Diversen

Div: Volkswagen presenteert nieuwe ID.R voor recordpoging Nürburgring

IMG 7433
Hiermee wil Volkswagen het bestaande record voor elektrische auto's op de Nürburgring aanvallen

Na de overwinning en de nieuwe recordtijd op Pikes Peak vorig jaar gaat Volkswagen Motorsport deze zomer met coureur Romain Dumas een poging doen om het bestaande ronderecord voor elektrisch aangedreven auto's op de Nürburgring-Nordschleife te verbeteren. Hiertoe werd het prototoype ID.R ingrijpend veranderd. Morgen staan de eerste testronden op de Nürburgring op het programma, vanmiddag werd de nieuwe auto onthuld. AUTOSPORT.NL was erbij.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 7389
Voorafgaand aan de presentatie nog onder doek

Het bestaande record voor elektrische auto's op de Nürburgring is inmiddels al bijna twee jaar oud, een tijd van 6:45,9 minuten, in mei 2017 gereden door Peter Dumbreck met een NIO. Dat wil Volkswagen nu met Romain Dumas, viervoudig winnaar van de 24-uursrace op de Nürburgring verbeteren.

"Na onze overwinning vorig jaar op Pikes Peak en onze succesvolle deelname aan het Goodwood Festival of Speed zijn we bij elkaar gaan zitten en dachten erover na, wat de volgende uitdaging zou kunnen zijn. Toen duurde het natuurlijk niet lang voordat we op de Nürburgring-Nordschleife uitkwamen", verklaart directeur Sven Smeets van Volkswagen Motorsport.

IMG 7404
Directeur Sven Smeets (l.) en technisch directeur François Xavier Demaison van Volkswagen Motorsport onthullen de auto, coureur Romain Dumas en presentatrice Maren Braun kijken toe

Omdat een circuit, en zeker de 20 kilometer lange Nordschleife, volledig anders is dan een berg in Colorado, waren er natuurlijk tal van aanpassingen aan de auto nodig. "Zoals altijd was de tijdsdruk hoog, maar dat hoort er nu eenmaal bij. We hebben Volkswagen Motorsport ook binnen een jaar weten om te bouwen van de autosport met verbrandingsmotoren naar elektrische autosport, dus ook dit project gingen we niet uit de weg", aldus de aimabele Belg.

"Voor het circuit, en met name op de Nordschleife, heb je vooral minder downforce nodig dan op de berg, terwijl je juist hogere snelheden en een betere aerodynamische efficiëntie wilt bereiken", legt Willy Rampf uit. De vroegere technisch directeur van het Sauber-Formule 1-team, die daarna diezelfde taak bij Volkswagen Motorsport vervulde ten tijde van de successen in het WK Rally, is als technisch adviseur betrokken bij het ID.R-project. "De downforce en de luchtweerstand zijn zo'n 20 procent minder dan bij het voorgaande model."

IMG 7430
Flinke diffusor aan de achterzijde, en Bridgestone- in plaats van Michelinbanden

Dat komt ondermeer tot uiting door de aanmerkelijk kleinere achtervleugel, de voorvleugel en de enorme diffusor aan de achterkant. "Het grootste geheim ten aanzien van de aerodynamische efficiëntie zit aan de onderkant, maar dat laten we niet zien", lacht Rampf. Nieuw is ook de toevoeging van een 'drag reduction systeem', de neerklapbare achtervleugel zoals bekend uit de Formule 1 en de DTM. "De coureur kan dit systeem vanaf het stuurwiel bedienen. Ik denk dat het tijdens een ronde op de Nordschleife zo'n tien keer kan worden gebruikt, vooral om de luchtweerstand nog verder te verbeteren", zegt Rampf.

IMG 7417

Ook coureur Romain Dumas had de nodige inbreng bij de aanpassingen. "De stoel, de zitpositie en de remmen zijn nu bijvoorbeeld een stuk beter dan vorig jaar. Het zou interessant zijn om hiermee nog een keer Pikes Peak te rijden, dan zou ik zeker nog sneller zijn", aldus de Fransman. "Maar nu ligt de volledige focus uiteraard op de Nürburgring." Dumas testte al uitgebreid in de simulator, waarbij hij vaststelde dat hij zijn rijstijl op de Nürburgring enigszins moet aanpassen voor de elektrische Volkswagen. "Bepaalde bochten waarvoor je met een GT remt, gaan met de ID.R volgas. En je moet met de ID.R wegblijven van de kerbstones, terwijl je er op de meeste plaatsen met een GT vol overheen kunt. Met de elektrische auto gaat het veel meer om strak, netjes rijden, niks forceren. Gewoon gaan zitten, ontspannen en genieten van de rit."

IMG 7440
Presentatrice Maren Braun in gesprek met Hans-Joachim Stuck

Dat kan Dumas morgen gaan doen, wanneer de eerste testronden op de Nürburgring op het programma staan. Ter gelegenheid van de deze zomer geplande recordpoging – een exacte datum staat er nog niet voor, maar naar verluidt streeft Volkswagen ernaar om het voor de 24-uursrace van eind juni te doen – hebben Volkswagen en RaceRoom ook een online-competitie opgezet. Onder de titel ID.R Time Attack kunnen gamers zelf een virtuele ronde op de Nordschleife rijden en daarbij laten zien hoe snel ze zijn. De simulatie werd vanmiddag ter plekke gepresenteerd, vanavond om 20.00 uur gaat de game live.

IMG 7446 2
Romain Dumas in de simulator, Hans-Joachim Stuck geeft commentaar

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 25 april 2019 08:20

    Wat ik me afvraag, er zijn vast meer bedrijven betrokken bij dit project. Bijvoorbeeld voor het koolstofvezel monocoque, wie is daar verantwoordelijk voor? Dallara? Of wordt echt alles inhouse gemaakt.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 25 april 2019 13:36

    De monocoque is vervaardigd door Norma, waarmee Romain Dumas al goed contact onderhield vanwege zijn eerdere successen op Pikes Peak, maar het ontwerp is inderdaad inhouse bij Volkswagen Motorsport ontstaan, specifiek aangepast aan de eisen voor ondermeer het onderbrengen van de aandrijflijn en de accu's. Ook de rolkooi is een eigen ontwerp van Volkswagen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet