Diversen

Div: In memoriam Robin Herd

Vanuit Engeland ontvingen wij vanavond het bericht dat oud F1 designer en March F1 oprichter Robin Herd op 80 jarige leeftijd aan kanker is overleden. Herd was overigens al enige tijd ziek. Herd begon zijn carrière bij British Aerospace en was nauw bij de ontwikkeling van de Supersonische Concorde betrokken voordat hij 1965 bij McLaren belandde.

1975 Brambilla
Robin Herd in gesprek met Vittorio Brambilla. De tweede coureur die voor March een Grand Prix wist te winnen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Willem J. Staat/Indycar/PR

In memoriam Robin Herd
De autosport carrière van Robin Herd begon bij het team van Bruce McLaren waar hij verantwoordelijk was voor de eerste Formule 1 auto's van het merk. In 1968 ontwierp hij de McLaren M7A, de eerste echte winnaar voor McLaren in de F1. Kort daarna stapte Herd over naar Cosworth waar hij verantwoordelijk werd voor het vierwielaangedreven project dat echter nooit van de grond kwam. Ook werkte Robin korte tijd bij Williams als engineer van Piers Courage.

De gloriejaren van Herd begonnen toen hij samen met Alan Rees, Graham Coaker en Max Mosley de firma March oprichtte. Al in 1969 reed Ronnie Peterson met een March 693 op het Franse Montlhery in de F3. De aankondiging om eveneens in 1970 met de F1 te beginnen werd met een flinke dosis scepsis ontvangen. Voor de eerste Grand Prix in Zuid Afrika stonden er maar liefst vijf March eenzitters op de grid met als rijders Chris Amon, Jo Siffert, Jackie Stewart, Johnny Servoz Gavin en Mario Andretti. Jackie Stewart won al snel de Spaanse Grand Prix voor het team van Ken Tyrrell dat van Matra naar een customer car was overgestapt.

2019 Stewart De March 701 waarmee Jackie Stewart de Spaanse GP in 1970 won was enkele jaren geleden in Maastricht te bewonderen.

Het merk March nam aan ruim 207 Grand Prix deel maar won slechts drie wedstrijden. Na Stewart in 1970 wonnen Vittorio Brambilla en Ronnie Peterson in 1975 de Oostenrijkse en Italiaanse Grand Prix voor het merk. Een bescheiden balans. Maar het succes aan de commerciële kant was enorm. Vele grote coureurs zijn hun carrière met March in de F3 of F2 begonnen.

2019 F2
Talloze successen met BMW motoren in de F2. De traditionele March neus was eigenlijk de jarenlange handtekening van het merk.

Vooral in de F2 werd het merk een begrip. Zeker toen zij eind zeventiger jaren op de steun van BMW konden rekenen. Maar toch was de samenwerking niet altijd ideaal. Bij Manfred Winkelhock was na zijn salto op de Nürburgring tijdens de Eifelrennen van 1980 het vertrouwen volkomen weg. In de F3 baanden zich in de zeventiger jaren vele aanstormende rijders met een March product de weg naar de top. Maar na de Formule 1 ontdekte de Britse firma ook de Indy 500. Tussen 1982 en 1987 won het merk vijfmaal op de Brickyard. Ook waren er incidentele successen in de sportscars. In 1989 verkocht Herd zijn bedrijf aan het Japanse Leyton House.

1987AlUnseraction-466
Vijfmaal een Indycar zege op de Brickyard.

Het was geen lang leven beschoren. Herd keerde nog eenmaal met een eigen Indycar Team in 1999 in Amerika terug maar het was geen succes. De erfenis die Robin Herd in de F1 achterlaat is eigenlijk maar beperkt. Het commerciële erfgoed dat hij in F2, F3, Formule Super Vee, Formule Atlantic en in mindere mate in sportscars achterlaat is enorm. Vrijwel alle grote namen uit de zeventiger en tachtiger jaren hebben in sporen met March producten verdiend. Zelfs in zijn wereldkampioenschapsjaar reed James Hunt voor March in de Canadese Formule Atlantic en ontdekte ene Gilles Villeneuve die hij bij McLaren aanbeval. Maar ook voetbal was de passie van Herd die eigenaar was van de club Oxford United. Een markant autosportpersonage is van ons heengegaan.

2019 Danner
Christian Danner op weg met de March 85B Cosworth naar het eerste F3000 kampioenschap. De BMW motoren waren met de komst van de nieuwe F3000 formule verdwenen. Het merk bleef competitief.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet