Diversen

Div: GRM zet het licht op groen voor de nieuwe S5000 klasse

Na een succesvolle testdag op Winton Raceway waarbij de laatste updates aan het Ligier Onroak chassis geëvalueerd werden kan men bij Garry Rogers Motorsport nu het licht op groen gaan zetten voor de aflevering van de verschillende
chassis.

2019 S5000
Gespoten in de Valvoline kleuren testte Tim Macrow gisteren op Winton Raceway. Er gaan voorlopig 14 bolides in dit kampioenschap later dit seizoen van start. Wordt het een succes of is het een doodgeboren kindje? De toekomst zal het leren.

Tekst Willem J. Staat
Foto: PR

GRM zet het licht op groen voor de nieuwe S5000 klasse
Nadat op Winton Raceway gisteren de laatste veranderingen aan het S5000 chassis geëvalueerd waren, staat het licht voor deze nieuwe klasse in Australië nu kennelijk definitief op groen.

GRM bevestigde dat de auto nu was voorzien van de laatste productie specificaties en dat men kan beginnen aan de massa productie van de diverse onderdelen die voor het Onroak Ligier chassis ontwikkeld zijn. Zoals bekend is de auto uitgerust met een gemodificeerde Inno V8 Ford Coyote motor en een sequentiële Hollinger 6-bak.

Aan de lokaal ontworpen wielophanging zijn veranderingen aangebracht evenals aan het remsysteem dat een upgrade ontving. Vooral m.b.t de warme raceweekends in Australië. Ook worden diverse Hoosier compounds geëvalueerd door testrijder Tim Macrow(vroeger in de Supercars en de VLN actief). Op dit moment beschikt men bij Garry Rogers Motorsport over vier chassis terwijl er in de loop van de komende maanden nog negen geleverd zullen gaan worden. Bij de openingswedstrijd van de eerste Australische TCR-wedstrijd op Sydney Motorsports Park 17 mei a.s. zal de S5000 een aantal demorondjes rijden.

Barry Rogers: "Dit was onze first outing met de S5000. Wij hebben geruime tijd met de mensen van Borland Engineering en Tim Macrow gesproken. Met hun feedback gewerkt. Veel werk was gerelateerd aan de besturing en de remmen dat ons in staat moest stellen om over een geschikter remsysteem te kunnen beschikken. In het eerste kwartaal van dit jaar hebben we veel tijd besteed aan het hertekenen en het vervaardigen van nieuwe onderdelen. Tim Macrow heeft dit goedgekeurd en verklaarde dat hij nu een veel beter gevoel over de auto heeft. Ons plan is nu om terug aan het werk te gaan en om aan de massaproductie van deze 14 auto's te beginnen. Tim Macrow beschikt over heel veel eenzitter ervaring en de feedback die hij aan de engineers gegeven heeft is van vitaal belang. Sommige mensen kunnen in deze auto's stappen en fantastisch rijden maar kunnen nauwelijks feedback geven. Tim is werkelijk professioneel en het is goed om hem bij ons te hebben zodat dit programma zich verder kan ontwikkelen."

Tim Macrow: "Wij hebben de veranderingen aan de wielophanging geëvalueerd. Wij beschikken nu over nieuwe "uprights" en ophangingsonderdelen terwijl we ook nieuwe Hoosier banden getest hebben.Het gevoel met deze auto is absoluut briljant. Er is een groot verschil hoe dat die zich nu gedraagt. Nu moeten we aan de ophanging nog wat tuning doen, wat veren veranderen en de auto in balans zien te krijgen.Aan het einde van de dag gaan we de goede richting uit en dan zijn we voor de volgende testdagen goed voorbereid."

Chris LambdenS5000 Category Manager
"Een productieve dag waarbij de ontwikkelingen aan de ophanging de sleutel vormden zodat de auto zich beter gaat gedragen, maar ook met betrekking tot de performance en de productiekosten. Evenals wat kleine aanpassingen aan het koelsysteem. Alles verliep perfect en we konden wat evaluatiekilometers met de Hoosier banden afleggen. Hoosier heeft positieve belangstelling voor de categorie getoond. Het pakket dat voor de teams beschikbaar komt is nu definitief klaar en het illustreert de waarde van een solide test en ontwikkelingsprogramma. De auto is gewoon briljant. Ik zou er niet blijer mee kunnen zijn."

Reacties

    • 0
    • 2
     
    Racing-Fan 18 april 2019 20:45

    Ik vraag me af of hier vraag naar is.

    • 1
    • 1
     
    Racing-Fan 18 april 2019 20:45

    Ik vraag me af of hier vraag naar is.

    • 1
    • 0
     
    ace1 18 april 2019 22:32

    De historie laat zien dat daar plaats voor is in Australië . https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_Holden

    • 0
    • 0
     
    Dirk 19 april 2019 08:18

    Ben heel benieuwd hoe deze auto klinkt!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 april 2019 10:07

    Het is een soort A1 gp auto maar dan nog lomper.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 19 april 2019 10:38

    Historie is geen garantie voor de toekomst.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet