Retro

Retro: Zolder 1979. De BMW M1 Procar, Alfa en Jody Scheckter

Het is alweer 40 jaar geleden dat de Belgische Grand Prix op Circuit Zolder plaatsvond. Het betekende op tweeërlei wijze een keerpunt. De duurste merkencup ter wereld werd dankzij een meesterlijke zet van toenmalig BMW Sportdirecteur Jochen Neerpasch in de "support package" van de Formule 1 opgenomen. De vijf snelste F1-coureurs kregen van BMW Motorsport een BMW M1 ter beschikking gesteld. Alleen de Ferrari en Renault-coureurs konden om contractuele redenen niet aan de wedstrijden deelnemen.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

1979 Alfa 1
De Mondiale terugkeer van Alfa Romeo in de F1 stond volledig in de schaduw van de komst van de BMW M1 Procar...Giacomelli kwalificeerde zich overigens als dertiende.

1979 Scheckter 1
De Zuid Afrikaan Jody Scheckter legde in Zolder de basis voor zijn eerste en enige wereldtitel.


1979 Andretti 1 Veel aandacht voor regerend wereldkampioen Mario Andretti op de startgrid. Hij is nu 79 en de 103e editie van de Indy 500 staat de komende veertien dagen volledig in het teken van het feit dat het alweer 50 jaar geleden is dat hij op de Brickyard won.

De BMW M1 was destijds door allerlei homologatieperikelen tussen wal- en schip geraakt. In principe kon de auto niet racen in de klasses waarvoor hij gebouwd was.... Eerder dat seizoen had BMW Junior Marc Surer de gloednieuwe BMW M1 Procar al tijdens de DRM wedstrijd in het kader van de Eifelrennen enkele weken eerder de sporen gegeven.

1979 Procar 1
Toine Hezemans was goed bezig destijds.

Omdat Gilles Villeneuve en Jean Pierre Jabouille om contractuele redenen niet met BMW producten mochten racen stonden Jacques Laffite en Clay Regazzoni op de eerste startrij. Regazzoni zou als derde achter Toine Hezemans eindigen.

De wedstrijd leverde een verrassende winnaar op. Elio de Angelis, die zijn stadgenoot Eddie Cheever (F2 verplichtingen voor Osella) verving schitterde niet echt in de trainingen maar schreef uiteindelijk geschiedenis door de allereerste BMW M1 Procar-wedstrijd te winnen. Toine Hezemans eindigde voor het F&S Team als tweede. De koplopers Hans J. Stuck en Markus Höttinger hadden zichzelf al na 13 ronden uitgeschakeld.

1979 De Angelis 1
Elio de Angelis won de allereerste BMW M1 Procar wedstrijd. Hij schreef voor eeuwig autosportgeschiedenis.

De BMW Procar-series was helaas maar een kort leven beschoren. Eind 1980 hield de serie als op te bestaan. Niki Lauda won in 1979 de Procar-titel en Nelson Piquet het daaropvolgende jaar. In onze moderne tijd zou een dergelijke combinatie van F1 en Procar onmogelijk zijn. Daarvoor zijn de commitments in de Formule 1 gewoon te veeleisend geworden.

1979 Procar 2
De Angelis verrastte tijdens de wedstrijd. In de trainingen kwam hij nogal wat tekort.

De BMW M1 overleefde alle strubbelingen en ondanks het feit dat de auto aanvankelijk vanwege allerlei homologatieperikelen destijds aanvankelijk moeilijk in diverse raceseries onder te brengen was, is de auto uitgegroeid tot een uniek icoon. Vorig jaar werd het 40 jarige jubileum van de M1 in het Brusselse Autoworld uitgebreid onder de aandacht gebracht. www.autosport.nl besteedde daar vorig jaar eveneens aandacht aan.

1979 Scheckter grid
Winnaar Jody Scheckter en Clay Regazzoni hadden zich als zevende en achtste gekwalificeerd. Zolder 1979 betekende eigenlijk de doorbraak van Ferrari en Williams.

Scheckter legde basis voor wereldtitel
Met zijn eerste seizoensoverwinning in Zolder legde de Zuid-Afrikaan de basis voor zijn eerste en enige wereldkampioenschap met de Ferrari 312 T4. Veertien dagen later won hij in Monaco en zijn derde seizoenszege op Monza werd de bekroning op zijn titelcampagne. Na twee jaar trad Scheckter bij Ferrari in de voetsporen van Niki Lauda als wereldkampioen. Pas in het Schumacher tijdperk zou het Steigerende Paard uit Maranello weer wereldtitels vergaren. Zolder betekende ook de doorbraak van de Williams FW07. Alan Jones gaf een meesterlijke show weg maar viel door een technisch defect uit. Vergeleken met de concurrentie reden de Shadows van Jan Lammers en Elio de Angelis in de rondte.

1979 Paddock 1
Het team van Ligier gold na de eerste twee wedstrijden als titelfavoriet. Je mocht gewoon in de tent fotograferen. F1 was toen toch iets minder professioneel maar veel leuker toch?

De Angelis reed in de openngsfase zelfs tegen zijn landgenoot Bruno Giacomelli(Alfa Romeo) aan. Zolder betekende na 28 jaar de mondiale comeback van Alfa Romeo in de Formule 1. Voor zowel De Angelis als Giacomelli was de wedstrijd snel over. Overigens besteedde de vakmedia destijds meer aandacht aan de BMW M1 Procar series als aan de comeback van Alfa Romeo! De Italianen hadden overigens voorafgaande aan de GP meermaals in Zolder getest. Situaties die in onze tegenwoordige tijd volkomen ondenkbaar zijn.

1979 De Angelis Grid
Geen brandvrije overalls bij BMW M1 Procar winnaar Elio de Angelis op de startgrid.

40 Jaar geleden alweer. Alsof het gisteren was. De Formule 1 is totaal veranderd. Vrijwel alle rijders zijn met pensioen en sommigen hebben ons verlaten, maar de BMW M1 is als autosport cultuurmonument overeind gebleven. Tijdens het DTM weekend op de Norisring is er een revival van deze prachtige klasse. Toen was het anders.....


1979 Jan
Het Max-effect voor Jan Lammers moest nog uitgevonden worden.

1979 Pitlane
Tja zoveel mensen tref je anno 2019 niet meer in de pitlane bij de F1 aan.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet