Formule 1

Formule 1: ‘It giet oan’ - Welcome back Dutch Grand Prix

IMG 6266

Ondanks dat de grote kranten, met veel voorkennis, gisteren en vanochtend het grote nieuws al brachten was het op dinsdag 14 mei rond 11 uur in de ochtend eindelijk officieel. De rayonhoofden in persoon van CEO Formula One Management Chase Carey, Dutch Grand Prix Sporting Director Jan Lammers en Burgemeester van Zandvoort Niek Meijer brachten voor de in allerhaast opgetrommelde media het heugelijke nieuws dat vanaf volgend jaar de Grand Prix van Zandvoort, na 35 jaar afwezigheid, weer voor tenminste 3 jaar op het Zandvoortse duinencircuit wordt gehouden.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Marco Antheunisse


IMG 6269


In mei 2020 komt de Formule 1 weer terug, nu onder de naam Heineken Dutch Grand Prix. Ondanks alle scepsis vooraf is het Bernhard van Oranje met zijn medewerkers toch gelukt om dit huzarenstukje af te leveren. Na 1985, waar Niki Lauda de laatste Formule 1 race won, was het Nederlandse publiek niet meer te porren om naar Zandvoort te komen. Te weinig toeschouwers en het ontbreken van Nederlandse deelname betekende het einde van de Grote Prijs van Nederland. Voor Bernie Ecclestone, de toenmalige Formule 1 baas, was bovendien de technische staat van het circuit leidend en hij koos voor andere, meer lucratieve plaatsen voor zijn Formule 1-circus. De huidige bazen zien dat gelukkig heel anders, zij vinden de historie en de mooie plaatjes veel belangrijker. En wat ook meespeelt is de ongekende populariteit van Max Verstappen die gaat zorgen dat alle beschikbare plaatsen dit jaar al uitverkocht zullen zijn.

  IMG 6243
Veel aandacht van de nationale en internationale media


De NS begon al voordat het officiële nieuws naar buiten kwam te piepen en te morren over het vervoer van de massa mensen richting en vanaf Zandvoort. Anderen twijfelen al lang over de infrastructuur van Zandvoort of over een te smalle baan met een te kort recht stuk. Alle zwartkijkers krijgen echter het deksel op hun neus, want met de handtekeningen van Chase Carey en Jan Lammers onder het officiële contract is de Heineken Dutch Grand Prix de komende drie jaar een feit. En het is de intentie van FOM om dit nog vele jaren te verlengen, dus de toekomst van Formule 1 in Zandvoort ziet er rooskleurig uit.


IMG 6247

Chase Carey noemde drie redenen waarom Zandvoort hoog op zijn verlanglijstje stond. In de eerste plaats vanwege de historie, autosport op het circuit van Zandvoort is over de hele wereld bekend en coureurs rijden er graag. Daarnaast heeft de 'Sea of Orange' een onuitwisbare indruk gemaakt over de hele wereld. Het enthousiasme en de passie van de Nederlandse fans is wereldberoemd. De derde reden is dat zij graag een nieuw Europees circuit op de kalender wilden hebben met een zeer speciaal circuit en daar voldoet Zandvoort zeker aan. De baan, vlak aan zee en natuurlijk gevormd tussen de duinen is absoluut uniek in de wereld. Net als de circuits van Monaco en Baku geen vergelijkbare baan kennen geldt dat ook voor Circuit Zandvoort.

Jan Lammers, die zichzelf ziet als consultant tussen FOM en Circuit Zandvoort en woordvoerder naar de media, is het daarmee uiteraard eens. "Ik heb vorig jaar, met het nieuwe asfalt, voor het eerst in mijn leven in de LMP2 auto van Racing Team Nederland volgas vanuit de Slotemakerbocht het Scheivlak in gegaan en dat was een onvergetelijke ervaring. De Formule 1-coureurs zullen daar echt van gaan genieten, net als Eau Rouge op Spa is dit ook een unieke bocht die het hart van een racer harder laat kloppen. Op Zandvoort wordt elke fout afgestraft, het is echt een circuit voor rijders met ballen, dus het zullen zeker geen saaie races worden."
  IMG 6259

Veel is al gezegd over de bereikbaarheid van Zandvoort. Lammers is daar helder over: "Wanneer je zo'n 200.000 mensen ergens naartoe brengt ontstaan er files. Heb je een circuit dat naast een snelweg ligt dan is dat niet anders. Wij bieden iedereen de optie om op verschillende manieren naar Zandvoort te komen. Er komen meer treinen, mensen worden aangemoedigd met de fiets te komen en partner PON zal met Gazelle fietsen actie voeren om dit te stimuleren. Wie toch met de auto komt kiest daar zelf voor en moet dan accepteren dat hij in de file komt te staan. Maar voor zo'n unieke ervaring zullen veel mensen dat er voor over hebben. We hebben de intentie om van de Dutch Grand Prix de 'groenste' GP van de kalender te maken."

Burgemeester Niek Meijer beaamt dit. "We hebben al veel ervaring om meer dan 100.000 gasten in Zandvoort te ontvangen en dat gaat de laatste jaren steeds goed. Zandvoort zal er klaar voor zijn om dat ook volgend jaar zo goed mogelijk te laten verlopen.
Er zullen de nodige verbouwingen moeten plaatsvinden, die zeker op tijd klaar zullen zijn, zo garandeert Lammers. Start-"finish zal een stuk vooruit worden geplaatst. De Gerlachbocht zal veiliger gemaakt worden, de Hugenholzbocht aan de binnenzijde wijder, de Hans Ernstbocht zal wijder worden gemaakt, zodat de auto's goed op snelheid kunnen blijven en de Arie Luyendijkbocht zal een banking krijgen, een soort kombocht dus, zodat de F1's echt profijt kunnen hebben van de DRS op het rechte eind. Ook zullen er meer pitboxen en hospitality-units komen."

De diverse partners hebben een duidelijke binding. Heineken is natuurlijk al lang verbonden aan Formule 1 en sluit de thuiscircuit in de armen. Volker Wessels zal de noodzakelijke verbouwingen aan het circuit verzorgen, Talpa als mediapartner en Jumbo behoeft verder ook geen introductie.

Carey benadrukt tenslotte dat hij uitkijkt naar de eerste Dutch Grand Prix. "We zijn telkens enorm onder de indruk van de passie en het enthousiasme van de Nederlandse fans, de Sea of Orange is precies wat we met Formule 1 willen bereiken. Geweldig dat F1 nu weer terug is op Zandvoort!"

It giet oan... en daar zijn we heel erg blij mee.

Reacties

    • 12
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 13:48

    Fan-tas-tisch nieuws! Ze hebben het toch maar geflikt! En laat alle zwartkijkers en negatievelingen even zwijgen terwijl wij genieten van dit moment waarvan niemand had verwacht dat dit ooit nog zou gebeuren.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 14:50

    Amen!

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 15:06

    Hulde Hulde Hulde ! Wereldnieuws...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 15:11

    Alle credits voor Jan Lammers en Heineken bier. Wat een carrière maakt Jan Lammers mee. Niet te filmen dit.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 15:32

    Ben wel heel benieuwd wat Talpa precies gaat doen.

    • 2
    • 0
     
    Gixxer17 14 mei 2019 15:47

    Als marshal al een aantal jaar voor het circuit actief, en dit blijft toch wel redelijk bizar. Afgelopen november met een beetje ongeloof het nieuws gelezen dat FOM een aanbod aan Zandvoort had gedaan. Ben persoonlijk meer een GT fan, maar ik ga geen enkele Dutch GP missen. Voor ieder directielid van het circuit en Jan Lammers, jullie zijn helden!

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 17:56

    Iedereen de mond gesnoerd. Zelfs de groenlinks fractie heeft voor gestemd wat een draagvlak wat een helden.

    • 2
    • 2
     
    Racing-Fan 14 mei 2019 18:13

    Zal een mooie optocht worden.

    • 2
    • 0
     
    sven2199 14 mei 2019 20:31

    Heel erg mooi! Nu vraag ik me alleen af of de Formule 1 alleen komt of dat ze F2, F3 en Porsche supercup meenemen.

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 20:57

    Hmm, blijven Nederlanders, wacht maar tot er betaald moet worden voor de entree met alle hindernissen om er te komen, de grote winnaar wordt Ziggo, Max gaat hem met deze auto helaas ook niet winnen, de pole wordt cruciaal dan is er spanning tot de Tarzan en daarna treintje rijden.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 22:39

    Lekker negatief zeg . Gewoon op tijd van huis, de auto in Heemstede zetten en met de fiets verder. Dan heb je nergens last van.de meeste mensen; hebben hier wel wat geld voor over , kijk maar wa5 er gebeurd met de GPVan Oostenrijk en België. Ik heb er zin in !!

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 mei 2019 23:13

    Mensen die hier nog negatief op reageren begrijpen er werkelijk niets van.Enorme multinationals, de politiek, gemeentes, zelfs een oude man met een snor, werkelijk de hele wereld is positief over de terugkeer op Zandvoort. Ik weet zeker dat dit een enorm succes gaat worden en dat we hier als Nederland laten zien dat we ook zonder enorm modern circuit gewoon een race kunnen houden. Als het gaat regenen wordt het natuurlijk helemaal een spektakel.

    • 1
    • 0
     
    Patrick84 15 mei 2019 01:20

    @sven2199 uiteraard komt het gehele pakket ;) De F3 en F2 beginnen hun seizoen altijd in Europa

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 mei 2019 22:20

    Het maakt de Max-fan geen moer uit of het een optocht wordt: ze willen Max zien! Ze betalen daar een hoge prijs voor. Voor hen is F2/F3 bijzaak. Pluim aan het adres van de organisatoren, ze hebben het toch geflikt. Het wordt een logistiek zeer ambitiieus avontuur, er is veel werk aan de winkel.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 mei 2019 15:19

    Open deur intrappen ?

    • 0
    • 0
     
    sven2199 18 mei 2019 11:09

    Niet te vergeten dat er ook autosport liefhebbers naar het circuit komen, die alles willen volgen en die niet naar het circuit komen voor alleen Max (zoals ik).

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet