IndyCar

Indycar: Samenwerking tussen Indycar en Red Bull vanaf 2020 m.b.t cockpitbescherming

Indycar maakte vanmiddag bekend dat men met Red Bull Advanced Technologies vanaf 1 januari 2020 een partnership is aangegaan voor het ontwerp van een verbeterede cockpitbescherming welke vanaf januari 2020 in Indycar toegepast gaat worden. Dit maakte beide partijen op een gezamenlijke persconferentie in Indianapolis vandaag bekend.

AEROSCREEN-2

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Samenwerking tussen Indycar en Red Bull vanaf 2020 m.b.t cockpitbescherming
Het nieuwe Aero screen is ontworpen door Red Bull Advanced Technologies. Het doel is om de rijder nog beter tegen letsel en rondvliegende brokstukken te beschermen. De veiligheid in de cockpit wordt verhoogd door een ballistisch Aero screen dat in een titaniumraamwerk verankerd is.

Red Bull Avanced Technologies CEO Christian Horner: " Sinds de ontwikkeling en demonstraties van de eerste prototypes in 2016 was het potentieel van het Aero screen om de veiligheid bij botsingen in de cockpit te verbeteren duidelijk. Deze nieuwe samenwerking met Indycar geeft ons bij Red Bull Advanced Technologies het startsein om dat potentieel volledig te verkennen en een beveiligingssysteem te leveren dat ernstige verwondingen helpt te voorkomen en mogelijk levens kan redden in de top eenzitter serie van de VS.In de komende maanden zullen we met Indycar en haar coureurs nauw samenwerken om het Aero screen te verfijnen en perfectioneren en wij kijken in 2020 uit naar de resultaten."

AEROSCREEN-1

Het Red Bull Advanced Technologies Aeroscreen bevindt zich in de tweede fase van Indycar's doel om de veiligheid in de eenzitters nog verder te verbeteren. Op 10 en 11 mei introduceerde Indycar al het AFP apparaat dat ontworpen is om brokstukken bij de rijder vandaan te houden.

Jay Frye van Indycar: " De gezamenlijke inspanning m.b.t de aeroscreen tussen Red Bull Advanced Technologies, Dallara en Indycar vertoont een niet aflatende toewijding en passie voor de veiligheid van de coureur. Wij willen dan ook iedereen bij Red Bull Advanced Technologies bedanken voor het creëren van een ontwerp dat belangrijk is voor de veiligheid van de autosport, niet alleen voor de NTT Indycar series maar ook vanuit een mondiaal perspectief."

Het titanium frame zal in drie gebieden rondom de cockpit worden gemonteerd. De middellijn van het chassis, de twee achterste zijsteunen en de rollbar om verbeterende draagbare capaciteiten te bieden.

De dragende belasting is naar verwachting 150 kilonewtons(kN) wat overeenkomt met het FIA Halo ontwerp dat nu in de F1 gebruikt wordt. Een kilonewton is ongeveer gelijk aan 225 pond wat een zwaartekracht beoordeling is, geen statisch gewicht of massa. Kracht is gelijk aan massa vermenigvuldigd met de versnelling.

Na de voltooiing van het Aero screen ontwerp dat door Red Bull Advanced Technologies ontworpen is zullen de Aero Screens eind dit jaar aan de teams worden geleverd.

AEROSCREEN-3

Vijfvoudig Indycar kampioen Scott Dixon: "Indycar heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld. Ze zijn constant aan het zoeken en evolueren. Het is iets dat ze in de loop van de geschiedenis hebben gedaan als je door de verschillende tijdperken terugkijkt sinds de autosport ongeveer meer dan 100 jaar geleden begon. De Aeroscreen is de laatste poging van Indycar om de veiligheid van de coureurs te verbeteren en voort te zetten."

Het AFP apparaat zal voor de rest van dit seizoen gebruikt worden, inclusief de door Gainbridge gepresenteerde Indy 500 a.s. zondag.Eerder had INDYCAR uitgebreid getest met een voorruitconcept ontwikkeld in samenwerking met PPG Aerospace, inclusief on-track sessies in 2018 op ISM Raceway in Phoenix en Indianapolis Motor Speedway. De stuurprogramma's die de voorruit testten, rapporteerden geen problemen, maar aanvullende uitgebreide testen bij de PPG-fabriek in Huntsville, Alabama, brachten aan het licht dat voorafgaand aan de implementatie extra werk nodig was.

De resultaten van deze tests en de gegevens hiervan werden aan Red Bull Advanced Technologies verstrekt ter ondersteuning van de ontwikkeling van het huidige ontwerp.

AEROSCREEN-8


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet