Liveblogs

DTM: Liveblog vanuit Hockenheim

18.00 uur: Rahel Frey kon in de eerste vrije training van de Audi R8 LMS Cup niet meer dan vier ronden rijden vanwege een technisch probleem, maar dat was in de tweede sessie overduidelijk opgelost, want daarin reed de Zwitserse met 1:50,419 minuten de snelste tijd. De Zwitsers waren duidelijk sterk, want Rodolf Ryhn reed de tweede tijd, 0,25 seconden langzamer dan die van Frey. De Duitser Mike Hesse sloot de sessie als derde af. Matthias Kämpf heeft duidelijk nog wat problemen het tempo te vinden: nadat hij in de eerste sessie al laatste was, werd hij ook ditmaal als laatste geklasseerd, op elf seconden van Frey.

190503 Junacadella Juncadella verraste met de gloednieuwe R-Motorsport 2 Aston Martin in de tweede vrije sessie.

17.00 uur: Tijdens de tweede vrije training van de DTM regende het weliswaar niet meer, maar de baan was nog dusdanig nat dat de snelste tijd van Bruno Spengler, 1:43,780 minuten, zo'n 18 seconden langzamer was dan in de sessie van eerder vanmiddag. Op een opdrogende baan was het een kwestie van wie in de slotfase nog een ronde kon afleggen, die bepalend was voor de eindrangschikking. Achter BMW-rijder Spengler eindigde Jake Dennis met de snelste van de vier R-Motorsport Aston Martins als tweede, gevolgd door Marco Wittmann (BMW). Met René Rast (Audi), Timo Glock (BMW) en Nico Müller (Audi) wisselden Audi- en BMW-rijders elkaar af op de plaatsen vier tot en met zes, voor Dani Juncadella als tweede Aston Martin-rijder. Robin Frijns, Loïc Duval en Mile Rockenfeller (allen Audi) completeerdem de top tien.

190503  Jessica Hawkins 1
Jessica Hawkins probeert hem nog uit de grindbak te houden. Maar slaagde daar niet in.

16.30 uur: Jamie Chadwick was ook in de tweede vrije training van de W-Series het snelst, al lagen vanwege de regen de rondetijden ditmaal zo'n 18 seconden hoger dan in de sessie van vanmorgen, die op een volledig droge baan plaatsvond. Chadwick reed een tijd van 1:56,007 minuten. Met de Finse Emma Kimilainen als tweede en de Zwitserse Fabienne Wohlwend als derde was de top drie in de tweede vrije training identiek met die van vanmorgen.


190503 BeitskeB Vierde tijd voor Beitske Visser.

Daarachter eindigde ditmaal Beitske Visser als vierde, zo'n 1,2 seconde achter Chadwick. De sessie werd tweemaal met de rode vlag onderbroken nadat er rijdsters van de baan waren geraakt.

190503 Tasmin Off 3
Tasmin Pepper ging er in de verraderlijke tweede sessie als eerste in de Sachskurve af.


15.30 uur: De Duitser Toni Wolf was met een tijd van 1:42,526 minuten het snelst in de vrije training van de Porsche Carrera Cup Deutschland. De rijder van het team Car Collection Motorsport was 0,034 minuten sneller dan de Fransman Julien Andlauer, die dit weekeinde de voorkeur geeft aan de Carrera Cup op Hockenhein in plaats van het FIA WEC in Spa. Larry ten Voorde sloot zijn eerste sessie bij het voor hem nieuwe team Huber als derde af, 0,252 seconden achter Wolf. Jaap van Lagen, die uitkomt voor het Poolse team Förch Racing, sloot de sessie als elfde af. De tijden werden allemaal in de eerste helft van de sessie gezet, want daarna begon het te regenen en was de baan te nat om nog tijdverbeteringen mogelijk te maken. De sessie werd eenmaal met de rode vlag onderbroken. In totaal telt het Carrera Cup-veld 31 auto's, waarmee de serie getalsmatig verreweg de grootste van dit weekeinde is.



14.00 uur: De eerste vrije training van de DTM 2019 is achter de rug. In totaal hadden de rijders 45 minuten tijd om de juiste afstelling te vinden. Met Nico Müller, René Rast, Robin Frijns en Jonathan Aberdein eindigden er vier Audi-rijders op de eerste vier plaatsen, voor Marco Wittmann (BMW). Met Mike Rockenfeller, Loïc Duval en Jamie Green bezette Audi ook de plaatsen zes tot en met acht. BMW-rijders Timo Glock en Philipp Eng completeerden de top tien.

Nico Müllers tijd bedroeg 1:30,476 seconden, waarmee hij bijna 0,35 seconden voorsprong had op merkgenoot René Rast. De tijden van de eerste acht rijders lagen binnen een seconde. Bij nieuwkomer R-Motorsport Aston Martin liep het nog niet optimaal: Daniel Juncadella was als 14e met een achterstand van 1,8 seconden de snelste vertegenwoordiger van het Zwitserse team.

190503 DTM Liveblog trackplan

13.00 uur: Hierbij een impressie van het 4,574 kilometer lange circuit in Hockenheim inclusief de schakelpunten en de snelheden die de DTM-auto's er volgens de calculatie van Audi Sport bereiken.

12.15 uur: Twaalf auto's startten in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup. Vier Duitse rijders eindigden op de eerste vier plaatsen in de vrije training, met Robin Rogalski met een tijd van 1:48,490 minuten als snelste, voor Mike Hesse en Tim Reiter. Rahel Frey reed slechts vier ronden, waarvan geen enkele complete.

190503 DTM Liveblog persconferentie
DTM-persconferentie met vlnr Sheldon van der Linde, Robin Frijns, Jake Dennis en Pietro Fittipaldi

12.00 uur: Vier DTM-rijders namen deel aan de traditionele persconferentie voorafgaand aan het weekeinde en grappig genoeg was Robin Frijns van hen degene met de meeste ervaring, hoewel de Maastrichtenaar ook pas aan zijn tweede seizoen in de serie begint. De andere gesprekspartners waren allemaal debutanten: BMW-rijder Sheldon van der Linde, Jake Dennis namens nieuwkomer Aston Martin en Pietro Fittipaldi, die samen met het Belgische WRT zijn debuut in de DTM maakt.

11.30 uur: De W-Series openen de actie van dit weekeinde met een sessie van 45 minuten. De Britse Jamie Chadwick was met een tijd van 1:38,650 minuten het snelst, 0,360 seconden voor de Finse Emma Kimilainen en 0,422 seconden voor de Zwitserse Fabienne Wohlwend. Beitske Visser eindigde met een achterstand van 0,576 seconden op Chadwick op de vijfde plaats achter de Belgische Naomi Schiff, die plotseling tot Duitse genaturaliseerd is. In totaal lagen de tijden van de negen snelste rijdsters binnen 0,95 seconden, de snelste 18 rijdsters lagen 2,134 seconden uit elkaar. Alleen de Amerikaanse Shea Holbrook viel buiten de standaarddeviatie, maar zij legde slechts zeven ronden af. In de uitslag kwam ze 7,225 seconden tekort.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet