DTM

DTM: Zo ziet de nieuwe Audi RS 5 DTM van Robin Frijns eruit

190404 DTM Frijns

Het Duitse Abt-team heeft vanavond in het vermaarde restaurant Käfer in München zijn presentatie voor het komende seizoen. Daarbij gaat het uiteraard vooral om de DTM, waar het team uit het Beierse Kempten voor onze landgenoot Robin Frijns en de Zwitser Nico Müller elk een Audi RS 5 DTM inzet. AUTOSPORT.NL is vanavond in München ter plekke, maar voorafgaand aan de presentatie gaf Audi al een afbeelding van de nieuwe wedstrijdauto van Robin Frijns vrij die we de bezoekers van deze site uiteraard niet willen onthouden.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Met het vrijgeven van de foto van Frijns' wedstrijdauto wordt allereerst duidelijk dat de Maastrichtse coureur ook in zijn tweede DTM-seizoen uitkomt in de kleuren van het Duitse brandstofconcern Aral. Het blauwe merk met hoofdkwartier in Bochum is onderdeel van de BP-groep en levert met de premium-brandstof Aral Ultimate al voor het 14e jaar in successie de officiële brandstof in de DTM, die verplicht door alle deelnemers wordt gebruikt.

Verder valt aan de zijkant van de auto het ontbreken van het startnummer op, dat, afgaande op de beschikbare afbeelding, alleen nog op de voorruit te zien is. Daaruit valt tevens te concluderen dat Frijns net als vorig jaar weer met het nummer 4 in de DTM in actie komt. Aan de voorkant van de auto vallen vooral de grote koelopeningen op, die natuurlijk nodig zijn om de nieuwe tweeliter viercilinder turbomotor van zoveel mogelijk frisse lucht te voorzien. Fraai ziet het er niet uit, maar het zal ongetwijfeld functioneel zijn. Het betekent tevens dat de tot dusver in het midden voorop gemonteerde kentekenplaten met het logo van DTM-seriesponsor Deutsche Post moesten wijken, het Post-logo is nu links en rechts onderaan de voorskirt te vinden.

In het Audi-persbericht dat met de foto werd meegezonden, toont Frijns zich optimistisch voor wat betreft zijn kansen voor het komende seizoen. "Ik heb veel geleerd, vooral wat ik in de auto nodig heb om snel te zijn", aldus Frijns. "In de DTM gaat het in belangrijke mate om details voor wat betreft de set-up en hoe de auto reageert op veranderingen. Iedereen rijdt met een andere afstelling en heeft iets anders nodig. Dat moest ik eerst ontdekken. In de tweede helft van het vorige seizoen ging het al aanmerkelijk beter. Nu weet ik gewoon veel meer dan voorafgaand aan het seizoen 2018. De leercurve zal niet meer zo steil verlopen, al hebben we dan een nieuwe auto, nieuwe turbomotoren en meer power. Het wordt zeker interessant en de belasting voor de banden zal nog zwaarder zijn dan tot dusver..."

Naast de DTM zal er vanavond ook de nodige aandacht zijn voor de Formule E, waarin het Abt-team als fabrieksteam van Audi een tweetal auto's voor coureurs Daniel Abt en Lucas Di Grassi inzet. Volgende week begint in Rome het Europese deel van het Formule E-seizoen. Vanaf 15 april vindt op de Lausitzring de afsluitende vierdaagse test ter voorbereiding op het DTM-seizoen met alle teams en rijders plaats.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet