Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: In Memoriam Hubert Hahne

Vanuit Duitsland bereikte ons vanavond het bericht dat oud BMW legende Hubert Hahne na een lang ziekbed op 84 jarige leeftijd is overleden.

2019 Hahne 1

Tekst Willem J. Staat
Archief Willem J. Staat

Oud BMW Legende Hubert Hahne overleden
Vooral de oudere Nederlandse racefans zullen zich het fantastische duel in de duinen tussen Jacky Ickx en Hubert Hahne in 1965 herinneren. Aan dit duel kwam een abrupt einde toen er bij de Lotus Cortina van Ickx een wiel afbrak. De doorbraak van Hahne kwam in het daaropvolgende jaar toen hij met een Tyrrell F2 Matra aan de Duitse GP deelnam en vervolgens ook nog eens als eerste met een toerwagen de magische tien minuten grens doorbrak. Tevens won hij dat jaar samen met Ickx de 24U van Spa Francorchamps. Uiteraard met een BMW 2000 Ti.

Formule 2
De toenmalige Formule 2 loopt als een draad door de carriere van Hubert Hahne. In 1967 kwam hij met een fabrieks Lola T100 BMW in het EK uit. Het waren de eerste tekenen dat BMW richting formulesport wilde. Hoogtijdagen in 1969 en 1970. In 1969 eindigde Hahne als tweede in het Europese Kampioenschap achter de Fransman Johnny Servoz Gavin(Matra Cosworth) maar door het verongelukken van teamgenoot Gerhard Mitter lag er toch een behoorlijke schaduw over het toenmalige BMW Dornier F2 programma. Wel won Hahne samen met Dieter Quester dat jaar een wedstrijd van het EK Toerwagens.

In 1970 was Hahne voor BMW in de F2 met de fameuze Moby Dick F269 actief en behaalde bij de Jim Clark Gedächtnisrennen op Hockenheim, in een fraai slipstreamduel dat destijds zijn weerga niet kende, een vierde plek. Het waren zijn enige punten en in de eindstand van het kampioenschap werd hij als dertiende geklasseerd.

2019 Hahne 2 Met de speciale BMW F269 op weg naar een vierde plek op Hockenheim bij de seizoensopener. Uit de tijd van de echte F2's. Vanwege de slipstreamduels was de achtervleugel verwijderd.

De overstap naar de F1 met een door het Uitgeversconcern van Axel Springer gefinancierde March 701 liep op een debacle uit. Het kwam bijna tot een rechtszaak omdat er aan de snelheid en kwaliteit van het March chassis getwijfeld werd. Ronnie Peterson's rondetijden in hetzelfde chassis wezen echter anders uit. Na de dood van Jochen Rindt op Monza 1970 trok Hahne zich definitief uit de actieve autosport terug. In zijn opinie was voor de F1 en F2 de limiet definitief bereikt. Daarna legde de in Italië wonende Hahne zich toe op marketing en de autohandel. Zijn broer Armin was eveneens een bekend toerwagencoureur in de zeventiger en tachtiger jaren. Tevens was Hubert de oom van toerwagencoureur Jörg van Ommen. Wilhelm Hahne, de oudste broer, staat bekend als natuurmens en Nordschleife criticus. In 72 verreden races stond Hubert 35 mal op het podium en behaalde 21 overwinningen en 7 poles. Het podiumpercentage staat op iets meer dan 47 procent. De naam Hahne zal altijd met BMW verweven zijn.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet