IndyCar

Indycar: Analyse 103e editie Indy 500. Simon Pagenaud drukt stempel op meimaand


2019 Historics 1
Ook de Historische STP Gasturbine kwam nog in actie tijdens de Festiviteiten gedurende het weekend. Jammer dat de rode kleuren verdwenen zijn.

Alonso
Het beste voorbeeld is natuurlijk Fernando Alonso dit jaar. Met zijn uitspraken richting Honda elimineerde Alonso zichzelf in principe al voor een competitief zitje. Het opzetten van een "one-off" operatie heeft in de hedendaagse autosport eigenlijk altijd tot mislukkingen geleid. Je rijdt of een heel seizoen of helemaal niet. Dat men bij McLaren niet met een customer Dallara chassis kan omgaan roept vragen op. De enige optie voor Alonso in 2020? Waarschijnlijk Ed Carpenter Racing. Een team dat voor de Indy 500 over veel potentieel beschikt maar de juiste richting mist. Althans in de optie van de auteur.

2019 Handtekening 1
Ook in 2019 werd de softer wall weer door de auto's van hun handtekening voorzien. In tegenstelling tot de kwalificaties en vrije trainingen ging er gelukkig niet één de lucht in. 

De optredens van Helio Castroneves en Marco Andretti waren beneden alle peil. Andretti noemde het zelf eerlijk één van zijn slechtste optredens. Voor insiders lijkt het uitgesloten dat Castroneves van Roger Penske nog een tweede kans krijgt om voor de vierde maal op de Brickyard te scoren. Die tijden lijken definitief voorbij. In 2009 won Castroneves vanaf pole de Indy 500. Simon Pagenaud deed het exact tien jaar later. Daarmee lijkt de cirkel rond.

2018 Ballonnen
Deze fraaie traditie zal in de toekomst onder druk van activisme wel het loodje leggen...........


Milieu aspecten
Of de huidige Indy 500 tradities nog lang stand houden moet in de toekomst worden afgewacht. Tijdens de jaarlijkse openingsceremonie is het oplaten van duizenden ballonnetjes een jarenlange traditie geweest. Ook dit jaar gebeurde dit weer. Na een artikel in de lokale media was er behoorlijk verzet zodat deze ceremonie voor de toekomst zeker ter discussie staat. De Indy 500 zelf ligt nog niet onder vuur gelukkig maar Michael Andretti sloot enkele jaren geleden zelfs een volledig elektrische Indy 500 in 2030 zelfs niet uit. De wereld verandert helaas maar tradities dienen in stand gehouden te worden.

2019 Penske
Roger Penske feliciteert voor de 18e maal één van zijn rijders op de Speedway.


Naar schatting trok de Indy 500 iets minder bezoekers dan in 2018 maar de Nielsen TV Ratings stegen aanmerkelijk dankzij het deskundige commentaar van Dale Earnhardt Jr. en Danica Patrick. De vele commercials echter werden als enorm storend ervaren.

2019 Pagenaud 3
A  Big Thank You.

De prijzenpot 2019
1. (1) Simon Pagenaud, Chevrolet, 200, , $2,669,529
2. (9) Alexander Rossi, Honda, 200, $759,179
3. (14) Takuma Sato, Honda, 200, $540,454
4. (8) Josef Newgarden, Chevrolet, 200, , $462,904
5. (6) Will Power, Chevrolet, 200, , $444,554
6. (2) Ed Carpenter, Chevrolet, 200, $450,554
7. (23) Santino Ferrucci, Honda, 200, $435,404
8. (22) Ryan Hunter-Reay, Honda, 200$379,129
9.(16) Tony Kanaan, Chevrolet, 200, , $369,129
10. (11) Conor Daly, Honda, 200, Running, $230,805
11. (32) James Hinchcliffe, Honda, 200, $365,129
12. (15) James Davison, Honda, 200, $220,305
13. (4) Ed Jones, Chevrolet, 200, $233,305
14. (3) Spencer Pigot, Chevrolet, 200, $377,229
15. (24) Matheus Leist, Chevrolet, 200, $344,129
16. (30) Pippa Mann, Chevrolet, 200, $200,305
17. (18) Scott Dixon, Honda, 200, $359,204
18. (12) Helio Castroneves, Chevrolet, 199 , $200,305
19. (31) Sage Karam, Chevrolet, 199, Running, $204,305
20. (21) JR Hildebrand, Chevrolet, 199, , $200,305
21. (25) Jack Harvey, Honda, 199, $200,305
22. (19) Oriol Servia, Honda, 199, , $203,305
23. (13) Marcus Ericsson, Honda, 198, $384,629
24. (26) Jordan King, Honda, 198, $200,805
25. (20) Charlie Kimball, Chevrolet,196, $200,305
26. (10) Marco Andretti, Honda, 195, , $334,129
27. (17) Graham Rahal, Honda, 176, , $334,129
28. (29) Felix Rosenqvist, Honda, 176, , $353,279
29. (28) Zach Veach, Honda, 176, $334,129
30. (7) Sebastien Bourdais, Honda, 176, $342,129
31. (33) Kyle Kaiser, Chevrolet, 71, $205,305
32. (27) Ben Hanley, Chevrolet, 54, $200,805
33. (5) Colton Herta, Honda, 3, $351,129

2019 Vlag
Altijd een leuk souvenir van de 103e editie. De finishvlag met de handtekening van alle verliezers....

2019 Tear off

Een stille getuige van the Greatest Racing Spectacle on Earth om mee af te sluiten.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet