Liveblogs

DTM: Liveblog vanuit Misano

18.30 uur: De wedstrijdleiding bericht dat de uitslag van de DTM definitief is. De auto van Joel Eriksson, die zijn BMW langs de baan parkeerde en daardoor de interventie van de safety-car veroorzaakte, is onderzocht en er werd inderdaad een aanwijsbaar technisch defect vastgesteld. Daarmee sluiten we voor vanavond de berichtgeving vanuit Misano af. Buona serata e a domani!

17.45 uur: Florian Latorre heeft de 18 ronden lange race van de Porsche Carrera Cup France gewonnen. Hij profiteerde in de slotfase van een spannend duel tussen Enzo Guibbert en Ayhancan Güven achter hem en kon zo een voorsprong van zeven seconden opbouwen. Güven leek lange tijd op weg naar de tweede plaats, maar moest in de laatste ronde toch zijn meerdere erkennen in Guibbert, die daarmee de tweede plek voor zich opeiste. Güven completeerde het podium.

190608 Liveblog Visser actie

17.00 uur:
Met een goede start nam Jamie Chadwick de leiding in de W-Series-race, wist zich gedurende de hele wedstrijd Beitske Visser van het lijf te houden en stelde zo haar tweede overwinning uit drie races dit seizoen veilig. De race begon spectaculair, toen de Britse Alice Powell het linker voorwiel van de vanaf pole matig vertrokken Fabiene Wohlwend trof, half opsteeg, maar gelukkig niet rolde en in de bandenstapels aan de buitenkant van de eerste bocht tot stilstand kwam. De safety-car kwam uiteraard direct in actie, met het begin van de derde ronde werd de race weer vrijgegeven. Chadwick leidde voor Visser en Wohlwend en zo bleef de volgorde ook tot aan de finish. "In de derde sector was ik doorgaans het snelst, maar daar kun je niet inhalen en zo had ik geen andere keuze dan genoegen te nemen met de tweede plaats. Bij mij waren het de voorbanden die wat meer sleten, maar dat is normaal, want als je dicht achter iemand aan rijdt, heb je meer onderstuur", verklaarde Visser, die achter Chadwick tweede in de tussenstand van het kampioenschap is.

190608 Hoogenboom

16.00 uur:
Nederlands succes in Misano: Leonard Hoogenboom heeft de eerste wedstrijd van de Audi Sport Seyffarth Audi R8 LMS Cup op zijn naam geschreven. De Zuid-Hollandse rijder nam bij de rollende start de leiding, moest kortstondig de Zwitser Comini voor zich dulden, maar toen die een 'drive-through' kreeg vanwege een incorrecte positie op de startgrid, was de weg voor Hoogenboom vrij om de leiding over te nemen en vervolgens de overwinning naar huis te rijden. Na 17 ronden reed hij met de meer dan comfortabele voorsprong van 19,1 seconden op Robin Rogalski als winnaar over de eindstreep. Rogalski had het duidelijk lastiger om de hevig aandringende Rodolf Rhynn achter zich te houden: het verschil tussen de twee was aan de finish 0,6 seconden.

190608 Liveblog DTM race Top 3
De top 3 met vlnr Rast, Wittmann en Duval

15.00 uur: Er gebeuren veel opmerkelijke zaken in de DTM, maar vanaf de laatste plaats op de grid een race winnen, dat komt zelden voor. Tweevoudig kampioen Marco Wittmann leverde vandaag in de eerste van de beide races op het circuit van Misano deze opmerkelijke prestatie. Vanwege een motorprobleem in de kwalificatie kon hij daarin geen geklokte ronde afleggen. Daarmee startte hij als laatste, koos voor de enige optie die hij had door aan het eind van de eerste ronde al de verplichte pitstop met bandenwissel te maken, profiteerde vervolgens van een safety-car-fase en reed zo gestaag naar voren, Na 39 ronden kwam hij als winnaar over de eindstreep.

190608 Liveblog Wittmann


"Ik had nooit gedacht dat de banden het zo lang uit zouden houden", zei Wittmann, mede verwijzend naar de hoge temperaturen van 36 graden lucht- en rond de 55 graden asfalttemperatuur. "De laatste zes ronden was het ook echt spannend, maar uiteindelijk is het gelukt." Voor de Duitser was het de tweede overwinning van het seizoen en de 13e uit zijn DTM-loopbaan. Audi-rijders René Rast en Loïc Duval kwamen als tweede en derde over de eindstreep. Robin Frijns viel vanwege een sensordefect uit. "Ik voelde het een paar ronden voor de pitstop al bij het terugschakelen, dus ik had het al gemeld via de radio, en eenmaal in de pits ging de motor gelijk uit", verklaarde een teleurgestelde Frijns.


190608 Liveblog Visser

11.40 uur:
Coureurs uit Liechtenstein zijn er niet zoveel, oud-sportwagenrijder Manfred Schurti is waarschijnlijk de succesvolste uit het kleine prinsdom. In de W-Series is Fabienne Wohlwend actief, die ook uit Liechtenstein komt. In de kwalificatie voor de W-Series op het circuit van Misano behaalde ze met een tijd van 1:33,283 minuten voor het eerst in haar loopbaan de pole-position. Jamie Chadwick kwam 0,044 seconde tekort en kwalificeerde zich als tweede, Beitske Visser (foto boven) start vanaf de derde plaats op de grid.

190608 Liveblog Rast quali

10.55 uur:
Tot dusver stonden BMW-rijders op de pole-position voor alle DTM-races van dit seizoen. In Misano, in de kwalificatie voor de eerste van de beide races van dit weekeinde, kwam er aan deze reeks een einde. René Rast reed met zijn Audi een tijd van 1:25,294 minuten en behaalde daarmee de pole-position. De Duitser voerde een kwartet van Audi-rijders op de eerste vier plaatsen aan. Jonathan Aberdein kwalificeerde zich heel sterk als tweede, het beste kwalificatieresultaat tot nu toe voor het dit seizoen debuterende Audi-klantenteam WRT. Loïc Duval en Robin Frijns reden respectievelijk de derde en de vierde tijd en starten daarmee vanaf de tweede rij.

Beste BMW-rijder was ook een rookie, te weten Sheldon van der Linde met de vijfde tijd, voor zijn beide merkgenoten Bruno Spengler en Philipp Eng. Nico Müller en Mike Rockenfeller (beide Audi) en Timo Glock (BMW) completeerden de top tien. Snelste Aston-Martin-rijder was Jake Dennis als 13e. Gastrijder Andrea Dovizioso reed heel keurig naar de 15e tijd. Voor Marco Wittmann verliep de kwalificatie niet zoals gewenst: na één ronde parkeerde hij zijn BMW met een technisch defect in de pits en kwam daarna niet meer in actie.

10.15 uur: Florian Latorre behaalde de pole-position voor de eerste race van de Porsche Carrera Cup France. Met een tijd van 1:37,341 minuten was hij 0,014 seconden sneler dan Ayhancan Güven, die op zijn beurt weer twee duizendste seneller was dan de Fransman Côme Ledogar.

190608 Liveblog R8 Hoogenboom

9.40 uur:
Leonard Hoogenboom heeft zichzelf de perfecte uitgangspositie verschaft voor zijn eerste race in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. In de kwalificatie was hij met zijn tijd van 1:43,028 minuten de voltallige concurrentie te snel af. De Zwitser Stefano Comini, die net als Hoogenboom in Misano als gastrijder in actie komt, reed de tweede tijd, voor zijn landgenoot Rodolf Rhyn. Voor de Duitser Matthias Kämpf blijft de deelname aan de cup, zoals we eerder al in Hockenheim constateerden, een lastige aangelegenheid: bij perfecte omstandigheden moest hij ruim 6,6 seconden toegeven op Hoogenboom en werd daarmee op ruime afstand als twaalfde en laatste geklasseerd.

zaterdag, 8.15 uur: Goedemorgen vanuit een alweer stralend zonnig en warm Misano, waar we ons opmaken voor de eerste racedag van het DTM-weekeinde. Gisteravond werd er nog tot 23.00 uur gereden, maar we hopen dat u ons vergeeft dat we niet tot het einde van de kwalificatie van de Italiaanse TCR-DSG-Endurance-serie gebleven zijn. Mocht het iemand interesseren: de snelste tijd in de kwalificatie was voor het duo Gabriele Volpato/Sandro Pelatti in een Audi RS 3. De tien minuten durende sprintrace ter afsluiting werd gewonnen door Volpato, terwijl Giacomo Barri en Dindo Capello (ja, inderdaad, de drievoudig Le Mans-winnaar) het volledige podium voor Audi completeerden.

Voor vandaag is het programma als volgt:

9.05-9.35 uur: kwalificatie Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
9.50-10.10 uur: kwalificatie Porsche Carrera Cup France
10.30-10.50 uur: kwalificatie DTM
11.05-11.30 uur: kwalificatie W-Series
13.30-14.30 uur: race 1 DTM
15.15-15.45 uur: race 1 Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
16.10-16.45 uur: race W-Series
17.10-17.40 uur: race 1 Porsche Carrera Cup France
20.35-22.35 uur: race TCR DSG Endurance

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Niels vd Peet 07 juni 2019 14:59

    René, vorig jaar reed de DTM op Misano op de zaterdag en zondagavond in het donker. Was best wel mooi en gaaf om te zien en vooral eens iets anders. Is er een reden voor dat ze dat dit jaar niet doen en 'gewoon' in de middag rijden?

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 07 juni 2019 15:05

    Ja, televisie. De vaste televisiepartner van de DTM in Duitsland, SAT1, wilde dit jaar bij alle evenementen dezelfde starttijd (13.30 uur), zodat mensen op een vertrouwd tijdstip de races kunnen zien. Een 'avondslot' was vorig jaar voor de Misano-races bij SAT1 niet beschikbaar, zodat de races op de beduidend kleinere zender Kabel 1 te zien waren. De kijkcijfers waren dramatisch laag. Ik ben overigens volledig met je eens dat het in het donker mooi en spectaculair was om te zien.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 15:27

    Een race in het donker zou ook te veel concurreren met de F1 denk ik, die rijden dit weekend in Canada dus dat is ook 's avonds

    • 1
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 22:15

    Op streven na dood DTM.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 11:08

    Rene de Boer en zijn uitstekende werk is de enige reden waarom ik DTM nog volg ... maar het is jammer genoeg een triest gebeuren aan het worden.

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 13:08

    Niet om aan te gluren is het.

    • 6
    • 0
     
    Niels vd Peet 08 juni 2019 14:05

    Beste anonieme gebruikers, ieder zijn mening hoor, maar de heren DTM rijders maken er met steeds grotere regelmaat zeer fraaie wedstrijden van de laatste tijd. Niet alleen dit seizoen (race 1 & 2 op Hockenheim & race 2 op Zolder bijv.) maar ook vorig seizoen was dit al het geval. Vooral de races op Misano vorig jaar waren pure reclame voor de DTM en de autosport.

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 08 juni 2019 15:43

    DTM heeft een aantal jaar lang flinke imagoschade geleden, en kan in de ogen van veel fans niets goed meer doen. Feit is echter dat de races niet altijd slecht zijn, en soms zelfs best vermakelijk. Het veld blijft echter (veel te) klein, maar dat is een persoonlijke mening. Als DTM met de toekomst mee gaat (denk elektrisch (of zelfs waterstof), niet hybride), kan het zomaar weer een heel relevant kampioenschap worden!

    • 0
    • 0
     
    Edwin de Jong 08 juni 2019 16:07

    Vandaag vond ik het helaas weer een DTM race oude stijl... BMW 1 maakt een vroege stop, BMW 4 heeft opeens een probleem en zet m precies neer op een plek waar niemand is, SC als gevolg... Wat een toeval... (of niet?) Vervolgens Eng die de "strijd" met vd Linde wint om maar wat meer punten te scoren. Vervolgens het tenenkrommende commentaar van Ronald van Dam op ZIggo, die er echt geen kijk op heeft... Nee, het was t helaas net niet (voor mij!) vanmiddag... Hopelijk morgen beter :-)

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 08 juni 2019 16:21

    Het DTM heeft inderdaad een hoop imagoschade opgelopen, het is lastig om dat te herstellen. Elk seizoen kijk ik wel een aantal races (of gedeeltes van races) maar merk dat het mij niet kan "pakken". Als toerwagen-liefhebber staat het voor mij sowieso te ver van een toerwagen af.

    • 0
    • 0
     
    evert87 08 juni 2019 18:17

    Imagoschade wel of niet,er valt altijd wel iets over te zeggen. Verandering kan je helaas nou niet uit de weg,tuurlijk was het een doodsteek toen Opel de DTM verliet, Met Mercedes gebeurde het zelfde uiteraard. In Zolder heb ik het weekend Vermakelijk gevolgt, maar ik zou graag iets meer auto,s willen zien dan 18, een vierde Fabrikant aan trekken lijkt me dan ook niet zo,n slecht idee...uiteraard het liefst Alfa Romeo, maar is tot nu toe alleen maar dromen. Jaren 90 begin jaren 2000 waren toch wel de hoogte jaren voor mij, uitdaging genoeg om voor de DTM weer op dat niveau te komen...maar er zeker nog een lange weg te gaan.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 00:42

    DTM en Formule W in Misano: een weinig gelukkige combinatie. Alleen het geoefende oog kon na lang turen nog enige toeschouwers ontdekken.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 10:33

    @Edwin de Jong, wanneer je het commentaar van Ronald van Dam tenenkrommend vindt, zet je Ziggobox dan op Engels commentaar van Allan McNish wat echt 1000X beter is. Natuurlijk wekt dit ook bij de F2, F3 en alle andere klasses die onze polyvalente speler, zoals hij zichzelf op z`n site noemt, becommentarieerd.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet