Sportscars

Sportscars: BMW beëindigt na Le Mans deelname FIA WEC

190522 BMW Le Mans
Een jaar nadat de auto er zijn debuut maakte, zien we de BMW M8 in Le Mans voor het laatst in het WEC

Helemaal verrassend komt het niet, want bij eerdere gesprekken dit jaar liet BMW-sportdirecteur Jens Marquardt zich al bij herhaling kritisch over de serie uit, maar nu is het dan toch definitief: BMW stapt aan het einde van het lopende seizoen 2018-2019 uit de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC. Daarmee komt er met de 24 Uur van Le Mans van volgende maand een einde aan het fabrieksprogramma in het WK van het Beierse merk, dat slechts één seizoen duurde... Wel blijft BMW met de M8 GTE actief in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Ook werd de deelname aan de DTM en de Formule E bekrachtigd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

"Meer focus" noemt BMW de herstructurering van de bestaande autosportactiviteiten in lijn met de ondernemingsstrategie 'Number One>Next', waarmee de BMW Group zich richt op de toekomst. Eerder al splitste BMW de sportactiviteiten in 'BMW i Motorsport' voor de deelname aan de Formule E en 'BMW M Motorsport' voor de competitie met verbrandingsmotoren, zoals DTM en de lange-afstandsracerij. Terwijl de deelname aan de DTM en het IMSA-kampioenschap dus wordt voortgezet, kondigt BMW tevens een nieuw 'vlaggenschip' als klantenauto voor de GT3-klasse aan. Daarnaast wordt BMW actiever in het 'sim racing' en wordt de samenwerking met de sportdivisie van de motorfietsafdeling versterkt.

"Autosport is en blijft vast in het DNA van de BMW Group verankerd. We gebruiken onze deelname naast de sportieve competitie ook om onze prestaties en toekomstgerichtheid als onderneming te laten zien", zegt bestuurslid Klaus Fröhlich van BMW AG. Zijn Nederlandse bestuurscollega Pieter Nota, verantwoordelijk voor klanten, merken en verkoop, stelt: "De sport blijft voor onze merken BMW en BMW Motorrad ook in de toekomst van groot belang. De splitsing tussen BMW i Motorsport en BMW M Motorsport geeft de mogelijkheid, onze doelgroepen nog gerichter aan te spreken en een maximaal effect te genereren. Dat aspect is voor ons een belangrijk criterium bij de beoordeling van onze activiteiten."

Dat BMW niet tevreden was met de publicitaire tegenwaarde van de deelname aan het FIA WEC is niet echt nieuws. Het Beierse merk is de tweede fabrikant die zich aan het eind van het lopende seizoen uit de GTE-Pro-klasse terugtrekt, want ook bij Ford komt een einde aan het fabrieksprogramma, dat voor drie seizoenen gepland was. Theoretisch zou BMW natuurlijk, net als Corvette, op basis van de IMSA-deelname nog een poging kunnen doen om ook in de toekomst in Le Mans te kunnen starten, maar de kans dat de ACO zo'n verzoek welwillend behandelt, lijkt uitermate klein...

190522 BMW Knoors
MTEK-teambaas Ernest Knoors

Team MTEK op zoek naar nieuwe mogelijkheden
Het einde van de deelname van BMW aan het FIA WEC betekent ook dat de betrokkenheid van het team MTEK onder leiding van onze landgenoot Ernest Knoors bij het project na Le Mans eindigt. "Uiteraard moeten we deze beslissing van BMW respecteren en zijn we dankbaar voor de kansen die we de afgelopen jaren hebben gehad, maar anderzijds moet ik wel zeggen dat wij als team graag door hadden willen gaan", benadrukt Knoors. "We voelen ons goed in de WEC-pitlane en hebben inmiddels toch heel wat ervaring opgedaan, waarvan we graag verder zouden willen profiteren."

Het eerste doel voor de renstal uit het Beierse Garching is nu de 24 Uur van Le Mans. "Natuurlijk gaan we erop focussen om daar goed te presteren binnen de mogelijkheden die de BoP ons biedt", zegt Knoors. "Tegelijk gaan we hard op zoek naar opties voor andere projecten. Mijn ambitie voor dit team is toch om competitie te bedrijven op het hoogste niveau in de autosport. Het WEC is daarvoor de meest logische optie, omdat we daarin nu de meest recente ervaring hebben, maar we weten natuurlijk ook nog steeds goed de weg in de DTM en kijken ook serieus naar andere mogelijkheden."

190522 BMW DTM
BMW is positief over de ontwikkeling van de DTM

Over de DTM is BMW bij monde van sportdirecteur Marquardt positief: "Met de invoering van het Class-1-reglement, de nieuwe turbomotor, een nieuwe fabrikant en belangrijke stappen in de richting van internationalisatie heeft de DTM een veelbelovende weg ingeslagen. We geloven nog steeds in de serie en zullen er binnen onze mogelijkheden bij helpen om ervoor te zorgen dat de DTM zijn internationale aanwezigheid nog verder kan versterken."

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 22 mei 2019 13:06

    Blijft altijd jammer als een fabrikant besluit zich uit het WEC te trekken. Als BMW liefhebber doet dit wel een beetje pijn. Maar ik ben wel heel benieuwd naar de nieuwe GT3 auto. De huidige M6 word tegenwoordig maar weinig gebruikt. In Europa kan ik me alleen herinneren dat er M6'en meerijden in de VLN en 1 M6 in de ADAC GT. Dat is heel summier als je het met de overige merken vergelijkt.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 13:50

    Toyota weg.....Ford weg, BMW weg......terwijl een paar jaar gelden het fia WEC met Le Mans de klasse was met de meeste fabriekssteun. Ze hebben wel flinke problemen met dit kampioenschap en Le Mans zelf. Erg zonde

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 22 mei 2019 13:51

    BMW was ooit een vaste waarde in de breedtesport. Allerlei soorten toerwagens werden als broodjes verkocht. In de VLN of 24u Nürburgring was het merendeel van de klassenzeges voor BMW. Maar inderdaad is dit een segment wat men behoorlijk heeft laten lopen. Terwijl Audi, Mercedes, Porsche, Lamborghini en Ferrari tientallen (in sommige gevallen zelfs flink boven de honderd) GT3's verkocht hebben, praat je bij BMW-GT3's misschien over 20 stuks, als er al zoveel zijn. GT4 is iets beter (maar ook niet heel veel). Jammer om te constateren, inderdaad.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet