Diversen

Div: Achter de schermen bij de première van de W-Series

1905904 Beitske Chadwick
Beitske Visser (r.) en Jamie Chadwick in actie in de W-Series op Hockenheim

De eerste race van de W-Series is achter de rug. Zaterdagmiddag gingen er 18 dames op het circuit van Hockenheim van start voor de première van de klasse, die gepaard ging met heel wat mediaspektakel. De Britse Jamie Chadwick, die in alle trainingssessies ook al bovenaan stond, won met betrekkelijk gemak de eerste wedstrijd, voor haar landgenote Alice Powell en de Spaanse Marta Garcia. Beitske Visser had in de kwalificatie te kampen met technische problemen, waardoor ze slechts een snelle ronde kon rijden en genoegen moest nemen met de achtste startplaats. In de race maakte ze volop terrein goed en werd uiteindelijk als vierde geklasseerd. AUTOSPORT.NL was erbij.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar

190505 David Coulthard
David Coulthard is het uithangbord van de serie, links 'Racing Coordinator' David Lowe

Hoe je ook denkt over de boodschap die de W-Series uitdraagt, en daarover lopen de meningen in autosportkringen sterk uiteen, gevoel voor PR kan de organisatie van de klasse niet worden ontzegd. In de week voorafgaand aan de race kwam er iedere dag wel een persbericht van weer een ronkende aankondiging van een nieuwe televisiepartner, inclusief Ziggo Sport in ons land. In Engeland wordt de klasse uitgezonden via Channel 4, terwijl de DTM, wat toch eigenlijk het hoofdprogramma tijdens de evenementen is (al zien de mensen achter de W-Series dat zonder enige twijfel anders) slechts via een obscuur sportkanaal te zien is. Met Lee MacKenzie, Ted Kravitz en David Coulthard heeft de serie ook een prominent presentatie- en commentaarteam, zeker voor Groot-Brittannië. Met Matt Bishop (ex-McLaren) en Ann Bradshaw (ex-Williams) heeft de serie bovendien twee door de wol geverfde communicatiespecialisten in huis.

190504 Ann Bradshaw
Fijn om weer met PR-professional Annie Bradshaw te kunnen werken. En ja, het was koud in Hockenheim.

Uitstraling
De uitstraling is goed verzorgd: een prachtige hospitality-area in de paddock, glanzende nieuwe trailers (van de Nederlandse leverancier Racetrailer.com), keurig voorzien van Stegmaier-tenten, waaronder de auto's staan opgesteld als ze niet op de baan zijn.

190506 W Serie paddock 1
Keurige uitstraling met trailers van het Nederlandse Racetrailer.com en Stegmaier-tenten

Alle betrokkenen, rijdsters, monteurs, organisatie zijn voorzien van keurige teamkleding, waardoor meteen opvalt hoeveel mensen er wel niet bij de serie betrokken zijn. Qua 'overhead' doet het een beetje denken aan series als A1GP of Superleague Formula. De website van de serie geeft een overzicht van het organisatieteam met ronkende titels als Driver Liaison and Operations Manager, Head of Digital and Social Media en Head of Consumer PR. De DTM kent een beduidend slankere organisatiestructuur. Maar goed, blijkbaar moet dat tegenwoordig zo.

190506 W Series groepsfoto
Groepsfoto, waarbij opvalt hoeveel 'overhead' er is (foto: W-Series)

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2019 00:40

    Een geoliede PR-machine. "Alles en iedereen is fantastisch, alle meiden hebben geweldig gereden." Krijg het gevoel dat de W-series geen middel is om dames op te stoten in de vaart der volkeren, maar een op zich staand en slim doordacht commercieel product. Wie de cv's van de deelneemsters onder het licht houdt weet dat het geen buitengewoon getalenteerde dames zijn. Met uitzondering van Chadwick misschien.

    • 2
    • 1
     
    Gixxer17 07 mei 2019 02:06

    Als ze zonodig willen dat deze raceserie populair word, dan mogen ze weleens een livestream op YouTube plaatsen. Euro F3 deed dat en verschillende GT en Sportscar kampioenschappen ook waaronder IMSA, ELMS en Blancpain doen dit nu. Gevolg is dat het bereik van deze series vele malen groter is dan individuele TV deals, en iedere autosportfan met deze klassen bekend is. Voor een nieuwe klasse die claimt zo historisch te zijn, lijkt me dat een logische stap. Maar goed, dit soort organisaties denkt nog in de jaren negentig te leven met achterhaalde TV deals..

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 07 mei 2019 09:44

    @Gixxer17. Er was gewoon een livestream van deze wedstrijd op de DTM website te volgen afgelopen weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2019 10:14

    Beitske Visser gewoon maximaal gereden punt.

    • 1
    • 0
     
    TheNextGeneration 07 mei 2019 16:07

    Een stream op de DTM site (die deels ge-geoblocked is) is lang niet goed genoeg. Er moet een multistream komen waarmee de doelgroep via YouTube, Facebook en Twitter bereikt wordt met streams op al deze platformen. Ik sluit me aan bij dat dit meer een mooi marketing product lijkt

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 07 mei 2019 23:00

    @The Next Generation. Vanwege de Live Ziggo Uitzendingen zijn deze streams in Nederland geblokt. Een normale procedure vanwege de rechten. Zowel de Australische Supercars als Indycar volgen deze procedures en geven de producties vaak later voor de socal media vrij. U kunt natuurlijk ook Ziggo kijken.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 mei 2019 12:57

    Volgens mij rijden ze in de Formule W en in de 'concurrerende' Formula Regional European championshiip met exact hetzelfde chassis en motor, n.l. een Tatuus F3 T318 met een 'geblazen' 1.8 liter Alfa Romeo blok.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 09 mei 2019 13:46

    Correct. Hetzelfde chassis wordt ook gebruikt in de Eurocup Formule Renault, daar uiteraard met een Renault-motor, eveneens 1,8 liter turbo, gebaseerd op de motor uit de Mégane R.S.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet