IndyCar

Indycar: Analyse 103e editie Indy 500. Simon Pagenaud drukt stempel op meimaand

2019 Ed Carpenter 2
Ed Carpenter ging wederom met lege handen naar huis. De droom van een Indyzege ging weer niet in vervulling.

Droom Ed Carpenter weer aan flarden
Tijdens de kwalificaties kwam het team van Ed Carpenter andermaal met drie auto's sterk naar voren. Teameigenaar/coureur Ed Carpenter droomt al jaren van een thuisoverwinning op zijn geboortegrond maar ook dit jaar ging de droom in flarden op. Vrijwel de gehele wedstrijd bevond Carpenter zich in de kopgroep maar wist in de slotfase niet de aansluiting te vinden die hij beoogd had. Ed Carpenter: "Wij probeerden het spelletje mee te spelen. Maar op het einde was ik een beetje loose en dat was nogal vreemd. Ik dacht ook niet dat ik snel ging. Wel dacht ik dat P3 bij de laatste herstart een goede uitgangspositie was maar ik kreeg het niet voor elkaar. In mijzelf en voor het team ben ik teleurgesteld. De balans veranderde aan het eind in tegenstelling tot wat wij eerst waren. Ik ben erg verheugd dat een Chevrolet met Simon Pagenaud voor Mr. Penske won. Maar ik kom hier niet om zesde te worden. Om wat voor redenen dan ook beschikten we gewoon niet over snelheid. Ben erg verheugd over de maand die het team had. Begrijp me niet verkeerd maar zesde is voor mij een totale mislukking."

2019 Ed Carpenter
Perfecte stops bij het team van Carpenter zonder meer.

De Honda-motoren kwamen ten opzichte van de Chevrolet motoren op de Speedway duidelijk iets te kort. Zowel Alexander Rossi als Takuma Sato bevestigden dit achteraf. De Japanner was overigens meer dan tevreden met zijn resultaat. Dit moet wel gezegd worden. Overigens is hij in Japan nu druk bezig om de volgende Japanse F1 held te vinden en heeft daarvoor een speciaal programma opgezet. Veteraan Tony Kanaan eindigde vanuit 24e positie als negende en was meer dan tevreden met het resultaat. Slechts weinige coureurs zullen in een dergelijk resultaat genoegdoening kunnen vinden. Kanaan echter wel. Hij was ook één van de eersten die winnaar Pagenaud kwam feliciteren.

2019 Pitlane Crash
Marcus Ericsson is duidelijk de weg kwijt....

Rookies
Persoonlijk heb ik de Zweed Marcus Ericsson altijd een beetje kleurloze rijder gevonden. Dit beeld leek in de 103e editie van de Indy 500 te veranderen totdat hij in de pitlane in de fout ging. Een Top 10 klassering was zeker mogelijk geweest. Begrijpelijk dat hij teleurgesteld was. Ook het optreden van zijn landgenoot Felix Rosenqvist was na een pitlane incident bepaald niet over om naar huis te schrijven. Soms sterke optredens in Indycar, andermaal weer behoorlijk wisselvallig. Overigens enkele veteranen toonden ook een belabberd optreden.
Santino Ferrucci was voor het team van Dale Coyne Racing dit jaar de beste Rookie in de Indy 500. Ferrucci was er nogal van overtuigd dat hij zonder rode vlag de Indy 500 had kunnen winnen. Een beetje te hoog gegrepen lijkt ons. Van de "one-off" rijders deed Conor Daly het voor Andretti Autosport het nog het beste met een tiende plek algemeen. De enige vrouw in het startveld, de Britse Pipa Mann was zelfs meer dan tevreden met haar 16e plek voor het nieuw geformeerde team van Clauson/Marshall Racing.

2019 Rode Vlag
Een rode vlag op de Brickyard. Meestal zien we die eerder bij de Brickyard 400.

De crash tussen Bourdais en Rahal die een Rode Vlag forceerden was misschien wel het dieptepunt. Bourdais maakte duidelijk een inschattingsfout met bekend resultaat. Opmerkelijk kozen vooral veel Amerikaanse fans op de social media partij voor de Fransman en niet voor Graham Rahal.

2019 Andretti Earnhardt
Twee grote autosportlegendes. Dale Jr. en Mario Andretti.

Viervoudig Champcar kampioen Bourdais kreeg van velen op de social media het verwijt dat hij in de F1 ook weinig klaarmaakte. Dit is natuurlijk geen vergelijking want zowel F1/Indycar zijn twee verschillende producten. Als je over een verkeerd pakket(team, engineers etc) beschikt kan het zo met je gedaan zijn. Roger Penske loste dit problemen in het verleden nogal eens op radicale wijze op. Hij plaatste zijn NASCAR-crews over naar Indycar of omgedraaid. En dit werkte meestal perfect. In de F1 zijn dergelijke switches natuurlijk uitgesloten.

2019 Letterman
Herkent U hem nog. David Letterman mede-eigenaar van RLL Racing.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet