Diversen

Div: Girls on Track: werken aan de toekomst van de autosport

1


Afgelopen weekend vond er een autosportfeestje plaats op de voormalige vlieghaven Tempelhof in Berlijn. Het Formule E-circus streek er neer op de landingsbaan, compleet met teams, auto's, eigen circuit en Experience eVillage. Wie goed heeft opgelet zal het echter niet zijn ontgaan dat er tegelijkertijd nog een tweede evenement plaats vond op Tempelhof: Formule E deelde het landingsbaanasfalt met Girls on Track, een rondreizend initiatief dat als doel heeft om de betrokkenheid van vrouwen bij de autosport te vergroten.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: Sandra Michiels, Harry Michiels

2

In zekere zin is het opmerkelijk dat autosport tot nu toe voornamelijk een mannenbastion is geweest. De eerste automobilist op de openbare weg was immers een vrouw. Voor wie niet bekend is met het verhaal: in de 19e eeuw vond Karl Benz, de latere medeoprichter van Mercedes-Benz, de eerste werkende automobiel uit. Het bouwwerk bleef lange tijd in de schuur staan, omdat Karl niet geloofde dat het voertuig klaar was voor de openbare weg. In 1888 besloot zijn vrouw Bertha Benz, geërgerd door Karls uitstelgedrag, om er dan zelf maar een proefrit mee te maken. Ze nam de automobiel stiekem mee en reed er mee van Mannheim naar Pforzheim, voor een familiebezoek. Onderweg kreeg de wagen regelmatig panne, welke Bertha altijd wist te verhelpen met behulp van kledinglinten, haarspeldjes en materiaal dat ze bij lokale drogisterijen kocht. Alles bij elkaar legde ze een afstand van 106 kilometer af.

Sinds de tijd van Bertha Benz heeft de sociale stereotypering van de vrouw als huismoeder, als hoeksteen van het gezin en – zeker sinds de jaren zestig – als lustobject, de opmars van vrouwen binnen de autosport behoorlijk afgeremd en gefrustreerd. Een vrouw die in de racerij wilde werken vond decennialang vrijwel alleen werk in de catering of als promotiedame; een baan als monteur, engineer of coureur was praktisch onbereikbaar. Slechts vijf vrouwen lukte het ooit zich door de vooroordelen heen te slaan en een inschrijving te bemachtigen voor een Formule 1 Grand Prix. De laatste van die inschrijvingen dateert alweer van 1992, meer dan een kwart eeuw geleden.

3

Anno 2019 is het daarom hoog tijd voor een frisse wind die door de autosport gaat waaien. Het gebeurt ook vandaag de dag nog te vaak dat vrouwen geen eerlijke kans krijgen om zich op technisch vlak professioneel te ontwikkelen. Ook zijn er nog altijd veel vrouwen die zich überhaupt niet realiseren dat autosport voor hen een haalbare carrière optie is. Om vrouwen bewuster te maken van hun mogelijkheden binnen de sport richtte de FIA in 2009 de Women in Motorsport Commission op. Zeven jaar later, in 2016, deed Susie Wolff een extra duit in het progressie zakje door de non-profit organisatie Dare To Be Different op te richten, waarmee zij onder meer hoopte het netwerk van (jonge) vrouwen in de autosport te versterken.

4

Zowel de FIA Women in Motorsport Commission als Dare To Be Different hebben de afgelopen jaren veel gedaan om de beeldvorming rondom vrouwen in de autosport op een positieve manier te beïnvloeden. Zo hebben beide instanties een indrukwekkende lijst succesvolle autosportvrouwen bereid gevonden om op te treden als rolmodel voor jonge meisjes die een carrière binnen de sport ambiëren. De WiM Commission mag inmiddels drievoudig Le Mans-winnend engineer Leena Gade tot haar ambassadeurs rekenen, evenals rally rijdster Jutta Kleinschmidt en vice-wereldkampioene rally rijden Michèle Mouton, die ook de rol van commissie voorzitster op zich heeft genomen. Susie Wolffs Dare To Be Different-stichting wordt gesteund door vrouwelijke kopstukken als Williams-teambaas Claire Williams en openwielracers Alice Powell en Tatiana Calderón.

Achteraf gezien was het slechts een kwestie van tijd totdat beide instanties de handen in één zouden slaan en samen ten strijde zouden trekken om de positie van vrouwen in de autosport te verbeteren. Girls on Track is het eerste gezamenlijke strijdros van Mouton en Wolff. Het project beleefde haar première tijdens de Formule E ePrix van Mexico. In Berlijn vond het tweede evenement plaats. Girls on Track is primair gericht op schoolgaande meisjes in de leeftijd van 8 tot 18 jaar die nog bezig zijn een beeld te vormen van hoe hun leven er later uit zal gaan zien. Girls on Track laat hen op speelse wijze kennis maken met de verschillende aspecten van de autosport. Op die manier kunnen zij ontdekken of een carrière als bijvoorbeeld autocoureur, technisch engineer of communicatie specialist interessant kan zijn voor hen. Zo ja, dan voorziet de organisatie hen van tips over hoe zij een dergelijke carrière kunnen nastreven.

5

Maar liefst honderd meisjes hadden zich ingeschreven voor het evenement op Berlijn Tempelhof. Zij kregen daar een reeks challenges voorgeschoteld. Als vanzelfsprekend was er een 'simulator challenge' en een 'karting challenge', maar daar bleef het niet bij. Autosport is immers meer dan hard autorijden alleen. In de 'technical challenge' verkenden de meisjes hun technische inzichten en praktische vaardigheden. De 'media challenge' liet hen zien wat de invloed is van media en hoe het is om geïnterviewd te worden. Bij de 'environmental challenge' kwam de impact van auto's op het milieu aan bod; hierbij werd uiteraard ook een link gelegd naar de vernieuwingen die de Formule E wil realiseren.

6

Een van de meest indrukwekkende challenges voor de jonge deelneemsters was de 'road safety challenge'. Hierbij werden meisjes gevraagd om een specifiek parcours met pionnen te lopen. Uiteraard konden zij dit zonder enige problemen doen. Daarna kregen zij een bril op die hen het gevoel gaf vier glazen alcohol gedronken te hebben. Dit maakte het lopen van het parcours al een stuk ingewikkelder. Daarna kregen de meisjes een bril op die hen het gevoel gaf dat ze acht glazen alcohol op hadden en ook nog eentje die hen het gevoel gaf cannabis gebruikt te hebben. Hierdoor werd het lopen van het parcours voor de deelneemsters vrijwel onmogelijk. De eindboodschap van de challenge was dat er grenzen zijn aan het vermogen van een mens om machines te besturen. Per jaar overlijden meer dan een miljoen mensen door auto ongelukken, deels door zelfoverschatting. Wie kiest voor een carrière in de autosport dient zich hier goed van bewust te zijn.

7

De challenges vonden plaats op de donderdag en vrijdag ochtend van de Berlijnse ePrix. Op vrijdag middag werd het evenement afgesloten met een experts panel, waarin werd teruggeblikt op het verloop van Girls on Track. Het panel werd voorgezeten door de Duitse autosport presentatrice Tanja Bauer. Zij onderwierp niet alleen Susie Wolff en Michèle Mouton aan een vragenvuur, maar ook Leena Gade, motorsport consultant Cristiana Pace en Pia Schörner, hoofd van BMW's autosport marketing afdeling.

Tijdens het panel benadrukte Wolff nogmaals dat het Girls on Track te doen is om het educatief realiseren van gelijke kansen voor man en vrouw. De Women in Motorsport Commission en Dare To Be Different vragen expliciet niet om quota's die eisen dat ieder team een x aantal vrouwen in dienst neemt. Girls on Track draait om bewustwording; bewustwording van jonge meisjes dat zij kwaliteiten hebben die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de sport, maar ook bewustwording van teams dat de beste persoon voor een bepaalde functie soms een vrouwelijke kandidaat is. En, het werkt. Wolff wordt naar eigen zeggen steeds vaker benaderd door teams en instanties die de diversiteit van hun personeel graag willen vergroten, maar nog niet precies weten hoe dit op een effectieve manier kan worden aangepakt.

8

Toch liet Wolff ook merken dat de autosport nog een lange weg te gaan heeft voordat de gelijkheid tussen man en vrouw bereikt is. Zij haalde een herinnering op aan één van de eerste interviews die zij gaf nadat zij was aangekondigd als nieuwe teambaas van het Venturi Formule E-team. De eerste drie vragen die Wolff in dat interview moest beantwoorden waren: "Wat maakt jou eigenlijk geschikt voor deze baan? Heeft je echtgenoot je deze baan gegeven? Ga je deze baan als moeder wel aan kunnen?" Wolff kon de vragen weinig waarderen. Naar alle waarschijnlijkheid was de vrijgevochten Bertha Benz er in 1888 evenmin vrolijk van geworden.

9

Van links naar rechts: Tanja Bauer, Cristiana Pace, Susie Wolff, Michèle Mouton, Leena Gade, Pia Schörner

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet