Retro

Retro: Mario Andretti’s doorbraak op de Speedway 1969

In de voorbereidingen naar de 103e editie van de Indy 500 is men in de VS niet aan het feit voorbij gegaan dat Mario Andretti de Indy 500 op zijn naam schreef. Eén van de grootste allround coureurs aller tijden. Andretti schreef de Daytona 500, Indy 500 en de F1 wereldtitel op zijn naam.

2019 Brawner Hawk
Een unieke zege op de Brickyard die eigenlijk niemand voor mogelijk hield.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Mario Andretti's doorbraak op de Speedway 1969
Begin zestiger jaren brak Mario Andretti door in Indycar. Een elfde plek op Trenton in 1964 betekende de doorbraak in Indycar. Het daaropvolgende jaar schreef Andretti al de titel op zijn naam. Maar het succes dat hem werkelijk ver buiten Amerika groot maakte was de Indy 500 van 1969. Andretti zou oorspronkelijk met een Lotus 64 aan de Indy 500 deelnemen maar het STP team van Andy Granatelli moest na een crash van Mario noodgedwongen van een twee jaar oud Hawk chassis gebruik maken. Eigenlijk de reserve-auto van het team. . Aan de Lotus 64 moesten na de trainingen maar liefst 138 wijzigingen in het Engelse Hethel worden aangebracht..........Na die crash op Indianapolis verdween de Lotus 64 definitief in het museum en Andretti schreef met een toenmalig museumstuk de Indy 500 en zelfs de titel op zijn naam

Aanvankelijk zag het er niet naar uit dat Andretti de wedstrijd ging winnen. In de beginfase van de wedstrijd had Mario met overhitting te kampen. Na 10 ronden was de olietemperatuur al tot 270 graden gestegen. Een probleem dat ook weer snel verdween. In de openingsfase stond Andretti onder druk van Indycar legendes zoals A.J. Foyt en Lloyd Ruby.

2019 Andretti beginjaren
De beginjaren van Mario op de Speedway.

Deze historische wedstrijd werd slechts door twee korte safety-car interrupties gekenmerkt waardoor het toenmalige gemiddelde aardig omhoog werd getrokken. Dat bedroeg 156.867 mph. In totaal reed Mario maar liefst 116 ronden aan de leiding in zijn door Clint Brawner ontworpen en door Ford gefinancierde STP Hawk chassis waarop veel innovaties werden toegepast.

Uniek was het feit dat Mario gedurende de gehele wedstrijd slechts van één setje Firestone banden gebruik wist te maken. Eigenlijk had er na de tweede stop gewisseld moeten worden maar omdat het team de rechterachterband niet los kreeg besloot men maar op dezelfde set door te gaan. Mario Andretti: "Ik wilde ook geen tijd verliezen omdat ik dan een ronde achterstand zou oplopen. Bleef toen alleen maar tegen mijzelf zeggen. Blijf doorgaan, blijf doorgaan." Met 3.11. 14.76 was het de snelst verlopen Indy 500 in die periode.

De Amerikaanse bandengigant maakte er dan ook jarenlang reclame mee. In totaal won Mario 206. 727 U$ miljoen die dag. Dan Gurney eindigde als tweede en rookie Peter Revson als vijfde.

In de F1 was Andretti al driemaal eerder voor Lotus uitgekomen. In 1970 volgde de stap naar een minder succesvol programma met een March Customer chassis in de F1, vervolgens Ferrari, Vel's Parnelli Jones, in 1978 wereldkampioen met Lotus. En in 1981 nog een minder succesvol programma met Alfa Romeo. In Indycar behaalde Andretti in Phoenix 1993 op 53 jarige leeftijd zijn laatste overwinning. De Indy 500 uit 1969 zette Mario buiten de VS definitief op de wereldkaart. "Ik kreeg toen fanmail uit landen waarvan ik nog nooit had gehoord" herinnert Mario zich exact 50 jaar later.

2019 Kiss Andretti
De fel omstreden kus van STP baas/sponsor Andy Granatelli. Andretti was er destijds niet blij mee.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet