DTM

DTM: Teampresentatie Abt Sportsline met Robin Frijns in München

IMG 6220
Robin Frijns bij zijn nieuwe dienstauto, de Audi RS 5 DTM voor het komende seizoen

Gisteravond vond in de stijlvolle omgeving van het toprestaurant Käfer in München de seizoenspresentatie plaats van het Team Abt Sportsline, dat namens en met Audi actief is in de DTM en het ABB FIA Formule E-kampioenschap. De DTM-coureurs van het team uit Kempten zijn onze landgenoot Robin Frijns en de Zwitser Nico Müller, terwijl de Duitser Daniel Abt en de Braziliaan Lucas Di Grassi voor het Abt-Audi-team in de Formule E uitkomen. In een prettige en ontspannen ambiance was er volop de gelegenheid om bij te praten over de stand van zaken in de Formule E en de verwachtingen voor het komende DTM-seizoen.

Tekst: René de Boer (vanuit München, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions, Daniel Schuster (1)

IMG 6196
Aanvankelijk nog onder doek

Bogenhausen is een van de duurdere wijken van München, dus aan interessante auto's is hier doorgaans geen gebrek: luxe limousines van Audi, BMW en Mercedes-Benz, mooie Porsches en forse SUV's, en in toenemende mate ook Tesla's. Maar zo'n lichtblauw met groen en wit gekleurde Audi met opvallende bestickering en een enorme achtervleugel erop, die trok toch wel de aandacht in het stadsverkeer van de drukke avondspits. Het was geen toeval dat de auto daar prominent stond opgesteld voor de ingang van 'Käfers Feinkostladen' en het bijbehorende restaurant aan de Prinzregentenstraße, want op die uitgelezen locatie hield het Abt-team gisteravond zijn teampresentatie voorafgaand aan de officiële start van het autosportseizoen.

IMG 6198
Robin Frijns kwam direct van een simulatorsessie bij Audi Sport in Neuburg

Druk programma voor Frijns
Voor Robin Frijns was het een welkom moment van – relatieve – rust in een druk programma: gisteren zat hij de hele dag in de simulator in het hoofdkwartier van Audi Sport in Neuburg ter voorbereiding op de komende Formule E-race, volgende week zaterdag in Rome, en ook vandaag is hij samen met zijn Envision-Virgin-teamgenoot Sam Bird weer de hele dag in de simulator bezig. "We beginnen om negen uur en rijden dan door tot een uur of zes. Die simulator draait de hele dag: als ik uitstap, stapt Sam in, en omgekeerd", schetste Frijns. "Dan volgende week de race in Rome en direct daarna door naar de Lausitzring voor de vierdaagse DTM-test, dan weer simulatorwerk, dan Formule E in Parijs, de seizoensstart van de DTM op Hockenheim, dan Formule E in Monaco, DTM op Zolder, Formule E in Berlijn... Pas eind mei heb ik even een paar dagen rust!"

IMG 6210
Gisteren was de auto voor het eerst in het openbaar te zien

Gistermiddag al werd de eerste foto vrijgegeven van Frijns' nieuwe DTM-auto, maar pas bij de Abt-teampresentatie in München was de auto voor het eerst echt in het openbaar te zien. "Ik vind 'm echt heel stoer", zei de coureur toen hij voor de lens van AUTOSPORT.NL poseerde bij zijn nieuwe dienstauto. "Die grote vleugel, maar ook de voorpartij. Hij ziet er echt vet uit!" Onderhuids is de auto – op de motor na uiteraard – vrijwel identiek aan zijn wedstrijdmachine van het afgelopen jaar, maar aan de buitenzijde zijn er vele wijzigingen, enerzijds in verband met een verdere vermindering van aerodynamische hulpmiddelen en anderzijds in verband met de noodzaak van extra koeling voor de nieuwe tweeliter viercilinder turbomotor.

IMG 6221
Frijns bekijkt de details van zijn nieuwe auto

"Het hele jaar door iedere maand minstens één race"
Thomas Biermaier, sportdirecteur van het Team Abt Sportsline, heette de gasten welkom in het restaurant van Käfer. "Dit is een bijzonder jaar voor ons team, want voor het eerst hebben we in elk van de twaalf maanden van het jaar minstens één race in de DTM en/of in de Formule E", benadrukte hij. Biermeier wees op het feit dat Abt al 20 jaar in de DTM actief is, van de eerste stappen als klein privéteam met de TT via de eerste overwinning en de kampioenstitel voor Laurent Aiello, de promotie naar fabrieksteam voor Audi en de titelsuccessen met Mattias Ekström en Timo Scheider – hoewel de naam van de Duitser niet werd genoemd. "Dit jaar, bij het begin van het turbo-tijdperk in de DTM, willen we met Nico Müller en Robin Frijns opnieuw voorin meerijden", aldus Biermaier. "In de Formule E zijn we al vanaf het eerste uur actief en hebben we een percentage podiumfinishes van 75 procent. Dat is uniek, en dat willen we natuurlijk graag voortzetten."

IMG 4248 2
Teamfunctionarissen en coureurs van Abt Sportsline

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 april 2019 12:05

    Beste René wordt het niet eens tijd voor een klein interview tje met de prins van circuit park Zandvoort. Als ik Eric Weijers moet geloven is het rond wat betreft de grote prijs van Nederland. Heb ik je toch gewoon gratis een primeur bezorgd. Succes !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 april 2019 13:35

    De Prins isniet zo tuk op interviews. Er wordt zoveel geroepen, uitsluitend PR-prietpraat van Eric Weijers, Lammers e.a.

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 06 april 2019 19:30

    Gezien mijn werkzaamheden voor het circuit zie ik mezelf niet als degene die een interview met de prins moet doen. Bovendien lijkt het me dat de Formule 1-organisatie een eventuele Grand Prix in ons land aankondigt, als het zover is. Ook wie in zulke gevallen wat en wanneer en hoe communiceert, is contractueel geregeld.

    • 0
    • 0
     
    Cees van Oord 07 april 2019 14:43

    Mooi dat we als kikkerlandje wederom vertegewoordigd zijn in het DTM, zelfs 3 man sterk in het WTCR en Max natuurlijk! En er zijn er nog genoeg die meer dan verdienstelijk op (hoog) niveau meestrijden; super mooi!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2019 17:44

    Matthijs Bakker ?

    • 0
    • 0
     
    Cees van Oord 08 april 2019 07:04

    Matthijs hoort misschien niet bij die groep; gelukkig loopt hij lachend over de circuits terwijl jij achter je toetsenbord de frustratie van je af zit te schrijven en jammerlijk alles en iedereen afkraakt! Het wordt dat Autosport.NL jou gaat weren van deze site!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet