Diversen

Div: In gesprek met Romain Dumas na zijn elektrische recordronde op de Nürburgring-Nordschleife

190604 Dumas Interview
Romain Dumas sprak met AUTOSPORT.NL-redacteur René de Boer

Zoals gemeld verbeterde Romain Dumas gisteren met de Volkswagen ID.R het bestaande record voor elektrisch aangedreven auto's op de Nürburgring-Nordschleife met meer dan 40 seconden. Hij sprak met AUTOSPORT.NL over zijn ervaringen en zijn extreem vol bezette programma.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, Volkswagen Motorsport (1)

Romain, was dit de belangrijkste prestatie uit je loopbaan?

Je beseft altijd pas achteraf, na de race, hoe belangrijk het was. Na het winnen van Pikes Peak vorig jaar zei ik al dat dit mijn grootste prestatie was, maar vandaag zou ik wellicht opnieuw zoiets zeggen. Het indrukwekkendste is hoe we de auto in een periode van een jaar hebben verbeterd. Op Pikes Peak was iedereen onder de indruk van de tijd die we reden, maar vandaag waren we in staat om met elke run twee tot drie seconden sneller te gaan, een beetje met de limiet te spelen, de grenzen verder en verder op te rekken. Ik word als rijder beter en de technici werken steeds harder om tot aan de grenzen te komen.

Wat mij betreft kunnen we nog wel even zo doorgaan, als het aan mij ligt, blijven we hier nog de hele week! Laten we maar eens kijken wat we allemaal nog kunnen bereiken... Nee, zonder gekheid, we hebben bereikt wat we wilden. Wat echter wel interessant zou zijn, is om nu terug te gaan naar Pikes Peak. Ik ben er zeker van dat we met alle kennis en de ervaring die we nu hebben, daar nog sneller zouden kunnen gaan.

Mijn dank gaat uit naar iedereen die bij dit project een rol heeft gespeeld. Een prestatie als deze lever je immers nooit alleen. De mensen bij Volkswagen Motorsport, Sven (Smeets, sportdirecteur, red.), FX (François-Xavier Demaison, technisch directeur, red) en alle anderen. Die zijn het gewend om te winnen, dat kennen ze. Maar in feite is het heel speciaal. Ook Dieter Depping was heel belangrijk, die reed vorige week nog met de auto toen ik niet beschikbaar was en zijn inbreng was zeer waardevol."

190604 Dumas actie
Romain Dumas in actie op de Nordschleife (foto: Volkswagen Motorsport)

Hoe beoordeel je dit record in vergelijking met Pikes Peak?

Ik zou zeggen dat er hier iets minder druk was dan op Pikes Peak, omdat we hier wisten dat we meer dan één gelegenheid hadden, zoals daar. Ik had echt heel veel plezier in de auto. Wat wel lastig is, is dat je meteen op snelheid moet zijn. We begonnen telkens een paar honderd meter voor de lijn en dan moet je het maar doen. Met elke run werden we sneller en sneller, daaraan moet je je ook als rijder aanpassen. Na één, twee bochten weet je wel of je de juiste snelheid te pakken hebt. En dan moet je tijdens de ronde het zelfvertrouwen behouden om die snelheid vast te houden. Op het display in de auto liep de tijd mee, dus ik kon zien dat ik ook steeds sneller ging. Met die wetenschap pushte ik mezelf nog meer."

Wat is de uitdaging van het rijden met een elektrische auto op de Nordschleife?

"Elke ronde is een avontuur. Zo heb ik vandaag voor het eerst de lange rechterbocht (Galgenkopf, red.) voorafgaand aan het rechte stuk van de Döttinger Höhe vol gereden. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan, noch met een GT-auto, noch tijdens eerdere tests met de ID.R. Jezelf iedere keer naar de volgende limiet pushen, dat is de grootste uitdaging."

190604 Dumas auto
Het Volkswagen ID.R-prototype, waarmee Dumas zijn recordronde reed

Hoe is het Volkswagen ID.R-prototype in vergelijking met GT-auto's, waarmee je normaliter hier rijdt?

Allereerst heeft deze auto een veel grotere torsiestijfheid dan een GT-auto. De laterale grip is veel groter. Bij de eerste run vanmorgen trokken we in een bepaalde bocht al bijna 3G. Daar moet je wel even aan wennen. Je moet als rijder je rijstijl aanpassen om in een snelle bocht nog sneller te gaan. Bochten die in een GT-auto nooit voluit gaan, kun je met deze auto gewoon vol nemen. Ik zou bijna durven zeggen dat de geest en het lichaam de beperkende factoren worden, niet de auto of de motor. Met een GT-auto weet je dat je op de limiet zit op het moment dat de auto begint te glijden. In de ID.R is het moeilijk om vast te stellen waar de limiet zich bevindt. Met deze auto glijd je niet, want als je dat wel doet, is het risico om hem kwijt te raken, enorm."

190604 Dumas Smeets
Dumas (r.) in gesprek met Sven Smeets, directeur Volkswagen Motorsport, en iemand van Ansys, dat de simulatiesoftware levert

Met Blancpain GT op Paul Ricard, de testdag in Le Mans en deze recordpoging hier op de Nordschleife binnen een tijdsbestek van vier dagen is de afgelopen tijd behoorlijk intensief voor je geweest.

Ja, dat mag je wel zeggen! Nu hoop ik dat ik twee, drie dagen heb om te ontspannen, een beetje tot rust te komen en hopelijk ook wat gemiste slaap in te halen. Dan ga ik naar Le Mans. Ons team staat op zondag al ingepland voor de technische keuring, dus dan moet ik er al zijn. Ik blijf dan ook de hele week in Le Mans en dan ga ik vrijwel direct door naar de Nürburgring voor de 24-uursrace daar het weekeinde erna.

Wordt het daarna dan wat rustiger?

Helemaal niet, want het weekeinde daarna ben ik weer in de VS voor de IMSA-zes-uursrace op Watkins Glen. En als ik daarvan terugkom, dan is er gelijk de tweedaagse test voor de 24 Uur van Spa. Maar goed, het is mijn beroep en ik vind het leuk, dus ik klaag niet!

190604 Dumas Bridgestone
Na een aantal jaren afwezigheid in Europa deed Bridgestone weer eens iets op vier wielen dat hard ging

Reacties

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 04 juni 2019 17:58

    Boring. Straks krijgen we die geruchten weer dat Volkswagen nu echt in de formule 1 gaat stappen. Gaaaaaaaaap.!

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 04 juni 2019 19:33

    Dat geef ik u op een briefje, c.q. beeldscherm: Volkswagen in de Formule 1 gaat niet gebeuren. Porsche was er heel dichtbij, maar ook daar liggen de prioriteiten inmiddels anders. Net als bij Audi, dat ook al eens heel ver met een Formule 1-motor was.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 05 juni 2019 18:43

    Als VW morgen roept dat het wel zo is publiceer je het blind René.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 05 juni 2019 18:58

    Als Volkswagen dat roept, of willekeurig welke andere constructeur, dan is dat nieuws, en dan zou ik dat inderdaad publiceren (zij het dat Formule 1 bij Autosport.nl niet mijn afdeling is, maar dit terzijde).

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 06 juni 2019 11:27

    Volkswagen is binnen VAG meer merk voor klantensport, zie TCR en R5 rallywagen.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 06 juni 2019 12:19

    Het verpletteren van ronderecords op de Ring is een prima marketingtool, je enige concurrent is de stopwatch. Natuurlijk is de bescheiden Romain Dumas een fantastische coureur, bij de gemiddelde autosportfan totaal onbekend. Hij is de ideale coureur voor dit soort hot laps, dat zagen we ook bij de 919 Evo. Hij heeft een indrukwekkende cv opgebouwd: won liefst vjer keer de 24 Stunden op de Ring, drie keer de Pikes Peak en twee keer Le Mans. Pluim!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet