DRDO

DRDO: Spanning én ontspanning op een doordeweekse avond


A38I8376

Van het glijden door de sneeuw naar het racen op het asfalt

De eerste helft van de negentiger jaren was Bram van Es een bekende Alpineskiër. Een vaste deelnemer voor Nederland in de World Cup evenementen. Hij behaalde 14 Nederlandse titels, waar hij dikwijls de strijd aan moest gaan met Harald de Man. Noodgedwongen moest hij zijn sportieve loopbaan stoppen vanwege rugklachten door eerdere valpartijen. Na een hernia-operatie kon hij de aansluiting met de top vergeten en hij besloot te stoppen.
  DSCN3511

Wij ontmoeten Bram van Es bij zijn team in de pitstraat, waar hij samen met routinier Christiaan Frankenhout een equipe vormt in de Clio 4 van het team van Dillon Koster. "Ik heb zo'n twee en een half jaar geleden mijn licentie gehaald. Vanuit mijn skiperiode was ik al flinke snelheden gewend en autoracen leek mij wel een logisch vervolg. De twee sporten kun je ook wel een beetje met elkaar vergelijken. Ideale lijnen pakken, het scherp insturen van bochten, de kick van de snelheid, dit alles komt weer bij mij terug. Ik word begeleid door Christiaan Frankenhout, die mij steeds sneller moet gaan maken. De rondetijden komen steeds dichter bij elkaar. Ik heb veel overgehouden aan mijn topsportcarrière en heb flink leren afzien, het gevoel van altijd maar doorgaan zit er nog steeds in. Als je ergens aan mee doet, is het toch leuk dat je weet waarvoor je het doet?"
  3S3A7700

Christiaan Frankenhout geeft les aan aspirantcoureurs die willen doorgroeien naar een beter niveau. "De autosport is veranderd, het gaat niet meer alleen om het hard rijden om kampioen te worden. Je moet met je koppie leren racen, tactisch rijden en punten binnenhalen om op het laatst de grootste beker vast te mogen houden. Kijk naar het voetbal. Elk team heeft een coach met daarom heen nog meerdere adviseurs. Alleen maar om alles beter te laten draaien. Dat mis ik een beetje in de hedendaagse autosport. Ik begeleid als race en mental-coach een rijder in een Porsche Cup en leerde hem om steeds beter te worden. Op een gegeven moment lag hij helemaal voorin aan de leiding van een race, toen de safetycar de baan op kwam. Dat was een volkomen nieuwe situatie voor hem. Gelukkig dat er tegenwoordig radioverkeer bestaat, zodat ik al zijn vragen, zoals hoe ver moet ik van de SC af blijven, wanneer kan ik weer gas geven, kon beantwoorden. Wil je wat hoger op de autosportladder komen, dan worden coaches daarin steeds belangrijker."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet