Formule 1

Formule 1: Ferrari F1 team - Schade en schande...

... maken de Scuderia Ferrari nog steeds niet wijzer. Door de tijd heen lijken fouten en falen deel uit te maken van de teamfilosofie. Na periodes met geweldige successen vervalt de stal, die als enige team aan alle races van de in 1950 opgerichte 'moderne Formule 1' heeft deelgenomen, in onbegrijpelijke crises en bizarre misère. Moet de oorzaak daarvoor in het 'Es ist errecht' syndroom worden gezocht? Of heeft het succes de manschap dan volkomen uitgeput?

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR

Ferrari team
Ferrari vervalt helaas steeds in dezelfde fouten, waardoor het team inmiddels in een crisis zit


Als los zand
In ieder geval blijft het Italiaanse temperament het personeel steeds weer parten spelen. Waar Mercedes-Benz er na drie jaar afzien met Michael Schumacher en Nico Rosberg in slaagde om de ongeëvenaarde constance in de prestatiecurve te realiseren, glipt deze unieke prestatiedrang de ploeg van Ferrari telkens weer door de vingers. Begin nu niet over het 'eens in de eeuw' talent van Lewis Hamilton. Die al doende bezig is een standbeeld voor zichzelf op te richten. Want hoe zit het dan met Sebastian Vettel die met de Red Bull Renault vier keer op rij wereldkampioen werd. Geen kleine jongen dus. Maar vader wordt ouder, is gesetteld, heeft een kudde schapen op het droge en twee kleine Vettel's thuis bij moeder over de vloer. Scheelt misschien per rondje toch wat fracties van seconden... 'Als ik aan start sta vergeet ik alles om me heen, denk niet aan thuis maar uitsluitend aan vandaag wil ik winnen.' geeft Seb als antwoord voor zijn race in Monaco.


Sebastian Vettel
Sebastian Vettel ging naar Ferrari voor een 5e titel, maar helaas door onder andere eigen fouten is dit nog niet gelukt


Harde hand
Ferrari, een van de bekendste merken ter wereld en inmiddels Coca Cola voorbij. Waar behalve snelle ook mooie auto's worden gebouwd. Auto's die evenals die van de Scuderia bol staan van karakter. Maar daar win je geen races mee. Om dat te bereiken moet de stal gedrild worden. Dat vergt een harde hand en een koele kop. De mythe van Ferrari, niet compleet zonder Michael Schumacher en diens gouden trio Jean Todt, Ross Brawn en Rory Byrne, hadden de wind eronder en wisten precies wat Ferrari nodig had. Tóen. Nadien beten mannen als Stefano Domenicali en Maurizio Arrivabene zich hun tanden stuk op het lot van het in Italië tot heiligdom verheven team.


Maurizio Arrivabene
Maurizio Arrivabene (teambaas van 2014 t/m 2018) lukte het niet om het team weer de goede richting op te krijgen


En dan nu
De komst van een nieuwe concern-directie en het promoveren van Matteo Binotto tot teammanager zou er volgens Ferrari dit jaar samen met een nieuw geconcipieerde wagen toe leiden dat alles beter werd dan vorig seizoen. En jawel bij de wintertesten liet Ferrari al een poepje ruiken. De aanwezige teams vreesden met grote vreze, want die Roden hadden nu wel een verdraaid snelle wagen bij zich. Toto Wolff, teammanager van Mercedes-AMG, zag zijn hegemonie zelfs al wankelen. Maar daar kun je de pot zout bij zetten. Vaak is dat politiek spel om nog niet het achterste van je tong te laten zien. Ferrari had echter nog een troef in de mouw. Bij het Sauber/Ferrari F1 team plukte men eind 2018 de veelbelovende piepjonge Monegask Charles Leclerc weg en die reed, tot zijn eigen verbazing, ineens in een echte Ferrari Formule 1 wagen.

  Matteo Binotto
Matteo Binotto heeft de zware taak gekregen om het team weer winnend te maken, zal hem dit gaan lukken?


Voor niets en niemand bang
De nu 21-jarige Leclerc, niet op de Frans sprekende mond gevallen, had zich al voordat hij een meter gereden had, vocaal even voorgesteld. 'Dit is totaal onverwacht. Althans als coureur hoop je natuurlijk bij een topteam in te kunnen stappen. Van Ferrari droomt ieder van ons. Dus, ja, de kans van mijn leven. Ik ben voor niemand bang, heb geen respect voor 'grote namen' en denk alleen aan Charles, aan winnen en dat ik het dit jaar moet bewijzen.' Inderdaad voegde hij de daad bij het woord en wist zijn tien jaar oudere en door en door ervaren teammaat Vettel aardig bij te houden. De Ferrari lag hem, hetgeen twee snelste racerondes bewezen. Zelfs voor een eerste pole bleek zowel Leclerc als de SF90 in Azerbaijan goed. Hoewel Sebastian met typische Vetteliaanse foutjes het tegen de onstuimige overmacht van Mercedes-AMG maar heel kort kon bolwerken leek het Ferrari-team eindelijk weer op de goede weg. Vettel scoorde ijverig punten en zijn jeugdige secondant deed eigenlijk weinig voor hem onder. Helaas, en dat niet alleen voor de sport maar ook het publiek, reed Mercedes-AMG in een andere klasse andere races.

  Charles Leclerc
Charles Leclerc is als groot talent naar Ferrari gehaald, begin van het seizoen verliep goed voor hem


Dom
Al in de kwalificatie van Charles' thuisrace op Monaco gaat het weer mis. In de tintelend spannende laatste minuten neemt een over zijn computer gebogen teamlid aan dat de tijd van de Monegask wel voldoende is om naar Q2 door te stoten. Tot ieders verbazing blijft hij met zijn Ferrari in de box. Dan rijdt de een na de ander hem zoek. Maar de tijd is op, het is voorbij, einde oefening. We zien Charles vertwijfeld door de box wankelen. Hoe is het in vredesnaam mogelijk. Bij Ferrari, een team dat jaarlijks miljoenen in de Formule 1 steekt?


Charles Leclerc actie
Door een fout van het team kwam Leclerc niet verder dan Q1 in de kwalificatie en in de race wilde hij te graag en maakte fouten

Goedmaken
Dat is de enige opdracht die Leclerc zichzelf oplegt voor de start vanaf zijn 15e positie. Zijn enige doel zoals hij vooraf vertelt. Maar te vlug, te snel en dan kom je op je inhaalrace Nico Hülkenberg tegen die braaf en terecht zijn lijn aanhoudt. Maar jou wel vonken spuwend op drie wielen naar je crew stuurt. Sprakeloos. Hoe verwerk je zoiets als 21-jarige. Bij Ferrari is men niet alleen vanwege Niki Lauda's overlijden in de rouw. Het hele team verlaat Monaco in grafstemming. Daar doet Vettel's prachtige tweede plaats niets aan af. Opnieuw beginnen, er zit niets anders op!
  overzicht-ferrari
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet