi, het moederbedrijf van Ducati. 'Dovi', vorige week in Mugello derde in de MotoGP-race en tweede in de WK-stand achter Marc Marquez, reed testte een dag met de Audi-DTM-auto op de eigen testbaan van Audi Sport in het Zuid-Duitse Neuburg en reed anderhalve dag in Misano. Hij stond centraal tijdens een eigen persconferentie, waar hij - eerst in het Engels, daarna in het Italiaans - sprak over zijn auto-ervaringen en zijn verwachtingen voor het weekeinde.

13.20 uur: Het deelnemersveld in de Porsche Carrera Cup France bestaat dit weekeinde uit 14 rijders. Florian Latorre was in de eerste vrije training het snelst, met zijn tijd van 1:39,295 minuten was de rijder van het team RSM de enige die onder de 1:40 bleef. Daarachter volgde routinier Côme Ldogar, die de Italiaan Gianmarco Quaresmini voor bleef. Ayhancan Güven, vorig jaar kampioen in zowel de Franse cup als de Benelux-serie, sloot de sessie als vijfde af.

12.15 uur: Beitske Visser is het weekeinde in Misano goed begonnen: in de eerste vrije training van de W-Series reed ze met 1:35,193 minuten de snelste tijd van het 19 dames tellende veld. Ze was 0,106 seconden sneller dan de Alice Powell, die als tweede een trio van Britse rijdsters op de plaatsen twee tot en met vier aanvoerde. Haar landgenotes Jessica Hawkins en Jamie Chadwick werden als derde en vierde geklasseerd. De Finse Emma Kimilainen ontbreekt, net als in Zolder, omdat ze nog te kampen heeft met rugklachten als gevolg van een crash tijdens het openingsweekeinde in Hockenheim. Daarmee komt de Belgische Sarah Bovy opnieuw in actie.

vrijdag 12.00 uur:
Goedemiddag vanuit Misano, waar het zomers warm is en we ons opmaken voor een mooi weekeinde in een prachtige omgeving. Het programma voor vandaag is als volgt:

11.10-11.55 uur: 1e vrije training W-Series
12.45-13.15 uur: 1e vrije training Porsche Carrera Cup France
13.30-14.00 uur: 1e vrije training Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
15.35-16.20 uur: 1e vrije training DTM
16.40-17.25 uur: 2e vrije training W-Series
17.40-18.10 uur: 2e vrije training Porsche Carrera Cup France
18.25-18.55 uur: 2e vrije training DTM
19.15-19.45 uur: 2e vrije training Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
20.00-21.00 uur: vrije training TCR DSG Endurance
22.00-23.00 uur: kwalificatie TCR DSG Endurance




Reacties

    • 2
    • 0
     
    Niels vd Peet 07 juni 2019 14:59

    René, vorig jaar reed de DTM op Misano op de zaterdag en zondagavond in het donker. Was best wel mooi en gaaf om te zien en vooral eens iets anders. Is er een reden voor dat ze dat dit jaar niet doen en 'gewoon' in de middag rijden?

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 07 juni 2019 15:05

    Ja, televisie. De vaste televisiepartner van de DTM in Duitsland, SAT1, wilde dit jaar bij alle evenementen dezelfde starttijd (13.30 uur), zodat mensen op een vertrouwd tijdstip de races kunnen zien. Een 'avondslot' was vorig jaar voor de Misano-races bij SAT1 niet beschikbaar, zodat de races op de beduidend kleinere zender Kabel 1 te zien waren. De kijkcijfers waren dramatisch laag. Ik ben overigens volledig met je eens dat het in het donker mooi en spectaculair was om te zien.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 15:27

    Een race in het donker zou ook te veel concurreren met de F1 denk ik, die rijden dit weekend in Canada dus dat is ook 's avonds

    • 1
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 22:15

    Op streven na dood DTM.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 11:08

    Rene de Boer en zijn uitstekende werk is de enige reden waarom ik DTM nog volg ... maar het is jammer genoeg een triest gebeuren aan het worden.

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 13:08

    Niet om aan te gluren is het.

    • 6
    • 0
     
    Niels vd Peet 08 juni 2019 14:05

    Beste anonieme gebruikers, ieder zijn mening hoor, maar de heren DTM rijders maken er met steeds grotere regelmaat zeer fraaie wedstrijden van de laatste tijd. Niet alleen dit seizoen (race 1 & 2 op Hockenheim & race 2 op Zolder bijv.) maar ook vorig seizoen was dit al het geval. Vooral de races op Misano vorig jaar waren pure reclame voor de DTM en de autosport.

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 08 juni 2019 15:43

    DTM heeft een aantal jaar lang flinke imagoschade geleden, en kan in de ogen van veel fans niets goed meer doen. Feit is echter dat de races niet altijd slecht zijn, en soms zelfs best vermakelijk. Het veld blijft echter (veel te) klein, maar dat is een persoonlijke mening. Als DTM met de toekomst mee gaat (denk elektrisch (of zelfs waterstof), niet hybride), kan het zomaar weer een heel relevant kampioenschap worden!

    • 0
    • 0
     
    Edwin de Jong 08 juni 2019 16:07

    Vandaag vond ik het helaas weer een DTM race oude stijl... BMW 1 maakt een vroege stop, BMW 4 heeft opeens een probleem en zet m precies neer op een plek waar niemand is, SC als gevolg... Wat een toeval... (of niet?) Vervolgens Eng die de "strijd" met vd Linde wint om maar wat meer punten te scoren. Vervolgens het tenenkrommende commentaar van Ronald van Dam op ZIggo, die er echt geen kijk op heeft... Nee, het was t helaas net niet (voor mij!) vanmiddag... Hopelijk morgen beter :-)

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 08 juni 2019 16:21

    Het DTM heeft inderdaad een hoop imagoschade opgelopen, het is lastig om dat te herstellen. Elk seizoen kijk ik wel een aantal races (of gedeeltes van races) maar merk dat het mij niet kan "pakken". Als toerwagen-liefhebber staat het voor mij sowieso te ver van een toerwagen af.

    • 0
    • 0
     
    evert87 08 juni 2019 18:17

    Imagoschade wel of niet,er valt altijd wel iets over te zeggen. Verandering kan je helaas nou niet uit de weg,tuurlijk was het een doodsteek toen Opel de DTM verliet, Met Mercedes gebeurde het zelfde uiteraard. In Zolder heb ik het weekend Vermakelijk gevolgt, maar ik zou graag iets meer auto,s willen zien dan 18, een vierde Fabrikant aan trekken lijkt me dan ook niet zo,n slecht idee...uiteraard het liefst Alfa Romeo, maar is tot nu toe alleen maar dromen. Jaren 90 begin jaren 2000 waren toch wel de hoogte jaren voor mij, uitdaging genoeg om voor de DTM weer op dat niveau te komen...maar er zeker nog een lange weg te gaan.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 00:42

    DTM en Formule W in Misano: een weinig gelukkige combinatie. Alleen het geoefende oog kon na lang turen nog enige toeschouwers ontdekken.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 10:33

    @Edwin de Jong, wanneer je het commentaar van Ronald van Dam tenenkrommend vindt, zet je Ziggobox dan op Engels commentaar van Allan McNish wat echt 1000X beter is. Natuurlijk wekt dit ook bij de F2, F3 en alle andere klasses die onze polyvalente speler, zoals hij zichzelf op z`n site noemt, becommentarieerd.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet