Retro

Peter Auto: Hart triomfeert op Spa Classic

SPA CLASSIC 2019 BVDW-3

De Spa Classic is sinds de eerste editie in 2011 een vaste waarde geworden op de kalender van Peter Auto. De velden op Spa zijn altijd al groot, maar de Franse organisator mocht dit jaar maar 339 inschrijvingen verwelkomen – een recordaantal. Zo'n 20.000 bezoekers kwamen in drie dagen met bijna alle typen weersomstandigheden op het spektakel af. Zij zagen David Hart de CER1-race winnen met zijn Lola T70 Mk3B.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Bob van der Wolf

Waar de Le Mans Classic doet denken aan de 24 Heures de Mans van toen, daar heeft de sfeer van de Spa Classic iets weg van de 24 Uren van Spa-Francorchamps uit het verleden. Dat was vooral te zien aan de Heritage Touring Cup, die in 2013 als eenmalige traktatie voor de Spa Classic aan het programma werd toegevoegd, maar sinds 2014 een vast onderdeel is geworden van de grids van Peter Auto. Inmiddels is het aantal inschrijvingen boven de 50 uitgekomen.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-17

Twee HTC-races werden er deze keer zelfs gereden. De uitslag van de eerste zal in Beieren met luid gejuich zijn onthaald, want de eerste acht auto's waren BMW's, aangevoerd door de 3.0 CSL van Michael Ehrlich. Ook de overige podiumplaatsen werden gevuld door CSL's, met daarachter vier 635 CSi's en een 2002ti. Armand Adriaans eindigde als 22e in zijn 635 CSi. Christian Traber, die in de eerste race nog als derde eindigde, trok op zondag de zege naar zich toe, nu met met twee Capri's en een Escort in zijn kielzog. Adriaans wist deze keer een 16e plaats uit het vuur te slepen, wat een vierde plaats betekende in de Groep A-klasse.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-16

Maar liefst 78 auto's traden aan voor de Sixties Endurance-race, zodat de wedstrijd bijna een mini-Spa Six Hours werd. Zoals vaker ging de zege naar de Cobra van Christophe Van Riet, deze keer vergezeld door Thierry de Latre du Bosqueau. De Zwitserse Cobra van Charles Firmenich/Henri Moser werd tweede, Jon Minshaw – niet meer bij de Britse GT's, die dit weekend ook actief waren – eindigde met zijn E-type als derde. Armand Adriaans en Ad Verkuylen eindigden met hun Chevrolet Corvette C2 op een verdienstelijke 18e plaats algemeen. Twee plekken daaronder finishten Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar in hun Porsche 911. Jan Gijzen en zijn Belgische co-equipier Anthony Schrauwen kwamen met hun Lister Knobbly als 49e aan.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-4

In een Greatest's Trophy die veel royaler was bezet dan op Barcelona vorige maand, hield Gijzen zich goed stand. Zijn Ferrari 275 GTB/4 finishte in de eerste race als zevende. In de tweede race stapte Gijzen in bij Michel Verliefden, maar de Aston Martin DB2 van de Belg eindigde als 19e en laatste. Afschin Fatemi won twee keer afgetekend in zijn Porsche 904 GTS.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-10

Van Duijvendijk en Pandelaar waren uiteraard ook terug te vinden in de 2.0L Cup voor Porsche 911's, waarin Andrew Kirkaldy met grote voorsprong op Mark Sumpter/Mike Jordan met de overwinning streek. Het Nederlandse duo eindigde op een mooie achtste plaats. Karsten Le Blanc stapte in bij Katarina Kyvalova om 25e te worden, terwijl de 911 van Erwin van Lieshout helaas de finish niet mocht zien.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-13

De overige belangstelling van Nederlandse zijde ging vooral uit naar de CER1-race, waar David Hart zich met zijn Lola-Chevrolet T70 Mk3B voor had ingeschreven. De Schiedammer had te maken met serieuze tegenstand, zoals de McLaren-Cosworth M8C van Marc Devis/Martin O'Connell (vooral in handen van O'Connell mega-snel) en de Chevron B19 van Alex Furiani, maar Hart was ze na een uur te snel af. De Porsche 917 van Claudio Roddaro haalde het einde en werd zevende. Michel Lecourt/Raymond Narac (deze keer in een GT40) maakten hun favorietenrol in de GT1-klasse weer eens waar. Een andere GT40, die van Hans Hugenholtz, was na de kwalificatie al klaar, nadat de versnellingsbak de geest gaf.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-7

Philippe Scemama was het nieuwe seizoen CER2 begonnen met een Lola T600 en won daarmee meteen glansrijk mee. Hij hield de Toj SC206 van Franck Morel achter zich. Doordat favorieten als Maxime Guenat (Lola T286) en Yves Scemama (Toj SC304) op achterstand raakten, was de snelste GT2 al op de derde plaats terug te vinden – de razend rappe Ferrari 512 BBLM van Gipimotor, met Jérémy Lancksweert/Christophe Van Riet achter het stuur.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-2

Ondanks de aanwezigheid van Peugeots, Jaguars en Porsches in de verder getalsmatig mager bezette Group C-races was het toch een eenvoudige Spice die beide keren als winnaar over de streep kwam. Mike Wrigley's SE89C troefde in de eerste race Spice-genoot Tony Sinclair af, in de tweede wurmde Richard Meins in de Jaguar XJR8 zich nog voor Sinclair.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-9

Meer auto's kwamen er af op de Endurance Racing Legends, de grid die Peter Auto dit jaar als rechtstreekse tegenhanger van de Masters Endurance Legends van demo tot wedstrijd heeft omgetoverd. 28 auto's was een zeer fraaie score, waarvan er overigens maar drie een prototype waren. De verhoudingen bij de Masters-klasse zijn juist andersom: daar is het merendeel een prototype en heeft de organisatie moeite om voldoende GT's aan te trekken. James Cottingham, de man achter DK Engineering, won twee keer eenvoudig in zijn Dallara-Judd SP1. Nikolaus Ditting – die ook vaak voor Masters rijdt – werd in zijn Aston Martin DBR9 GT1 op ruime afstand twee maal tweede. Diverse GT's in dit veld zullen wel verschijnen op de Silverstone Classic, waar Masters de LMP/GT-race voor auto's van 1995-2012 organiseert.

SPA CLASSIC 2019 BVDW-8

Reacties

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2019 10:04

    Dit spektakel gaan we echt NIET op zandvoort zien.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2019 10:21

    Het was echt een heerlijk evenement, continue actie op de baan, korte pauzes, geweldige bolides en een heerlijk open sfeer. Een praatje maken de coureurs kon overal, zij stonden ook open voor gesprek. Vrijdag heerlijk rustig en de zaterdag een flink stuk drukker, maar nergens problemen.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2019 12:42

    Leuk om te horen. Zo zou het ook moeten gaan op de HGP. Echter is dit evenement uitgegroeid tot bobo event voor de hugenholtz jes de Hart jes de complete directie van PON Nederland etc etc.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 00:03

    Had nooit verwacht dat er zoveel fantastisch materiaal op Spa te zien zou zijn, als ik dat had geweten, Doet niet zo heel veel onder voor Le Mans waar ik vorig jaar een droomweekend beleefde. Jammer dat er zo weinig publiek op af komt, maar dst heeft ook zijn voordelen. Dit is toch van een ander niveau dan de overschatte HGP met veel teveel invloed van de trouwe sponsors Porsche en BMW.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 07:58

    voor iedereen die dit te gek vond. in september heb je ook de spa six hours! ook zn fantastisch evenement

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 10:11

    Mooie tip.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet