Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Bottas verslaat Hamilton met 0.023, Verstappen laat zich piepelen

Verstappen sparks

De strijd om poleposition in China is een Mercedes-onderonsje geworden. Het verschil was extreem klein: Valtteri Bottas pakte de pole met 0.023 voorsprong op Hamilton. Daarachter liet Verstappen zich piepelen door Sebastian Vettel: de Nederlander wilde een lekker gat laten vallen, maar de tijd drong. Daarom haalde Vettel hem in het slot van de outlap in, daarna beide Renaults, en hierdoor kwam Verstappen te laat voor zijn laatste poging. Het kwam hem duur te staan, want had hij p4 nog in handen, maar verliest die plek en start morgen als vijfde.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Geen Albon
De kwalificatie in China kent zijn eerste uitvaller al voordat de sessie begint. De tot dusver indrukwekkende rookie Alex Albon zette in FP3 zijn Toro Rosso in de muur van de laatste bocht. De impact was flink, de schade aanzienlijk – te groot om te repareren voor de kwalificatie.

Antonio Giovinazzi staat ook in de garage. In de outlap krijgt hij motorproblemen. Hij moet terug naar de garage en komt hier niet meer uit.

Leclerc en Gasly hebben geen ideale eerste run in Q1 en moeten een tweede keer. Dat kost ze dus een verse set soft-banden.

De Williamsen zijn weer een seconde langzamer dan de rest – George Russel wint die interne teamstrijd van Kubica. Daarmee blijft er één uitvalplek over. Stroll staat daar voor zijn laatste ronde en komt er op eigen kracht ook niet uit.

5x mediums
Shaghai is een zwaar circuit voor de banden en daarom willen de teams morgen liever op starten morgen dan op softs. Dan moet je in Q2 ook je snelste tijd op die band zetten. Voor de meeste rijders is dat geen optie, want dan weten ze zeker dat ze uitvallen. De Mercedessen, Ferrari's en Verstappen hebben goede hoop dat het wel kan en doen hun eerste run op mediums. Bottas laat daarin zien hoe het moet: hij is 8 tienden sneller dan zijn teamgenoot, die een flinke fout maakt in bocht 8. Vettel, Leclerc en Verstappen zetten zich in die volgorde tussen de twee Mercedessen. Het lijkt genoeg om Q3 te halen, nummer 10 Hülkenberg is een seconde langzamer dan Hamilton.

Ze gaan alle vijf nog een keer de baan op, Hamilton en Leclerc weer op mediums, de andere drie op softs. Het blijkt al snel niet nodig, dus breekt iedereen behalve Hamilton zijn ronde af. De top vijf zal morgen dus op mediums starten.

Perez, Sainz, Räikkönen, Norris en Grosjean staan na een run op de plaatsen 11 tot 15, maar de onderlinge verschillen in dat middenveld zijn extreem klein. Grosjean had nog geen tijd gezet en rijdt zich veilig. Räikkönen heeft motorproblemen en blijft steken. Het is voor het eerst na 53 races dat de Fin Q3 niet haalt. De McLarens gaan niet zo lekke ren komen niet verder dan p14 en p15. Perez eindigt twaalfde, Kvyat wordt in de laatste seconde door Hülkenberg naar p11 geduwd.

Kleine positieve noot voor Pierre Gasly: hij haalt voor het eerst dit jaar Q3. Zijn achterstand op Verstappen is echter angstaanjagend groot.

Verstappen zit erbij
Ondanks alle signalen van een ijzersterk Ferrari, is Mercedes in de kwalificatie het te kloppen team. Valtteri Bottas lijkt de touwtjes stevig in handen te hebben, maar in Q3 wordt Lewis Hamilton doorgaans pas echt gevaarlijk. Toch grijpt Bottas in de eerste run de voorlopige pole, 0.007 voor Hamilton. Achter de twee valt een gat van bijna een halve seconde, maar daar is het wel spannend. Verstappen mengt zich tussen de Ferrari's en pakt p4. De Nederlander startte hier nog nooit vanaf de tweede startrij.

Verstappen laat zich piepelen
Voor de laatste run heeft Verstappen veel moeite om een vrije run te vinden, want het is erg druk op de baan. Hij moet in zijn outlap veel mensen inhalen, maar moet op het laatste rechte stuk een gat laten vallen om vrij veld te krijgen. Daar heeft Vettel geen tijd voor, want iedereen is erg laat. Vettel haalt Verstappen buitenom in. De Nederlander is boos, moet opnieuw een gat laten vallen en dan komen ook beide Renaults voorbij. Hierdoor komt Verstappen te laat over de streep en kan hij geen laatste run rijden, evenals Gasly die nog achter hem komt. Zijn boosheid is begrijpelijk, maar Red Bull had Verstappen ook eerder de baan op kunnen sturen, net als Mercedes deed.

Duizendstenwerk
De twee Mercedessen maken het spannend in hun laatste run. Hamilton zit na de eerste sector onder de tijd van Bottas, Bottas is na twee sectoren de snelste. Bottas trekt aan het langste eind: Hamilton komt uiteindelijk niet aan zijn eerste tijd, Bottas weet zijn eigen tijd nog met 0.015 te verbeteren, waarmee hij de pole pakt met 0.023 voorsprong. 

Daarachter weten de twee Ferrari's optimaal te profiteren van Verstappens problemen. Leclerc springt over de Nederlander en pakt p3, maar ziet vervolgens Vettel nog voorbij komen.

De eerste vijf startrijen zijn allemaal verdeeld aan de teams. Mercedes vooraan, dan de Ferrari's, dan de Red Bulls, daarachter de Renaults en tot slot de Haas', die geen tijd zetten.

Uitslag kwalificatie Shanghai
1. Valtteri Bottas, 1:31.547
2. Lewis Hamilton, op 0.023
3. Sebastian Vettel, op 0.301
4. Charles Leclerc, op 0.318
5. Max Verstappen, op 0.542
6. Pierre Gasly, op 1.383
7. Daniel Ricciardo, op 1.411
8. Nico Hülkenberg, op 1.415
9. Kevin Magnussen, geen tijd
10. Romain Grosjean, geen tijd

11. Daniil Kvyat, 1:33.236
12. Sergio Perez, 1:33.299
13. Kimi Räikkönen, 1:33.419
14. Carlos Sainz, 1:33.523
15. Lando Norris, 1:33.967

16. Lance Stroll, 1:34.292
17. George Russel, 1:35.253
18. Robert Kubica, 1:35.281
19. Antonio Giovinazzi, geen tijd
20. Alex Albon, geen tijd
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet