Sportscars

ELMS: Dragon Speed wint eerste race 2019 op Paul Ricard, Job van Uitert vierde

finish

De DragonSpeed Oreca 07-Gibson pakte de eerste overwinning van het nieuwe seizoen op Paul Ricard. Ben Hanley passeerde al eerste de finishlijn, voor zijn grootste rivaal Paul Loup Chatin met de IDEC Sport Oreca. Het was de eerste winst voor DragonSpeed, Henrik Hedman en Ben Hanley, sinds Spa-Francorchamps in 2016. De overwinning in de LMP3 ging naar het debuterende Franse Ultimate Norma Team van Matthieu Lahaye, Jean-Baptiste Lahaye en François Heriau. De Ultimate Norma eindigde voor de Eurointernational Ligier van Mikkel Jensen en Jens Petersen. De LMGTE klasse werd een prooi voor Luzich Racing Ferrari met regerend FIA World Endurance GTE kampioen Alessandro Pier Guidi, Fabien Lavergne en Nicklas Nielsen. Op de tweede plaats eindigde het damesteam van Kessel Racing Ferrari, met aan het stuur Michelle Gatting, Rahel Frey en Manuela Gostner.

Tekst: Gerrie Hoekstra en Niels van der Peet
Foto's: PR


elms-2


De vier uur van Le Castellet startte op zondagmiddag onder zonnige omstandigheden, goed voor het Russisch-Franse G-Drive Racing team, toen teameigenaar Roman Rusinov vanaf de poleposition sterk vertrok en het veertig auto's tellende veld achter zich liet. De IDEC Sport Oreca van Paul Lafargue lag tweede vlak voor James Allen met de Dragonspeed Oreca.


elms-3


Na negen ronden aan de leiding gelegen te hebben kreeg Rusinov last van een langzaam leeglopende linker voorband, waardoor de oranje Aurus LMP2 terugviel naar de achtste plaats. Na eerst Lafargue in de Signes bocht verschalkt te hebben profiteerde Allen optimaal van de pech van de Rus en werd de nieuwe koploper.
In LMP3 had de Eurointernational Ligier van Mikkel Jensen een wereldstart en lag al in de eerste ronde, gekomen van een vijfde startplaats aan de leiding, voor de M Racing Norma met Lucas Legeret aan het stuur en de Ultimate Norma van Jean-Baptiste Lahaye. Lahaye verloor in de tweede ronde twee plaatsen terwijl David Droux langzaam naar de beide koplopers toekroop in zijn Realteam Racing Norma. Na vijf ronden reden de eerste 5 wagens binnen 4 seconden van elkaar, voordat Jensen een beetje afstand nam van zijn 4 achtervolgers.

In de LMGT-klasse pakte Fabien Lavergne met de Luzich Racing Ferrari in de openingsronde de koppositie af van poleman Christian Ried in zijn Dempsey-Proton Competition Porsche. De Fransman liet er geen gras over groeien en pakte gelijk een flinke voorsprong op een strijdende groep achter zich met Ried, Edigio Perfetti in de Project 1 Porsche, de Proton Competition Porsche van Horst Felbermayr, de JMW Motorsport Ferrari van Wei Lu en de Kessel Racing Ferrari van Manuela Gostner als achtervolgers. Perfetti passeerde Ried voor de tweede plaats maar koploper Lavergne was inmiddels al vijf seconden weggereden.

Aan de kop van het veld in LMP2 was de Dragonspeed Oreca van Allen na 15 ronden racen al bijna 20 seconden weggereden van zijn belagers. De Algarve Pro Racing Oreca van regerend ELMS kampioen Andrea Pizzitola, gestart van af een 12de plaats, was na een inhaalrace al op de tweede plaats beland, en had twee seconden voorsprong op de IDEC Sport Oreca van Paul Lafargue. Rusinov reed op een vijfde plaats achter de Duqueine Engineering Oreca van Pierre Ragues, de Franse coureur was met een flinke opmars bezig en passeerde eerst Lafargue en daarna Pizzitola en lag tweede met 24 seconden achterstand op koploper Allen.

Jensen bleef aan de kop in LMP3 maar zag de Realteam Racing Norma van David Droux tot op 2 seconden achterstand naderen. De Deen behield echter de leiding op de Zwitser.
Een zij-aan-zij gevecht in LMGTE tussen een Ferrari en een Porsche zorgde voor contact in de strijd om de derde plaats, maar beide wagens bleven uit de vangrail en bleven in de strijd.

Na de eerste pitstop nam Henrik Hedman het stuur over van de leidende Dragonspeed, maar hun riante voorsprong op Pierre Ragues, die was blijven zitten na zijn stop, was gekrompen tot drie seconden. De Duqueine Engineering Oreca van Ragues reed veel sneller dan Hedman en het duurde niet lang voordat er een wisseling voor de koppositie plaats vond.
Roman Rusinov had zijn G-Drive Racing Aurus overgedragen aan Job van Uitert en vertelde dat hij grip miste gedurende zijn stint vanwege de leeglopende band. Dit werd hersteld bij de pitstop.

Aan kop reed Pierre Ragues naar een voorsprong van 20 seconden op Paul Lafargue, terwijl Hedman het tempo niet kon bijbenen en terugviel naar een zesde positie. De Zweed gaf na zijn verplichte minimum racetijd de wagen weer over aan James Allen.

Mikkel Jensen bleef na de pitstop in LMP3 aan de leiding voor David Droux en de Oregon Team Norma als derde in de handen van Damiano Fioravanti. Droux en Fioravanti streden een aantal ronden voor positie en wisselden een paar keer van plaats, waarbij koploper Jensen profiteerde en zijn voorsprong verder uitbouwde tot 10 seconden.

  media l 66-01

In de LMGTE klasse had de nr. 51 Ferrari halverwege de race al een minuut voorsprong genomen op zijn achtervolgers de nr.77 Porsche, nr.66 Ferrari, nr.83 Ferrari van Rahel Frey en de nr.80 Porsche van Fabio Babini, allemaal in gevecht voor de laatste podiumplaatsen. Frey werd gepasseerd door Babini's Porsche en viel terug naar een vijfde plaats.

Fabien Lavergne gaf de nr. 51 Luzich Racing Ferrari over aan Nicklas Nielsen, terwijl het team snel wat reparatie werkzaamheden moest doen aan het bodywork. Na de pitstops was Rahel Frey opgeklommen tot een tweede plaats met haar Kessel Racing Ferrari nadat zij Christian Ried's Dempsey Proton Racing Porsche gepasseerd had. Frey kende nog een angstig moment toen zij de Nielsen Racing Ligier van Nobuya Yamanaka in een spin drong. De Zwitserse kreeg hiervoor een waarschuwingsvlag voordat zij de lichtbeschadigde Ferrari voor de laatste stint overgaf aan Michelle Gatting.

  top5-elms

Aan kop van de LMP2 werd het in het laatste uur nog spannend. Nicolas Jamin in de nr.30 Duqueine Engineering Oreca was nog koploper maar de jagende Ben Hanley in de no21 Dragonspeed bolide kwam zienderogen dichtbij. Jamin moest nog stoppen voor brandstof en zodoende kwam Hanley's aan de kop met een voorsprong van 47 seconden op de IDEC Sport Oreca van Paul Loup Chatin, met Norman Nato in de G-Drive Aurus en Richard Bradley in de Duqueine Engineering Oreca daar weer achter.

Hanley behield zijn leidende positie tot aan de geblokte finishvlag. Bradley passeerde in de laatste 20 minuten Nato voor de laatste podiumplaats. Paul Loup Chatin, finishte als tweede met 16 seconden achterstand op winnaar Hanley.

De Eurointernational Ligier, met Michelin Le Mans Cup kampioen Jens Petersen aan boord, moest in de slotfase de snelle Matthieu Lahaye in de Ultimate Norma-Nissan laten gaan. De Duitse rijder was niet bij machte om de ervaren Fransman achter zich te houden. Lahaye pakte de LMP3 leiding en reed met zijn debuterende team naar hun eerste winst. Petersen werd tweede net voor Nigel Moore in de Inter Europol Competition Ligier.
  podium-ferrari

In de LMGTE zorgde Alessandro Pier Guidi voor succes in zijn Luzich Racing Team. De Italiaan bracht zijn Ferrari met 1 ronde voorsprong als eerste over de finish, gevolgd door de Kessel Racing Ferrari van Michelle Gatting, het eerste podium voor een compleet damesteam in de ELMS historie. De derde podiumplaats was er voor de Dempsey Proton Racing Porsche.

De volgende ronde in de European Le Mans Series zal plaatsvinden op zondag 12 mei met de 4 Hours of Monza.


PERSBERICHT Job van Uitert  

elms-5 winnaars


Uitslag teams:
1. DragonSpeed 25
2. Idec Sport 18
3. Duqueine Engineering 15
4. G-Drive Racing 13
5. Graff 10
6. United Autosports 8
7. Cool Racing 6
8. RLR MSport 4
9. High Class Racing 2
10. Panis Barthez Competition 1


Uitslag rijders:
1. Ben HANLEY 25
1. Henrik HEDMAN 25
1. James ALLEN 25

2. Memo ROJAS 18
2. Paul LAFARGUE 18
2. Paul Loup CHATIN 18

3. Nicolas JAMIN 15
3. Pierre RAGUES 15
3. Richard BRADLEY 15

4. Job VAN UITERT 13
4. Norman NATO 13
4. Roman RUSINOV 13

5. Alexandre COUGNAUD 10
5. Jonathan HIRSCHI 10
5. Tristan GOMMENDY 10

6. Paul DI RESTA 8
6. Philip HANSON 8

7. Alexandre COIGNY 6
7. Antonin BORGA 6
7. Nicolas LAPIERRE 6

8. Arjun MAINI 4
8. Bruno SENNA 4
8. John FARANO 4

9. Anders FJORDBACH 2
9. Dennis ANDERSEN 2

10. Julien CANAL 1
10. René BINDER 1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet