DRDO

DRDO: Spanning én ontspanning op een doordeweekse avond


DSC09115

Prachtig huwelijkscadeau
Twaalf jaar geleden kreeg architect Theobert van Boven een fantastisch cadeau van zijn vrouw. Ter gelegenheid van hun 12,5 jarig ging hij een racecursus volgen en al snel was de racelicentie binnen. Van Boven kocht een BMW M3 en ging racen bij de DNRT. Hij kwam in contact met Jochem van de Wiel, raakte bevriend en ging bij JW Racing rijden. De resultaten spaken echter niet tot de verbeelding en in Jaap van Lagen werd een goede leermeester gevonden. Het ging inderdaad steeds beter en zijn zelfvertrouwen groeide. Toen die het te druk kreeg werd Jacky van der Ende de opvolger van Van Lagen en gaandeweg verbeterden de prestaties van de racende architect.
Op TT Circuit Assen maakte Van Boven een flinke startcrash mee. Auto kapot en flink geschrokken. In een BMW 130i cupauto van Dillon Koster werd een mooie nieuwe racer gevonden. Lekker breed, goede wegligging, Van Boven begon met veel plezier aan het nieuwe avontuur. Al gauw ging het in het Scheivlak weer fout. Zijn nieuwe aanwinst flink beschadigd, ook wat geblesseerd en vooral erg geschrokken had Van Boven er even genoeg van.

Maar het racevirus is hardnekkig en dus ging het al snel weer kriebelen. Nu racet Van Boven in de DRDO en dat gaat uitstekend, want hij staat dit seizoen elk evenement op het podium bij de Specials.

  DSC09118

Laat de M3's maar komen

Voor Peter Koelewijn is racen bij de DRDO volop genieten. Hij racet inmiddels negen jaar, gaat af en toe vrij rijden en heeft deelgenomen aan het Winter Endurance Kampioenschap. In 2015 begon Koelewijn met zijn fraaie BMW M3 in de DRDO M3 Cup en zowel in 2016 als 2017 werd hij kampioen.

Koelwijn vindt het concept van de DRDO uitstekend. "Het is geweldig om in korte tijd veel te kunnen racen. Ik kan mijn zoons meenemen, die vinden het allemaal ook erg spannend en ze hoeven niet een heel weekend op het circuit rond te hangen. Wel is het jammer dat er maar drie deelnemers in de M3 Cup zijn. Ik heb wel mooie strijd met Dennis van der Linden en Freddy Schaap en we zitten dicht tegen de Specials Plus aan, maar wat meer M3-rijders zou wel leuk zijn."


A38I8432

Racen maakt me rustig

Interim IT manager Alexander Grijpma vroeg zich na het behalen van de DRDO racelicentie af wat te doen. "Ik wist het echt niet, of meedoen met trackdays of echt gaan racen. Ik miste de juiste informatie wat de volgende stap zou moeten zijn. Gelukkig ontmoette ik Jacco Sekeris, de enthousiaste teambaas van JS Racing, die mij motiveerde om het racen een keer te proberen.

DSCN3505


Dit is nu mijn tweede jaar bij zijn mooie team en we zijn ook vrienden geworden. Het mooie van racen is dat ik er rustig en gefocust van word. Mijn zoon Robin is ook helemaal gek van getunede auto's en heeft een passie voor snelle wagens. Bij JS Racing krijgt hij de kans om alle facetten van de autotechniek te kunnen leren. Binnenkort start hij een opleiding als autotechnicus om eventueel later als enigineer aan de slag te kunnen. Ik zou ook graag samen met mijn zoon willen rijden. Autosport zou meer een breedte sport moeten zijn, betaalbaar voor talent met een klein budget. De filosofie van de DRDO spreekt mij daardoor ook enorm aan."


DSCN3507

In de eerste race ging het voor Grijpma voortvarend. Tot de wedstrijdleiding hem halverwege de race binnen haalde, omdat de auto teveel decibellen produceerde. "Onbegrijpelijk", gaf Jaco Sekeris in de wedstrijdtoren aan. "Alles is helemaal standaard, dus ik begrijp niet dat we teveel lawaai maken."
  DSC09123

De wedstrijdleiding adviseerde Sekeris om de uitlaat meer naar buiten te richten. En hoewel de tweede race al drie kwartier later begon lukte het hen om de uitlaat aan te passen. Een fraai staaltje vakmanschap en met succes, want Grijpma kon de tweede race uitrijden zonder te hoog in de decibellen te komen.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet