GT

IGTC: Farnbacher bezorgt Honda pole bij IGTC-debuut op Laguna Seca

190329 IGTC quali Honda
De Honda (Acura) NSX start vanaf de pole-position in de California 8 Hours

Op het circuit van Laguna Seca in Californië vindt morgen de tweede seizoensrace van de Intercontinental GT Challenge plaats. Nadat er bij de openingswedstrijd, begin februari in Bathurst, al zeven merken officieel vertegenwoordigd waren, staan er in Californië maar liefst acht merken aan de start, want naast Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Mercedes-AMG, Nissan en Porsche is nu ook Honda aanwezig. Renger van der Zande komt met de Honda NSX (in de VS Acura) in actie. Nicky Catsburg (BMW) en Yelmer Buurman (Mercedes-AMG) brengen het aantal Nederlandse rijders op drie. Voor Honda is de première althans in de kwalificatie al geslaagd, want de Duitser Mario Farnbacher was met een tijd van 1:23,156 minuten in de pole-shootout de verzamelde concurrentie te snel af en behaalde daarmee de pole-position.

Tekst: René de Boer (vanaf Laguna Seca, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IGTC/Dirk Bogaerts

In totaal zijn er 20 auto's ingeschreven voor de acht-uursrace. Met 16 GT3-auto's is het aantal in de hoogste categorie gelijk aan de race op Laguna Seca van oktober vorig jaar, maar toen werd het veld nog met een behoorlijk aantal GT4's aangevuld tot in totaal 30 auto's, terwijl er nu maar één Cup-Lamborghini en drie GT4's aan de start staan. Dat is toch enigszins teleurstellend. Wellicht had de organisatie er beter aan gedaan om de twee wedstrijden voor de Amerikaanse Pirelli GT4 Sprint X West (bent u er nog?) als onderdeel van de acht-uursrace te laten verrijden. Weliswaar is in die GT4-serie het veld met slecht negen auto's ook bepaald niet om over naar huis te schrijven, maar dan had je in ieder geval een voller veld in de hoofdwedstrijd gehad.

190329 IGTC groepsfoto
De beste GT-rijders starten dit weekeinde in Laguna Seca

Kwalitatief is er over het GT3-deelnemersveld weinig te klagen: hier staan echt de allerbeste rijders in de categorie aan de start en zo heeft promotor Stéphane Ratel eigenlijk toch nog het wereldkampioenschap dat hij zo graag wilde, zij het dat de serie alleen niet die naam draagt. Het niveau van de Intercontinental GT Challenge is zonder meer indrukwekkend te noemen, al moet wel gezegd worden dat van de oorspronkelijke filosofie om de auto's bij de diverse IGTC-races door teams uit de regio te laten runnen en van fabriekszijde alleen rijders en technici beschikbaar te stellen, weinig over is. Alleen Porsche maakt met Wright Motorsports en Park Place gebruik van Amerikaanse teams, alle overige merken hebben teams uit Europa (WRT en Land bij Audi, M-Sport bij Bentley, Schnitzer en Walkenhorst bij BMW, JAS bij Honda, Strakka Racing bij Mercedes) of Azië (Hubauto Corse bij Ferrari, KCMG bij Nissan, Gruppe M bij Mercedes).

190329 IGTC quali 10 Audi
Dries Vanthoor was met de WRT-Audi het snelst in de vrije training

In de vrije training van donderdag reed Dries Vanthoor in de nummer 10-WRT-Audi de snelste tijd, gevolgd door Christian Krognes in de Walkenhorst-BMW en Raffaele Marciello in de nummer 999-GruppeM-Mercedes. In de pre-qualifying (eigenlijk ook gewoon een vrije training) liet Mario Farnbacher het potentieel van de Honda zien: met 1:24,060 voerde hij de tijdenlijst aan, voor de beide Porsches van Park Place en Wright Motorsports, respectievelijk bestuurd door Sven Müller en Matt Campbell. "Je merkt dat Mario het hele jaar in de IMSA-serie met deze auto rijdt, die kent hij gewoon heel goed", stelde teamgenoot Renger van der Zande vast.

190329 IGTC quali 18 Nissan
Nissan-rijders Liberati, Imperatori en Jarvis eindigden bovenaan in de kwalificatie

Op vrijdag rond de middag waren er drie afzonderlijke kwalificatiesessies, voor elke rijder één. Daarin werd een gemiddelde per auto bepaald, waarop de snelste tien teams promoveerden naar de top-10-shootuit. Het snelste gecombineerde gemiddelde kwam op naam van Edoardo Liberati, Alexandre Imperatori en Oliver Jarvis in de nummer 18-KCMG-Nissan, die tot een tijd van 1:23,758 kwamen. Met de WRT-Audi van Dries Vanthoor, Fred Vervisch en Christopher Haase als tweede, de HubAuto Corsa-Ferrari van Tim Slade, Nick Foster en Miguel Molina als derde, de Walkenhorst-BMW van Christian Krognes, Mikkel Jensen en Nicky Catsburg als vierde en de Wright-Porsche van Dirk Werner, Denis Olsen en Matt Campbell als vijfde stonden er vijf verschillende merken in de top vijf. Ook Mercedes en Honda waren nog in de top tien vertegenwoordigd. Yelmer Buurman en zijn teamgenoten in de nummer 888-GruppeM-Mercedes kwamen tot de elfde tijd en grepen daarmee met een verschil van slechts vijf duizendste van een seconde net naast een startplaats in de top 10-shootout.

190329 IGTC quali Buurman
Yelmer Buurman en zijn teamgenoten kwamen vijf duizendste tekort voor een plek in de shootout

In de top 10-shootout reed Mario Farnbacher in de Honda (Acura) NSX de snelste tijd: met 1:23,156 minuten was hij 0,186 seconde sneller dan Alex Buncombe in de nummer 35-Nissan. Dries Vanthoor kwalificeerde de nummer 10-WRT-Audi als derde, voor Nick Foster in de Hubauto Corsa-Ferrari. Farnbachers pole-tijd was ruim een halve seconde sneller dan de tijd van Christopher Haase in oktober vorig jaar. Met de pole voor de NSX is Renger van der Zande uiteraard ook de best geklasseerde Nederlander in de kwalificatie. Mikkel Jensen nam de kwalificatie in de Walkenhorst-BMW voor zijn rekening, de auto waarmee ook Nicky Catsburg uitkomt. De Deen reed de zesde tijd, achter Matt Campbell in de nummer 912-Wright-Porsche. De race start op zaterdag om 8.30 uur lokake tijd (16.30 uur in Nederland) en eindigt om 16.30 uur (zondag 0.30 uur in Nederland). Een livestream is beschikbaar via www.intercontinentalgtchallenge.com

190329 IGTC quali Walkenhorst
De Walkenhorst-BMW met onder anderen Nicky Catsburg start als zesde



Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet