DTM

DTM: Robin Frijns sluit vierdaagse test als snelste af, DTM-veld compleet, nieuwe techniek zorgt nog voor problemen

190419 DTM Test Frijns
Robin Frijns reed de snelste tijd in de vierdaagse DTM-test op de Lausitzring

Zoals altijd zeggen testresultaten niet alles, omdat je niet weet wie er wanneer in welke configuratie reed, maar het is niettemin een positief gegeven dat onze landgenoot Robin Frijns de vierdaagse DTM-test op de Lausitzring als snelste heeft kunnen afsluiten. Op elk van de vier testdagen voerde Audi de tijdenlijst aan, maar Frijns' snelste rondetijd van 1:35,169 minuten op de woensdag bleek uiteindelijk de snelste tijd van de week. "We hadden hier en daar wel de nodige problemen, dus we konden niet het hele programma afwerken dat we gepland hadden, maar de belangrijkste dingen konden we afdekken. We hebben nog wel het nodige te leren, maar ik voel me klaar voor Hockenheim", aldus Frijns. De nieuwe turbomotoren blijken dus nog wel voor de nodige hoofdbrekens te zorgen, want zowel bij Aston Martin, Audi als BMW stonden er in de loop van de test regelmatig auto's langer in de pits. Ondertussen is ook het startveld voor 2019 compleet, want de Braziliaan Pietro Fittipaldi, kleinzoon van tweevoudig-F1-wereldkampioen Emerson, vult na een goed verlopen test de laatste vacature bij het Belgische Audi-klantenteam WRT in.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Hoewel de test op de Lausitzring de eerste gelegenheid was waarbij er ook officieel rondetijden gemeten en gepubliceerd werden, was er bij eerdere tests in Zuid-Europa (Jerez en Estoril) ook al doorgesijpeld dat Audi daar het productiefst en het snelst was. Dat beeld was ook in Oost-Duitsland te zien, waar Audi met in totaal acht rijders (de zes fabriekscoureurs plus de twee rijders van het team WRT) tot een cumulatief van niet minder dan 1883 ronden kwam. Daarbij bezetten Audi-rijders op elk van de vier dagen tenminste de eerste drie plaatsen op de tijdenlijst. BMW bracht het met zijn zes fabrieksrijders tot een totaal van 1258 ronden, waarbij Joel Erikssons op woensdag gereden tijd van 1:35,884 minuten de snelste van het totaal was. Het Zwitserse R-Motorsport kwam iedere dag met twee Aston Martins in actie en kwam daarmee tot een totaal van 780 ronden, verdeeld over de vier coureurs. Ook hier werd op woensdag de snelste tijd gereden, te weten 1:36,345 minuten op naam van de Brit Jake Dennis.

190419 DTM Test Spengler
Bruno Spengler reed op dinsdag niet eens een volle ronde

Bij BMW was met name de dinsdag problematisch, toen het Beierse merk op slechts 131 ronden kwam, tegen de 350 van Audi en de 189 van Aston Martin. Bij Bruno Spenglers M4 manifesteerde zich al in de eerste ronde een olielek, waarop de olie vlam vatte en voor de nodige schade zorgde. Spengler kwam de rest van die dag niet meer in actie. Ook de auto van Joel Eriksson stond meer binnen dan dat hij op de baan was: de Zweed bracht het slecht tot 14 ronden, waarmee Sheldon van der Linde met 116 ronden de enige BMW-rijder was die op dinsdag effectief kon testen. "De eerste twee dagen liepen niet zoals we gepland hadden", erkende BMW-sportdirecteur Jens Marquardt. Bij Audi liep het op woensdag niet lekker: "We hadden wat problemen", gaf Robin Frijns toe. Ook Jamie Green kwam niet verder dan 17 ronden, maar Audi wilde geen nadere informatie geven over de aard van de opgetreden problemen.

190419 DTM Test drie
Van de drie DTM-merken is Audi vooral snel over één ronde, maar Aston Martin lijkt goed tijdens de long-runs

Nieuwkomer Aston Martin lijkt vooral op de long-runs beter met de Hankook-banden om te gaan dan Audi en BMW, wat een interessante uitwerking op het raceverloop zou kunnen hebben. Bovendien kreeg Aston Martin toestemming om in de loop van het seizoen alsnog de drie testdagen in te vullen, die het merk in vergelijking met Audi en BMW nog mist. "Hier waren snelle rondetijden niet ons doel, we zijn vooral tevreden met de consistentie van de gereden tijden", zei dr. Florian Kamelger, teambaas van R-Motorsport.

190419 DTM Test Fittipaldi
Pietro Fittipaldi (r.), hier met WRT-teamgenoot Jonathan Aberdein, vult de laatste vacature in het DTM-veld in

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet