Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Liveblogs

Liveblog Jumbo Racedagen 2019, driven by Max Verstappen

In 2015 trakteerde Max Verstappen zijn Nederlandse fans voor het eerst op een dag vol Formule 1 demo's. Toen nog in de Toro Rosso tijdens Italia à Zandvoort, inmiddels staan we aan de vooravond van de vijfde editie, nu al enkele jaren onder de vlag van de Jumbo Racedagen. En wat we vooraf al kunnen verwachten is dat komend weekend weer zo'n honderdduizend fans het circuit van Zandvoort zullen bezoeken om een glimp van hun favoriet op te vangen. AUTOSPORT.NL is uiteraard dagelijks ter plaatse en doet verslag van alles dat de moeite waard is via een liveblog.

Tekst: Marco Antheunisse en Gerrie Hoekstra
Foto's: Erik van der Schaaff, Gerrie Hoekstra. Co van der Gragt en Marco Antheunisse

We sluiten dit weekend af op Zandvoort. Of er nog Jumbo Racedagen komen in de toekomst weten we niet, in ieder geval in een andere vorm. Tot de volgende liveblog.


untitled-9338

FIA WTCC Race 3 – Zandvoort
Jammer dat de tribune en duinen bijna zijn leeggelopen. Mede vanwege de kille weersomstandigheden zijn de meeste toeschouwers na de laatste Red Bull Racing demo naar huis gegaan. Hopelijk brengt deze afsluitende race wat meer spanning dan de vorige twee races. Yann Ehrlacher vertrekt vanaf zijn eerste poleposition. Nicky Catsburg mag van een zevende plaats vertrekken, terwijl Niels Langeveld de race gaat aanvangen vanaf een 18de plaats. Niet het gehoopte weekend voor Tom Coronel, die vanaf een voorlaatste en 25ste plaats de race mag beginnen.

Startrace3-Catsberg-wijd

Ehrlacher drukt na de start bijna zijn Lynk & Co merkgenoot Björk in de vangrail, maar het is toch Björk die als eerste de Tarzan inrolt. Ehrlacher krijgt door deze actie een waarschuwingsvlag te zien. Catsburg verliest twee plaatsen en zakt terug naar de negende positie. Coronel heeft ook een strakke start en verbetert zich drie plaatsen. Het is na drie ronden racen dat Ehrlacher aan de binnenkant van de Tarzanbocht weer Thed Björk passeert. Er vormt zich weer een enorme sliert aan wagens, allemaal op zoek naar een foutje van hun voorgangers of, de perfecte inhaal manoeuvre.

In de negende ronde is het weer stuivertje wisselen voor de beide koplopers. Wellicht ingefluisterd door zijn team, waar Ehrlacher duidelijk niet blij mee is en al vloekend en tierend dit live op Eurosport de ether inwerpt. Björk op kop voor Ehrlacher, met daarachter de grote groep geleid door Farfus. Leuchter valt terug met technische problemen en moet opgeven.


untitled-9386

Catsburg verliest in een fraai zij aan zij gevecht van Rob Huff en zakt naar de elfde plaats. Langeveld eindigt op een 17de plaats en Coronel wordt 20ste. Björk wint net als in de eerste race de wedstrijd maar of dit allemaal in de plannen van Ehrlacher past moet worden betwijfeld.



Vandaar de chagrijnige gezichten na afloop van de wedstrijd. Geen vuurwerk verder tijdens de persconferentie, ondanks alle teleurstellingen bij Ehrlacher was hij tevreden over de team prestatie.


DSCN3438
De blijdschap droop eraf bij de rijders van Lynk & Co

Uitslag race 3:
1. Thed Björk
2. Yann Ehrlacher +0.830
3. Norbert Michelisz +2.377
4. Augusto Farfus +0.2995
5. Yvan Muller +3.658
6. Mikel Azcona +4.120
7. Johan Kristoffersson +4.432
8. Esteban Guerrieri +6.696
9. Gabriele Tarquini +7.543
10. Rob Huff +9.940
11. Nicky Catsburg +11.093
17. Niels Langeveld +16,121
20. Tom Coronel +18.475

DSCN3437

Na de laatste zesde demo van Max en Pierre stromen de Max fans weg van het circuit. Deze fans kunnen het niet warm krijgen van de finale van de FIA WTCR die spoedig van start gaat. Eerlijk is eerlijk de vorige twee races vielen niet mee, en het is al zo kil op Zandvoort.

15:00 uur: Victorie en verlies gaan hand in hand bij de Superkarts
Na de rollende start was het Peter Elkmann die de kop pakte en langzaam wegliep van Andreas Jost en Yannick de Brabander die in een zinderende strijd met elkaar waren verwikkeld in de eerste paar ronden. Het lukte Jost uiteindelijk om een gat te slaan, maar het verschil in rondetijd tussen beide was minimaal waardoor Elkmann buiten bereik leek te blijven. Halverwege de race raakten Goullanco en Kinsey elkaar achterop het circuit en liepen beide technische averij op. In de zevende ronde kwam de leider in de wedstrijd de pits binnen en was het voor hem einde race. Hierdoor kwam Jost aan kop om deze niet meer af te staan. MP coureur de Brabander werd op respectabele afstand tweede met op zijn beurt een groot gat naar Leo Kurstjens.


IMG 1130Start ladys GT


14:45 uur: Zware crash betekent einde Ladies GT Race
17 Jumbo gele boodschappenwagentjes staan klaar voor de tweede Ladies GT Race. De camera zoemt in op uitbundige deelnemers en strak en gespannen voor zich uit kijkende dames. De spanning is te snijden. Gaat het allemaal goed of is er sprake van te veel adrenaline bij een aantal deelnemers.

De winnaar van gisteren Antoinette de Jong moet vanaf een laatste en 17de startplaats de race beginnen en ligt na één ronde al op een tiende plaats. Buiten wat vreemde lijnen gebeurt erg weinig. De dames hebben al hun racelessen ter harte genomen, buiten wat kleine excursies door het grind van het scheivlak en Hans Ernstbocht gaat alles nog goed.

Dan gaat het echter toch helemaal mis en wel in de bocht waar je er echt niet af wil vliegen. Mylene Groen en Romy Monteiro gaan keihard de bandenstapels in van de Arie Luyendijk. De wagen van Monteiro krijgt een flinke terugslag en gaat hard over de kop. Tijd voor de safetycar en daarna het einde van de race en dit raceavontuur.


untitled-9091

14:00 uur: Tweede FIA WTCR race brengt niet de nodige spanning

Vlak voor de tweede 'Reversed Race' vernamen wij dat de poleposition van Yvan Muller in de derde race vanmiddag van hem is afgenomen vanwege technische onregelmatigheden aan zijn Chinese Lynk & Co wagen. Muller start nu vanaf de 5de plaats. Yann Ehrlacher start de derde race voor het eerst vanaf de eerste plek.

De als tiende gekwalificeerde Esteban Guerrieri mag, vanwege de omgekeerde volgorde van de eerste tien uit de kwalificatie, als eerste starten in deze tweede wedstrijd met naast hem de Volkswagen van Benjamin Leuchter.

Het gaat na de start goed tot aan het Scheivlak, Attila Tassi krijgt een tik van Tom Coronel en ploegt zijn Honda diep en hoog in de grindbak. Gelijk al een safetycarperiode en de wedstrijdleiding gaat het gedrag van Coronel onder de loep nemen. De Cupra-rijder had geen beste start en lag op een laatste plaats, en om voor zijn thuispubliek toch nog wat te laten zien, was dit het laatste wat hij had moeten doen.


untitled-9207

In de vierde ronde volgt de herstart. Guerrieri behoudt de kop voor Leuchter en Kristoffersson. Nicky Catsburg is gestegen naar een vierde plaats. Yvan Muller heeft alle geluk van de wereld, door zijn wagen na een heel stuk rallycrossen in de Arie Luyendijkbocht nog op de baan te houden. Zijn jarenlange ervaring in het ijsracen heeft hem daar waarschijnlijk goed bij geholpen.

Na de middenfase vervalt de wedstrijd weer een beetje in het treintje rijden zoals we dit ook gezien hebben in de eerste race.


untitled-9219

Behalve Nicky Catsburg op een mooie vierde positie, vallen Niels Langeveld op de 17de plaats en vooral Coronel op de 24ste plek tegen, zonder de stempel te krijgen van de beste stuurlui staan aan wal, hadden we er wat meer van verwacht.

De tweede WTCR-race brengt niet de spanning en de warmte voor de mensen op een fris Zandvoort. Alles blijft hetzelfde. Op naar de afsluitende en hopelijk spannende derde race.

Uitslag race 2:
1. Esteban Guerrieri - Honda
2. Benjamin Leuchter – Volkswagen +0.263
3. Johan Kristoffersson – Volkswagen +0.711
4. Nicky Catsburg – Hyundai +1.659
5. Mikel Azcona – Cupra +2.035
6. Augusto Farfus – Hyundai +2.433
7. Norbert Michelisz – Hyundai +5.379
8. Yann Ehrlacher – Lynk & Co +6.128
9. Yvan Muller - Lynk & Co +7.428
10. Nestor Girolami – Honda +7.781
17. Niels Langeveld – Audi +12. 626
24. Tom Coronel – Cupra +17.978


untitled-9003

11:30 uur Flinke crash bepaalt het verloop van de MAXX Formula
Helaas maar acht wagens op zondagmorgen aan de start van de MAXX Formula. Een van de publiekslievelingen, de oranje-zwarte Arrows A22A kon niet meer gerepareerd worden nadat de Asiatech gisteren letterlijk in rook op ging. Normaal staan de wagens in deze klasse op Avon banden, maar bij het weghalen van de bandenwarmers bleken er bij de Jaguar van Klaas Zwart rode Pirelli Zero's onder te liggen. Polesitter Zwart verzilverde bij de rollende start zijn positie en kwam als eerste de Tarzanbocht uit. Maar nog voor hij Hugenholz in dook gingen de gele vlaggen, inclusief het safety car bord, uit omdat bij uitkomen van de eerste bocht na de start Felix Grosse-Aschhoff de controle over zijn auto verloor en de bandenstapel in vloog waarbij het linker voorwiel en beide vleugels van de auto werden gerukt.


2-454-1-crash
Felix Grosse-Aschhoff knalt (zonder H.A.N.S) vol de banden in.

Gelukkig alleen materiële schade want de onfortuinlijke Duitser kon ongedeerd uit zijn wagen stappen. Nadat de brokstukken waren opgeruimd ging de safety car voor het veld weg en werden de auto's weer losgelaten. Klaas Zwart trok direct een flink gat en lag twee ronden verder, al bijna een halve baanlengte voor terwijl achtervolger Christopher Brenier nog moest remmen voor de Tarzan, was de Jaguar al in het Scheivlak. Niet veel later kwam de naam Klaas Zwart ineens niet meer in de uitslag voor, hij werd gediskwalificeerd omdat hij de safety car had gepasseerd. Niet veel later verdween de Jaguar in de pits om er niet meer uit te komen. De leiding werd hierdoor in de schoot geworpen van Christopher Brenier, die deze niet meer af stond. Op het podium was hij als man in de minderheid doordat hij links en rechts geflankeerd werd door de dames Veronica Cicha en Bianca Steiner.


untitled-8911


11:00 uur: Mazda MX-5 Cup - Nieuwe cup zorgt voor spanning op Zandvoort. András Kiraly wint voor Dekker en Kreuger
De tweede Mazda MX-5 Cup race voor volle tribunes en duinen werd een prooi voor András Kiraly, die aan het einde van de wedstrijd niet meer belaagd kon worden vanwege twee safetycarperiodes, waarvan de laatste tevens het eind van de race betekende. Marcel Dekker moest na zijn wereldstart toch nog hard knokken om naar een tweede plaats te rijden. De jonge Joshua Kreuger maakte indruk en werd als derde gehuldigd. Reclame voor de nationale autosport, wie hier nog cynisch tegen aan kijkt heeft het niet begrepen. Op naar de volgende twee wedstrijden op Circuit Zolder.

LEES VERDER

480-bot-schrey

09:45 uur: Fraaie historische strijd tijdens derde YTCC wedstrijd

De derde race in de Youngtimer Touring Car Challenge waren het de zelfde hoofdrolspelers aan de kop als de andere twee races. Een fantastische strijd aan kop tussen Daniel Schrey met de Porsche 935 KI uit 1979 en de fraaie BMW March M1 IMSA 1979 van Jan Bot. Rondelang een zij aan zij gevecht om de koppositie, die uiteindelijk in het voordeel van Bot werd beslist. Derde man Peter Stox met zijn Porsche 964 uit 1989 moest een minuut toegeven op de beide koplopers. Een mooi dik veld met strijd in de diverse klassen.


untitled-8662


09:00 uur: FIA WTCR – Kwalificaties
Vertelden wij gisteren gekscherend dat de kwalificatie van de FIA WTCR niet eerder kon, moeten we dat nu herroepen. Om klokslag acht uur vertrokken alle 26 wagens voor de eerste kwalificatie van de twee races van vanmiddag. De eerste 12 wagens gaan door naar de tweede kwalificatie, die gelijk na de eerste wordt voortgezet.

De beslissingen vallen altijd in de slotfase van de sessie. Met nog zes minuten op de teller gaat het nog niet goed met Tom Coronel, die op de voorlaatste plaats blijft hangen. Ook Niels Langeveld moet er nog voor knokken om bij de eerste twaalf te komen. Nicky Catsburg staat nog steeds aan de goede kant van de streep met een achtste plaats.

Met nog drie minuten te gaan wordt Coronel uit de pits losgelaten voor zijn laatste poging om hoger op te komen. Ook de naar de 22ste plaats teruggezakte Langeveld probeert het nog een keer. Het is Thed Björk die echt in de laatste seconden de eerste tijd rijdt voor Michelisz en Kristofferson. Catsburg weet één plaats goed te maken en gaat de tweede kwalificatie veilig in. Dat geldt niet voor Niels Langeveld, die ook op zijn thuiscircuit merkt dat hij wel te maken heeft met de 26 beste toerwagen specialisten in de wereld, waar de onderlinge verschillen zo klein zijn, dat kleine foutjes onmiddellijk worden afgestraft. De Sassenheimer blijft steken op een 18de plaats. Na de races op de Slovakia Ring kregen wij de indruk dat het lek boven is bij de combinatie van rijder en wagen. Tom Coronel rijdt naar een teleurstellende voorlaatste plaats, gevolgd door ex BTCC kampioen Gordon Shedden, ook geen kleine jongen.

FIA WTCR – Kwalificatie 2
De eerste 10 van de tweede kwalificatie gaan de startvolgorde bepalen voor de twee races. Twee rijders vallen af. De nummer 10 in de kwalificatie mag vanmiddag de tweede race vanaf poleposition aanvangen. De eerste vijf gaan in een derde kwalificatie of Shoot Out uitmaken wie vanmiddag de laatste race als eerste mag starten.

Er wordt tot het laatste moment gewacht, voordat de meeste wagens hun snelste tijd willen neerzetten. Uiteindelijk ontstaat er een unieke situatie dat beide Lynk & Co rijders Björk en Yvan Muller exact dezelfde tijd neerzetten. Michelisz gaat als derde de Shoot Out in gevolgd door Farfus en Ehrlacher. De op de tiende plaats geëindigde Esteban Guerrieri mag de tweede wedstrijd van pole vertrekken. Nicky Catsburg eindigt op een zevende plaats, wat een tweede startrij betekent voor de tweede race.

1. Thed Björk 1:44.668
2. Yvan Muller 1:44.668
3. Norbert Michelisz +0.066
4. Augusto Farfus +0.145
5. Yann Ehrlacher +0.201

6. Azcona +0.204
7. Nicky Catsburg +0.227
8. Kristoffersson +0.329
9. Leuchter +0.337
10. Guerrieri +0.417

FIA WTCR – Kwalificatie 3 (Shoot Out)
Vijf rijders, die zelf hun volgorde mogen uitkiezen, gaan in een soort "Time Attack" afzonderlijk hun snelste tijd neerzetten. De snelste mag vanmiddag van poleposition starte . Routinier Yvan Muller laat zien dat hij het kunstje nog lang niet verleerd heeft en pakt de snelste tijd (1:44.154) voor zijn Lynk & Co merkgenoten Yann Erhrlacher (+0.443)en Thed Björk (+0.502). Mischelisz is de beste Hyundai rijder op plaats vier (+0.580) gevolgd door merkgenoot Augusto Farfus (+2.079)


max-vertappen-donut

Het is vroeg in de zondagmorgen nog kil en koud in Zandvoort. Maar de weersvoorspellingen zijn nu beter dan verwacht, want het lijkt vandaag droog te blijven. Na een drukke zaterdag op Circuit Zandvoort, met onder andere drie demo's van Max Verstappen, begint de laatste dag van de Jumbo Racedagen al om 8 uur met de kwalificatie van de FIA WTCR. Verrassend dat er al om half 8 een flinke stroom mensen naar het circuit komt. De duintoppen worden al vroeg bevolkt met aantallen waar menig evenement jaloers op zou zijn. Het belooft dan ook opnieuw een schitterende dag te worden voor de autosportliefhebbers.

Programma van zondag 19 mei
08:00 – 09:00 FIA WTCR – Kwalificatie race 2
09:20 – 09:50 CSN Groep Youngtimer Touring Car Challenge – Race 3
10:00 – 10:10 NL Drift Series - Demonstration
10:25 – 10:55 Mazda MX-5 Cup – Race 2
11:05 – 11:20 Red Bull Racing – Demonstration 4
11:40 – 12:05 MAXX Formula – Race 2
12:15 – 12:30 Red Bull Racing – Demonstration 5
12:35 – 12:45 Max Verstappen – Podium Presentation
13:15 – 13:45 FIA WTCR – Race 2
13:50 – 14:20 Max Verstappen – Bus tour / Drifting demo
14:25 – 14:40 Ladies GT Race – Race 2
15:00 – 15:20 Superkarts – Race 2
15:30 – 15:45 Red Bull Racing – Demonstration 6
16:35 – 17:15 FIA WTCR – Race 3
17:35 – 17:45 Jumbo LMP2/LMP3 – Demonstration 2
17:55 – 19:00 VIP Taxi Rides

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet