TCR Series

WTCR: Voorbeschouwing FIA WTCR 2019 met drie Nederlanders aan de start

190403 WTCR Opening
Een kwalitatief hoogwaardig veld voor het FIA WTCR 2019

Met 26 rijders uit 14 landen, uitkomend voor 13 teams en met zeven verschillende merken, gaat komend weekeinde in Marrakesj het nieuwe seizoen van start in de WTCR FIA World Touring Car Cup presented by OSCARO. De organisatie spreekt van de 'Supergrid 2019', wat met zeven oud-WTCC/WTCR-kampioenen en twaalf verschillende WTCR-racewinnaars in het veld bepaald geen loze claim is. Ook vanuit Nederlands perspectief verdient het FIA WTCR volop aandacht: niet alleen is de serie ook dit jaar weer te gast op Circuit Zandvoort tijdens de Jumbo Racedagen, driven by Max Verstappen op 18 en 19 mei aanstaande, ook staan er met Nicky Catsburg (Hyundai), Tom Coronel (Cupra) en Niels Langeveld (Audi) maar liefst drie Nederlanders aan de start. Uiteraard zijn alle races te zien op Eurosport en de Eurosport Player. AUTOSPORT.NL blikt vooruit.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

François Ribeiro, de topman van Eurosport Events, de promotor van het FIA WTCR, straalde van trots tijdens de officiële seizoenspresentatie, vorige week in de binnenstad van Barcelona. "De variëteit aan auto's, de kwaliteit van de klantenteams, het aantal kampioenen, de mix van rijdersgeneraties en de krachtenverdeling in het veld maken het WTCR een uniek vlaggenschip voor de wereldwijde TCR-categorie", aldus de Fransman. "De WTCR Supergrid heeft waarschijnlijk de beste internationale inschrijflijst in de toerwagensport in decennia, zeker een stap hoger dan in 2018. Ik verwacht niet minder dan 20 auto's binnen een seconde in de kwalificatie, gevechten op alle niveau's in de 30 races en een groots kampioen, die op 15 december in Maleisië zal worden gekroond."

190403 WTCR Rijdend COR VER
Voortaan nog maar vier auto's per merk en twee per team, al is dat laatste aspect relatief

Met het maximum van vier auto's per merk en twee auto's per team kreeg Ribeiro van de World Council van de FIA zijn zin, al zijn er natuurlijk teams die gewoon vier auto's inzetten en er per tweetal alleen maar een andere naam aan hangen. Je hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen dat achter "BRC Hyundai N Squadra Corse" en "BRC Hyundai N LUKOIL Racing Team" dezelfde organisatie schuilgaat, net zoals bij "SLR Volkswagen" en "SLR VW Motorsport" of "Cyan Racing Lynk & Co" en "Cyan Performance Lynk & Co". Alleen het Belgische team Comtoyou koos voor een andere aanpak door twee verschillende merken in te zetten: het Comtoyou Racing Team Audi Sport komt inderdaad met Audi's in actie, terwijl het Comtoyou DHL Team CUPRA Racing, je verwacht het niet, met Cupra's aan de start verschijnt.

190403 WTCR Priaulx
Andy Priaulx keert met het Chinese Lynk & Co. terug in de toerwagensport

De kwaliteit van het veld is in de breedte zeker toegenomen, niet in de laatste plaats dankzij enkele voormalig WTCC-coureurs die dit jaar voor het eerst in het WTCR uitkomen. Zo keert Andy Priaulx na enkele jaren afwezigheid met het Chinese merk Lynk & Co. terug in de toerwagensport. Priaulx, drievoudig WTCC-kampioen, gaat na afloop van het huidige 'Super Season' in het FIA WEC in de lange-afstandsracerij een onzekere toekomst tegemoet, omdat het WEC-fabrieksprogramma met de Ford GT na de 24 Uur van Le Mans in principe stopt.

190403 WTCR Catsburg Farfus
Ouders van nu: Nicky Catsburg en Augusto Farfus racen samen voor het BRC Hyundai N LUKOIL Racing Team

Ook Augusto Farfus beleeft zijn rentree op mondiaal niveau: eerder was hij in het WTCC succesvol met Alfa Romeo en BMW, sinds 2012 racete hij voor BMW in de DTM en in lange-afstandsraces. Dat laatste blijft hij doen, maar daarnaast rijdt hij in het WTCR voor Hyundai. Zijn teamgenoot is Nicky Catsburg, eveneens iemand met een WTCC-verleden bij achtereenvolgens Lada en Volvo, die ook een Hyundai-programma combineert met lange-afstandsraces voor BMW. Zo moesten Farfus en Catsburg de WTCR-tests van eind vorige week in Barcelona missen, omdat ze voor BMW deelnamen aan de IGTC-race op Laguna Seca. Catsburg werd daarnaast ook nog eens vader: afgelopen maandag schonk zijn echtgenote Mirjam het leven aan een gezonde dochter met de naam Sara. "Spannend allemaal en erg druk de laatste weken, maar natuurlijk wel heel mooi", zegt Catsburg, die als een van de weinigen al in de beginfase van zijn loopbaan veel met voorwielaandrijvers racete, namelijk in de onvolprezen Nederlandse SEAT Ibiza Cup.

190403 WTCR Catsburg
Farfus en Catsburg ontbraken vorige week tijdens de test in Barcelona, daarom alleen statisch beeld van de Hyundai i30 N

Reacties

    • 7
    • 0
     
    Racing-Fan 04 april 2019 17:51

    Wat betreft kwaliteit van de coureurs een startveld uit de super touring dagen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 april 2019 22:12

    Farfus in een Hyundai, dat is even wennen zeg. Jammer genoeg is BMW niet ingestapt in TCR. Is het trouwens überhaupt binnen de reglementen van TCR mogelijk om achterwielaandrijving te gebruiken?

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 05 april 2019 22:18

    En zijn BMW-stalgenoot Catsburg ook bij Hyundai. Achterwielaandrijving is niet toegestaan, al heeft de nieuwe 1-Series die dit jaar op de markt komt wel voorwielaandrijving heeft. Stiekem hoop ik dat Farfus en Catsburg bewust door BMW richting TCR gestuurd zijn om ervaring op te doen voor volgend jaar...

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 06 april 2019 09:15

    Dat is iets waarvan ik BMW-sportdirecteur Jens Marquardt al jarenlang probeer te overtuigen. Er is voorzover ik weet wel ooit een conceptstudie naar een TCR-auto van Mini gedaan, maar daar is nooit enig vervolg aan gegeven. BMW, ooit het favoriete merk van privéteams in de autosport, heeft het hele klantensportverhaal de afgelopen jaren enigszins laten versloffen. Goed, er was een M235i Cup, en GT4 loopt redelijk, maar voor de rest? Hoeveel privé-GT3's zijn er verkocht? Misschien twee dozijn. Terwijl Mercedes, Audi, Porsche, Ferrari, Lamborghini wereldwijd een veelvoud daarvan afzetten. Het DNA van BMW was ooit gebaseerd op sportiviteit en racesuccessen, terwijl nu auto's als de M6 en de M8 met veel kunstgrepen moeten worden omgebouwd tot raceauto's, de meest recente DTM-titel eigenlijk alleen kon worden binnengehaald dankzij minder gewicht en een bredere achtervleugel vanwege een "conceptueel nadeel", en Marquardt nu al gewaarschuwd heeft dat er in de toekomst waarschijnlijk geen tweedeurs coupé meer in het programma zit.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 06 april 2019 13:28

    Overgang naar voorwielaandrijving is toch wel een grote breuk met traditie. Recent in BTCC heb je natuurlijk discussie gehad over voordelen rwd vs fwd en een zelfde discussie ook in het verleden van S2000 en Supertouring. TCR is voor de marketingafdeling van BMW een mogelijkheid om aan te tonen "ook met fwd zijn wij een winnaar".

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet