V8 Supercars

V8 Supercars: Holden schrapt turbomotor programma. Mustang dominantie voorbij?

Slechte verkoopcijfers hebben er toe geleid dat Holden haar twin turbo V6 motorenprogramma voorlopig in de koelkast heeft gezet. De met veel tam tam aangekondigde V6 motor gaat niet in actie komen. De Supercars-organisatie had enkele jaren geleden een wat vrijer reglement aangekondigd. Alleen bij GM opteerde men voor een andere motor die nu in de ijskast verdwijnt.

2019 Mustang 1
Bij Ford/Penske had men het reglement heel goed gelezen. Maar toch een stapje terug...

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Ford/PR

Holden schrapt turbomotor programma. Mustang dominantie voorbij?
We gaan in de Supercars geen V6 twin turbo motoren zien. Een woordvoerder van Holden maakte vanmorgen bekend dat het project voorlopig in de ijskast is gezet. "Het merk confirmeert zich voor 100 procent aan de autosport en het huidige model" verklaarde Marketing Manager Mark Hartland. Voor Holden werden destijds twee V6 TT motoren in de VS gebouwd. De motoren voldeden niet volledig aan het reglement en gedurende het testprogramma deden zich ook de nodige problemen voor.

2019 Turbo De Turbo gaan we nooit meer zien.

Onder druk van GM Vice President Barry Engle heeft het merk de stekker eruit getrokken. Bovendien waren de verkoopcijfers van het merk de afgelopen drie maanden rampzalig. Een daling van 22 procent.

De laagste cijfers ooit voor het merk. GM Holden heeft haar consequenties getrokken en continueert het huidige programma met de Commodore ZB(gebaseerd op de Opel Insignia maar door het afstoten van dit merk door GM eigenlijk een Peugeot........) Het Holden programma zal door Triple Eight en de huidige gecontracteerde teams tot 2020 gehanteerd worden. Dan komt er een einde aan het huidige "control-chassis" De basis voor het huidige reglement dat in 2013 van kracht werd.

2019 Holden 1 Is het nu een Holden, Opel of Peugeot? Het blijft een Holden maar toch.......

Het team van Kelly Racing dat het dit seizoen zonder steun van Nissan Motorsport moet stellen kondigde inmiddels een uitgebreid TCR programma aan, evenals het team van Gary Rogers Motorsport. De verwachting is overigens dat meerdere teams zullen volgen. Kelly Racing hoopt voor de Supercars op een deal met een nieuwe fabrikant maar de mogelijkheden lijken beperkt. Evenals met het DTM de afgelopen jaren constateren we dat de kampioenschappen met een "eigen identiteit" zoals de Supercars en de DTM het moeilijk hebben. TCR is een prachtig concept maar niet voor de rijders die op DTM/Supercar niveau racen.

De onzekerheid achter de schermen heeft er toe geleid dat Triple Eight haar programma in de GT-racerij heeft uitgebreid en zich niet alleen meer tot de Supercars beperkt overigens.

Tasmania SW1161 1
Mustang dominantie voorbij? Het veld komt nu dichter bij elkaar?

Mustang dominantie voorbij?
Nadat de Mustangs in de eerste drie races vrijwel alles platgewalst hadden moesten er zowel aan de concurrerende ZB Holdens en de Mustangs kleine aanpassingen worden verricht. M.a.w. een wijziging in het zwaartepunt waardoor de ballast naar de daklijn verlegd werd. Zowel de Holden ZB als de Mustang voldeden volledig aan het reglement.

Sriram Pakkam, de aerodynamische expert van Ford Performance wist nog wel een tipje van de sluier op te lichten over de Mustang. "Ik heb een zeer lange wagen gemaakt die helemaal naar beneden ging. Hij leek op de Lotus Esperit van James Bond in de onderzeese modus." Hij duwde de Mustang naar de homologatiegrenzen omdat de onderkant niet in het reglement gedefinieerd was. De Supercars-organisatie reageerde door voor zowel de Mustang als de Holden ZB Commodore aanpassingen in het zwaartepunt in te voeren. De vraag is nu of een vernieuwde balans van de aerodynamische pariteit het veld dichterbij elkaar gaat brengen. In ieder geval hebben Ford/Tickford/Penske duidelijk gebruik gemaakt van de gaten binnen het reglement die men bij Holden en Nissan over het hoofd zag.

2019 Nissan
Kelly Racing alleen dit jaar nog met Nissan? En in de toekomst? Voorlopig hebben ze een aantal TCR auto's besteld.

Aan de Mustang hegemonie lijkt nu een einde te komen maar de vraag blijft natuurlijk gaan de Supercars op de lange termijn ook overleven? TCR is inmiddels al via de achterdeur binnengekomen. Voorlopig blijft het koffiedik kijken. Maar er is wel een parallel met de DTM. Hoewel de Supercars gemiddeld nog 25 auto's op de grid hebben lijkt het in deze tijd moeilijker te worden om een kampioenschap met een eigen identiteit te blijven handhaven.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet