Mazda MX-5 Cup

Mazda MX5: András Kiraly: Van racegamer naar echte kampioen

kiraly mazda

Als 10-jarige kreeg Adrás Kiraly de racegame Grand Prix 2, waarin hij kon racen met Formule 1's uit het jaar 1994. De kiem van het racevirus was daarmee geplant. Na het niveau van virtueel racen steeds verder uit te bouwen en het behalen van diverse kampioenschappen kwam uiteindelijk de drang om te zien of hij in het echt ook om de titel kon strijden. Dat lukte, want Kiraly werd in 2017 én 2018 kampioen in de Mazda Max-5 Cup. De nieuwe Mazda MX-5 Cup is nu zijn volgende uitdaging: "Ik heb echt ongelofelijk veel zin om te zien hoe de verhoudingen in deze nieuwe klasse zijn."

Tekst en foto's: PR

sim-cockpit


Met een stuur gemonteerd aan de tafel en pedalen voor zijn stoel reed de 10-jarige András Kiraly zijn eerste virtuele meters in een race-auto. Waar menig kind daar na een paar uurtjes spelen genoeg van had, reed de jonge András elke dag zijn rondjes om zich steeds verder te verbeteren. Toen Grand Prix 3 uitkwam, met auto's uit 1998, stortte hij zich weer op deze nieuwe game en ook daar was hij dagelijks mee zoet.

De game Grand Prix Legends, met auto's uit 1967 en dus veel Spartaanser, bleek een stuk moeilijker. "Maar ook veel leuker vond ik", herinnert Kiraly zich. "In deze game moest je zelf het verschil maken en het heeft me heel wat uurtjes gekost. Maar ook hierin werd ik echt goed."

rf SFH2

Een nieuwe ontdekking kwam met online racen. "Heel apart om te beseffen dat je dan tegen echte andere mensen racet. Net als jijzelf maken ze fouten en dan wordt racen toch weer heel anders.

rf setup screen

Ik ging racen met software van R-Factor en dat was echt fantastisch. Je kon de auto helemaal naar je eigen wensen instellen. Uren testen op een circuit en dan een race rijden. Dat ging erg goed en ik wist enkele keer een kampioenschap te behalen."

Langzaam aan kwam de behoefte om eens te zien hoe hij het in een echte race zou doen. Na goed vooronderzoek kwam Kiraly in aanraking met de Mazda Max-5 Cup en in 2014 kocht hij een geschikte auto om daaraan mee te kunnen doen.

Met niet meer ervaring dan racen in een simulator reed Kiraly in 2015 een half seizoen in de Mazda Max-5 Cup. Dat ging aardig, maar hij kon zich nog niet in de voorhoede melden. "Het racen in de simulator voelt voor 90% hetzelfde, het verschil zit hem echt in de beleving." Net als in de racegames ging András Kiraly door om zich te ontwikkelen en dat bracht ook nu het gewenste resultaat. Hij werd zowel in 2017 als 2018 kampioen in de Mazda Max-5 Cup.

Toen in oktober 2018 bekend werd dat er een nieuwe Mazda MX-5 Cup zou komen wist Kiraly dat dit zijn nieuwe uitdaging moest worden. Samen met I.L. Motorsport werd de beslissing genomen om deel te nemen en op 2 april was bij Intrax de aflevering van de MX-5. In de wetenschap dat hij pas tijdens de officiële testdag op 6 mei de eerste meters zou kunnen rijden werd de auto wel alvast bestickerd en klaargemaakt voor zijn debuut.

kiraly p2

Kiraly beleefde de testdag bijna euforisch. "Ik heb heerlijk kunnen rijden, we hebben echt geen enkel probleem ondervonden. Grootste verschil met de Mazda Max-5 zijn de banden, rijden op slicks is echt een heel andere ervaring. Het is best wel een listige auto, met ontzettend veel grip. Hard geveerd, een echte racer. Wanneer je over de limiet gaat ben je hem ineens kwijt, dus je moet heel erg attent zijn. De auto voelde al heel snel erg vertrouwd. Fijn ook dat hij meer vermogen heeft, tot mijn verbazing was ik daar al na één ronde aan gewend maar maakt het racen nog veel leuker."

Kiraly kan niet wachten tot hij tijdens de Jumbo Racedagen zijn eerste racen kan rijden in zijn nieuwe auto. "We gaan voor een groot publiek van start met maar liefst 25 Mazda's MX-5. Een mooier debuut van een nieuwe raceklasse kun je toch niet hebben?
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet