Formule 1

Formule 1: Adrian Newey - Een leven achter de “fast lane”

Adrian Newey 2019-verkleind
Adrian Newey (60) is altijd aan het kijken waar hij de wagen weer kan verbeteren.

Wie en wat is deze tengere, kalende Brit en waarom is hij welbeschouwd de belangrijkste man achter Max Verstappen? Hij werd op 20 december 1958 in Stratford upon Avon geboren. Een vrolijke blonde jongen die al vanaf zijn zesde jaar vastberaden op een toekomst in de motorsport afstevende. Een studie lucht- en ruimtevaart bracht die toekomst binnen handbereik en werd in 1980 realiteit.

Door Anjès Verhey
Foto's: PR

Jobhoppen
In die eerste jaren van Newey's carrière was het inleven en aanvoelen waar hij zijn nog prille talent optimaal kon ontplooien. Het begon allemaal bij het team van Emerson Fittipaldi waar hij in 1980 naast de toen vermaarde Dr. Harvey Postlethwaite als designer instapte. Al gauw had hij door dat zijn toekomst niet bij de sympathieke Braziliaan lag en een aanstelling bij het March F2-team leek de oplossing. Naast F2-chassis' ontwierp hij GTP sportscars, IMSA en cart-chassis' voor o.a. Bobby Rahal die later nog teammanager van het onfortuinlijke Jaguar Racing (F1) zou worden. In 1985 boog Newey af naar Michael Andretti en werkte enige tijd als race-ingenier voor coureur Patrick Tambay. Zijn 'leerjaren' sloot Adrian tenslotte af als technisch ingenieur bij Mario Andretti.

  Adrian Newey 2016 Adrian Newey kruipt zo af en toe achter het stuur van een F1 wagen, deze keer in de Toro Rosso STR 3 2008 tijdens het Goodwood festival of Speed van 2016

Eindelijk Formule 1
Eind 1987 nam Ian Philips van Leyton House March de jonge aerodynamicus over van Lola Haas. Hij begon zijn werk met de ontwikkeling van het 1988 chassis. In de hoogtijdagen van de Big Four - Prost, Senna, Piquet en Mansell - liep het turbo-tijdperk op zijn eind. De geweldige kwaliteiten van Newey's chassis' kwamen door de non-turbo Judd V8 helaas slechts af en toe goed uit de verf. Maar het begin was er en Adrian's reputatie groeide per race. Op wonderbaarlijke wijze wist de Daniel Ricciardo van dat tijdperk, Ivan Capelli, in Monaco of all Monaco's nog een punt te scoren. March was echter niet het eindstation voor de Brit. Hij sloot aan bij het toen top-of- the-Bill-team van Frank Williams en werd verantwoordelijk voor het Williams Renault chassis. Vervolgens trekt Ron Dennis hem als Technisch Directeur aan. Het is eind 1997 en de stal opereert inmiddels drie jaar met Mercedes-power. In 1998 en 1999 pakt Mika Häkkinen zijn twee wereldtitels. Dan wordt het stil rond het succes verwende McLaren team. Met Ferrari begint Michael Schumacher aan zijn ongeëvenaarde zegetocht. In de tussenliggende tijd gaat Newey tenslotte in op een leidende positie bij het Stewart Grand Prix-Jaguar Racing tot Red Bull Racing geworden Formule 1 team. Daar staat hij aan de wieg van Sebastian Vettel's viervoudige titelrally waarna Mercedes-AMG de stok overpakt.

  Adrian Newey 2009 Adrian Newey (links) met Helmut Marko en teambaas Christian Horner op weg naar de pitbox tijdens de Grand Prix van Europa in 2009. Dat jaar was de start van een zeer succesvolle periode.

Welke uitdaging nog?
Gevraagd of Adrian Newey na alweer dertien jaar bij Red Bull Racing daar nog wel een uitdaging heeft verklaart hij dat dit juist dé uitdaging ís. In feite van start gaan me een voor hem en het team onbekende power unit waarop intussen twee toch niet verkeerde teams de tanden al hebben stukgebeten (McLaren/Toro Rosso). Proberen om de trend om te buigen en het team terug te brengen naar de top. Hoe past zo'n Brit in dit Oostenrijkse team? In feite is het een geheel Britse operatie die gevestigd is in Engeland en waarvan de leiding, Christian Horner, even Brits is als hijzelf is het antwoord. De middelen komen echter voor het merendeel uit Oostenrijk en daar is het team bijzonder gelukkig mee. Want voldoende geld genereert ook in Formule 1 verband uiteindelijk altijd resultaten.

Adrian Newey 2014
Adrian Newey gaat af en toe mee naar het podium om de overwinningsbokaal in ontvangt te nemen (België 2015)


En wordt er gewonnen... dan klinkt het Oostenrijkse Volkslied. De sprong naar voren lijkt ook dit jaar nog niet te gaan lukken. Ferrari maar vooral Mercedes AMG zijn over de winterpauze heen eveneens wat stappen verder en met name Ferrari lijkt hard op weg om de verloren glorie in te halen. Toch is er hoop want de Honda mannen willen net als de Red Bull ploeg de inzinking van de voorbije tijd nu snel uitwissen en weer trots voorop rijden. Per race krijgen Max en Pierre er een aantal PK's bij. Max is een uniek talent en daarnaast een ideale man om mee samen te werken. Nu de 'scherpe kantjes' bij hem er een beetje vanaf zijn is hij echt op weg. Max is recht door zee, is nog niet 'politiek' gemuilkorfd en als hij zijn pakket bijvoorbeeld niet goed vindt zegt hij dat ook.


Adrian Newey 2019 01
Adrian Newey zoals we hem kennen, observeren en noteren. Met deze gegevens weer aan het werk om te wagen te verbeteren


Geeft aanwijzingen waar het aangepast en verbeterd moet worden. Newey vindt dat de enige manier waarop een topcoureur verder kan komen en zelf profiteert hij daar als technicus ook van. Vorig seizoen klaagde Max terecht aanhoudend over het gebrek aan vermogen. De paar PK's om op Mercedes AMG en Ferrari in te lopen kreeg motorenleverancier Renault maar niet voor elkaar. In feite zit Max' team nu nog in hetzelfde schip. Een tekort aan PK's. Het verschil zit echter in de mannen van Honda. Zij hebben meer reserve ingebouwd, kunnen dus telkens nog een schepje er bovenop doen. Renault was met de ontwikkeling van hun motor al aan de bovengrens gekomen. Met de huidige opzet en de nog niet gebruikte mogelijkheden gaan Newey en het Red Bull Racing team beslist weer aansluiten op de eerdere successen. Men is vast van plan om Max liever vroeger dan later de wagen te geven die hij verdien om zijn eerste Formule 1 titel binnen te rijden. Dat is dé grote uitdaging voor Adrian Newey die er net als Max alles aan doet om Aston Martin Red Bull Racing voorbij die Ferrari's en Mercedessen te krijgen!

  Adrian Newey 2014 01 Adrian Newey aan het karten tijdens een evenement van Red Bull in Milton Keynes in 2014.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet