Formule 1

Formule 1: Max Verstappen - Nú Mercedes-AMG nog!

Max Verstappen 01
Max Verstappen is altijd relaxt als hij op het circuit is.

Hoewel de grote 'Max-hype' intussen een beetje geluwd is en Max Verstappen een vaste waarde in het nieuws van ons land is geworden verdient Neerlands snelste fenomeen nog steeds deze onverdeelde aandacht. Misschien is het je ontgaan, maar al in de vijfde race van dit seizoen, Max vierde jaar bij Red Bull Racing, is de 21-jarige coureur de Ferrari's voorbij én de baas. Deels kun je dat toeschrijven aan de updates die Adrian Newey en zijn ingenieurs-team meebracht naar Spanje. Maar er is meer...

Door Anjès Verhey
Foto's: PR

Met zijn uitzonderlijke talent is Max in staat om een wagen die niet helemaal state of the art is toch om te buigen naar zijn wil. Hij past zich 'gewoon' aan de kwaliteiten van de wagen aan en kan er dan tot de uiterste grens mee gaan. Zoals al meerdere keren bij zijn grandioze buitenom inhaalacties is gebleken. Het zijn alleen de allergrootsten die een wagen zo naar hun hand kunnen zetten. Daarbij denk ik terug aan Michael Schumacher met zijn Ferrari.

Desondanks ziet Max de tekortkomingen van zijn Red Bull RB15 glashelder. Ondanks updates en modificaties staat zijn team nu voor de sprong naar het hoogste, lees Mercedes-AMG niveau. Ferrari is (voorlopig) bedwongen. Bij dit alles mag je niet uit het oog verliezen dat Mercedes destijds met Michael Schumacher en Nico Rosberg ook zeker drie jaar heeft moeten afzien voordat met Lewis Hamilton de grote successen realiteit werden. Om over Ferrari maar te zwijgen. Een prachtig schatrijk team met een schitterende historie. Maar waar afgezien van de periode Jean Todt, Ross Brawn, Rory Byrne én Michael Schumacher falen en mislukken schering en inslag zijn. Waar alleen een harde hand en strakke leiding tot succes kan voeren.


Max Verstappen 04
Max in actie met de RB 15 die "helaas" nog iets aan snelheid te kort komt op de Mercedessen

Red Bull Racing is echter niet alleen Max. Als we de nummer twee van het team tegen het licht houden zien we een jonge ambitieuze Fransman die in zijn eerste Red Bull-jaar met de tot voor kort gevreesde Honda-motor steeds beter op dreef komt. Evenals Max legt Pierre Gasly een grote constante aan de dag. Voor hem valt er nog veel te leren maar gezien zijn resultaten zal hij verder klimmen.


Max Verstappen 02
Max is blij met het behalen van het podium in Spanje

De 'Max-hype' laait intussen weer op in ons land. De spannende Jumbo Race Dagen, driven by Max Verstappen, op Circuit Zandvoort staan voor de deur (18/19 mei). De fans kunnen hun idool, dat intussen als derde in het WK Formule 1 staat en dit jaar al twee keer op het podium stond, in levende lijve ontmoeten. Bovendien is het nu vrijwel zeker dat ons land na 35 jaar in 2020 weer een Formule 1 Grand Prix op Circuit Zandvoort kan organiseren. Natuurlijk moet er nog het nodige aan de totale ambiance, bijvoorbeeld het boxen-complex, worden gedaan. Maar de organisatie van onze duinenpiste met Jan Lammers voorop is vol vertrouwen dat het financieel zowel als logistiek voor elkaar gaat komen.


Pierre Gasly
Teamgenoot Pierre Gasly begint langzaam aan de wagen te wennen, maar blijft nog achter op Max

Hoewel de wereldtitel er dit jaar dankzij de absolute dominantie van Mercedes-AMG voor Max nog niet in zal zitten zou het natuurlijk fantastisch zijn als hem dat volgend jaar gaat lukken. Dan zal Zandvoort, wat zeg ik, Nederland té klein zijn.

  Max Verstappen 03 Max heeft veel fans die tijdens elke Grand Prix aanwezig zijn op hem te steunen

Grand Prix Resultaten Max
GP Australië: Max Q 4de - Race 3de
GP Bahrein: Max Q 5de - Race 4de
GP China: Max Q 5de - Race 4de
GP Azerbaijan: Max Q 4de - Race 4de
GP Spanje: Max Q 4de Race 3de

Grand Prix Resultaten Pierre
GP Australië: Pierre Q 17de - Race 11de
GP Bahrein: Pierre Q 13de - Race 8ste
GP China: Pierre Q 6de - Race 6de
GP Azerbaijan: Pierre: Q 19de - Race out/motor
GP Spanje: Pierre Q 6de - Race 6de

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet