GT

IGTC: HubAuto Corsa-Ferrari wint California 8 Hours, vijf merken in top vijf (lang)

190330 IGTC Race Winner
Het Taiwanese HubAuto Corsa-team behaalde zijn eerste IGTC-overwinning

Twee overwinningen voor Ferrari binnen een half etmaal: na de winst voor Scuderia Praha in de twaalf-uursrace van Mugello zegevierde HubAuto Corse tijdens de California 8 Hours, de tweede wedstrijd van de Intercontinental GT Challenge. De Australiërs Nick Foster en Tim Slade en de Spanjaard Miguel Molina bepaalden gedurende een groot deel van de race op WeatherTech Raceway Laguna Seca het tempo en gingen zo met de overwinning aan de haal. Na acht uren racen had het trio een voorsprong van 12,509 seconden op Maxi Buhk, Maxi Götz en Raffaele Marciello in de nummer 999-GruppeM-Mercedes, uitgevoerd in de kleuren van MANN-Filter. De Park Place-Porsche van de beide Fransen Romain Dumas en Mathieu Jaminet en de Duitser Sven Müller eindigde op de derde plaats. Met de WRT-Audi (Haase/Vervisch/Vanthoor) als vierde en de Schnitzer-BMW (Tomczyk/Mostert/Farfus) op de vijfde plaats eindigden er vijf verschillende merken in de top vijf. Samen met het verschil van slechts 20,8 seconden in de top drie na acht uur racen zonder één enkele neutralisatie een duidelijk bewijs dat de BOP goed functioneerde. Voor de drie Nederlanders in de race was er geen podiumsucces weggelegd. Yelmer Buurman eindigde samen met zijn teamgenoten Maro Engel en Luca Stolz in de andere GruppeM-Mercedes als zesde, Nicky Catsburg werd samen met Mikkel Jensen en Christian Krognes in de Walkenhorst-BMW achtste. De Honda/Acura NXS GT3 met Renger van der Zande, Mario Farnbacher en Bertrand Baguette verloor tijd door een gebroken rechter voorwielophanging en werd met 19 ronden achterstand als 13e geklasseerd.

Tekst: René de Boer (vanaf Laguna Seca, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Dirk Bogaerts/IGTC, Rebocar (2)

Voor het eerst sinds Bathurst 2017, toen Maranello Motorsports met een Ferrari won, heeft met het succes van HubAuto Corsa weer eens een Ferrari-team een ronde van de Intercontinental GT Challenge gewonnen. De winst van het Taiwanese team betekende tevens de eerste overwinning voor een niet-Duitse constructeur in het IGTC sinds Bathurst 2017, terwijl met Porsche vorige maand als winnaar in Bathurst en nu het succes van Ferrari er voor het eerst twee opeenvolgende IGTC-races niet door Audi of Mercedes-AMG gewonnen zijn.

190330 IGTC Race podium

De Ferrari, die achter de pole-winnende Honda en de nummer 35-KCMG-Nissan als derde van start ging, was de hele race door voorin het veld te vinden en ontpopte zich al in het eerste uur als een serieuze kandidaat voor het podium. Ten aanzien van de beide Japanse auto's werd al snel duidelijk dat ze in de kwalificatie weliswaar goed waren voor een snelle ronde, maar het tempo over een stint niet konden vasthouden. De HubAuto-Ferrari daarentegen kende een vrijwel probleemloze race, inclusief de snelste raceronde voor Miguel Molina, en kon zo uiteindelijk de overwinning veiligstellen.

190330 IGTC Race Wright
Kostbare uitval voor Bathurst-winnaars Campbell, Olsen en Werner

Beide constructeurs uit Stuttgart verloren halverwege de race een auto. De nummer 44-Strakka-Mercedes (Paffett/Vautier/Williamson) viel uit vanwege een probleem met de stuurbekrachtiging, de nummer 912-Wright-Porsche was uit de race als gevolg van een defect aan de elektronica. Voor het Porsche-team was de uitval kostbaar, want daarmee verloren Matt Campbell, Dennis Olsen en Dirk Werner, die na hun winst in Bathurst begin februari als leiders in het rijderskampioenschap naar Californië kwamen, hun eerste plaats in de tussenstand.

190330 IGTC race Porsche Mercedes
De Park Place-Porsche en de MANN-FILTER-GruppeM-Mercedes eindigden beide op het podium

Mercedes-AMG en Porsche behaalden echter ook beide een podiumplaats: voor Mercedes eindigden Maxi Buhk en Maxi Götz en Raffaele Marciello in de MANN-FILTER-GruppeM-auto als tweede, terwijl Mathieu Jaminet, Sven Müller en Romain Dumas bij de IGTC-première van de dit jaar nieuwe Porsche 911 GT3 R (in Bathurst moest volgens het reglement nog met de oude auto worden gereden) als derde eindigden.

 190330 IGTC race WRT
WRT zorgde voor het beste Audi-resultaat met de vierde plaats

Audi, de afgelopen twee jaar winnaar van de IGTC-race in Californië, slaagde er niet in om de gewenste hattrick te realiseren. De WRT-Audi van Christopher Haase en de beide Belgen Fred Vervisch en Dries Vanthoor werd als vierde geklasseerd. Bij het Land-team raakte de diffusor van de R8 beschadigd nadat Martin Tomczyk in de BMW voor de Corkscrew bij Markus Winkelhock achterin reed, waarop Winkelhock in de rondte ging. Tomczyk kreeg voor het incident later een drive-through-penalty opgelegd. Winkelhock, die het hele weekeinde al door griep geplaagd werd, kwam na zijn stint niet meer in actie, de Land-Audi eindigde nog als zevende. Daarmee scoorde Audi in ieder geval aanzienlijk meer punten dan de magere opbrengst van drie punten bij de seizoensstart in Bathurst.

190330 IGTC race Buurman
De GruppeM-Mercedes met Yelmer Buurman eindigde als zesde

Buurman: "Mooi circuit met weinig grip"
Achter de Schnitzer-BMW van Martin Tomczyk, Chat Mostert en Augusto Farfus, die op een ronde vijfde werden, eindigde de andere GruppeM-Mercedes met Maro Engel, Yelmer Buurman en Luca Stolz op de zesde plaats. Yelmer Buurman was daarmee tevens de best geklasseerde Nederlander in de race. "Na de kwalificatie wisten we natuurlijk al dat we niet de ideale startpositie hadden. We verwachtten wel een goede pace te hebben in de race en die was ook wel redelijk, maar we hadden gedacht we op de long-runs iets meer voordeel ten opzichte van onze concurrenten zouden hebben. We hadden ook nog twee domme incidenten: één keer inhalen onder geel, toen ik in gevecht was met een Nissan en we samen een achterligger voorbijgingen bij het aanremmen van de eerste bocht, en een keer toen ik iets te ver doorschoot bij een pitstop, waarmee we ook wat tijd verloren. Als je die tijd eraf trekt, dan hadden we vierde kunnen worden, maar een podium had er niet in gezeten. Mijn eerste ervaring hier is wel positief, een heel mooi circuit, al is het griplevel wel heel laag."

190330 IGTC Race Walkenhorst
Achtste plaats voor Nicky Catsburg en teamgenoten in de Walkenhorst-BMW

Dat was ook de conclusie van BMW-rijder Nicky Catsburg, die ook voor het eerst op het circuit in Californië reed en samen met zijn teamgenoten Christian Krognes en Mikkel Jensen in de Walkenhorst-BMW achtste werd. "In plaats van de Nordschleife hadden ze beter dit circuit een keer kunnen asfalteren. De bandenslijtage was enorm. Het is wel een prachtig circuit, maar vanwege gebrek aan grip is het niet erg plezierig om op te rijden! Qua snelheid konden we het niet echt bijhouden, en toen kregen we ook nog een drive-through omdat onze pitstop iets korter was dan de voorgeschreven minimumtijd van 73 seconden. Daarmee waren onze ambities voor een topklassering wel verkeken."

190330 IGTC Race Honda
Reparatie aan de Honda NSX in de paddock

Gebroken rechtervoorwielophanging
Zo'n twee uur voor het einde brak de rechter voorwielophanging van de pole-winnende Honda NSX. Mario Farnbacher bracht de auto in wandeltempo terug naar de pits, maar de schade bleek te groot om daar te kunnen repareren, zodat de auto de paddock in geduwd werd. De reparatie nam ruim een kwartier in beslag, waarna het team met Renger van der Zande aan boord de race kon voortzetten. Hij bracht de auto met een achterstand van 19 ronden als 13e aan de finish. "Zonder die reparatie waren we denk ik als tiende gefinisht", zei hij. "We hadden nog een probleem bij de pitstop, waardoor we nog een drive-through kregen. We kwamen zo'n drie, vier tienden per ronde tekort op de rest, maar er zit zeker potentie in de auto, wat je natuurlijk ook ziet in de IMSA-serie. En dan hangt er ook veel van de BOP af."

190330 IGTC race Bentley
De auto van Palttala/Ordoñez/Soulet was de enige Bentley aan de finish

De KCMG-Nissan van Oliver Jarvis, Alexandre Imperatori en Edoardo Liberati en de Strakka-Mercedes van Christina Nielsen, Dominik Baumann en Adam Christodoulou completeerden de top tien. Bentley had geen van de beide auto's in de punten: de Continental van Markus Palttala, Lucas Ordoñez en Maxime Soulet werd als elfde geklasseerd. Eerder al was de nummer 107-Bentley (Pepper/Kane/Gounon) uitgevallen, passend bij een weekeinde vol problemen voor het team. Donderdag in de vrije training bleek de motor defect, die daarom op vrijdag werd gewisseld. Als straf daarvoor moest de auto de race vanuit de pitstraat starten, maar in de race speelden er problemen met een sensor van de versnellingsbak op, waarna men de race voor gezien hield. "Hopelijk houdt onze pechreeks in Spa eens op", verzuchtte M-Sport-teambaas Malcolm Wilson, die dit weekeinde niet bij de WK-rally in Corsica, maar in Californië was en pas voor de tweede keer in 20 jaar een WK-rally liet schieten.


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet