DTM

DTM: DTM en Super GT schrijven geschiedenis. Gemeenschappelijk treffen op Fuji

Met een gemeenschappelijk evenement op Fuji 22/23 november a.s. wordt er aan een nieuw hoofdstuk in de autosportgeschiedenis begonnen. DTM promotor ITR en Super GT promotor GTA zijn overeengekomen om op 22/23 november a.s. op Fuji het geplande evenement te organiseren. Bij de Finale op Hockenheim op 4-6 oktober a.s. zullen drie gaststarters uit de Super GT serie aan de start zijn.


Hockenheim 2017 1
Voorproefje tijdens de Finale op Hockenheim eind 2017 wordt twee jaar later werkelijkheid.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ITR Willem J. Staat

DTM en Super GT schrijven geschiedenis. Gemeenschappelijk treffen op Fuji
Het gemeenschappelijke evenement op Fuji eind november is het voorlopige hoogtepunt als resultaat van de samenwerking tussen ITR en GTA. Beide organisaties werken al jarenlang samen. De spectaculaire 600 pk. Bolides uit beide series zijn op het gemeenschappelijke technische reglement gebaseerd. In de DTM van 2019 zijn Aston Martin, Audi en BMW vertegenwoordigd. In de Super GT series zijn Honda, Lexus en Nissan van de partij.

Mijlpaal in de partnersamenwerking
Voor Gerhard Berger betekent dit een mijlpaal in de partnersamenwerking tussen beide series. Gerhard Berger: "Ik wil GTA-voorzitter Masaaiki Bandoh en de organisatie van Fuji voor de samenwerking bedanken. Een waardige locatie voor een spektakel met auto's uit zowel de DTM als de Super GT-serie."

GTA-baas Masaaki Bandoh: "Het gemeenschappelijke evenement tussen de DTM en Super GT kan gerealiseerd worden. Daarvoor wil ik Gerhard Berger en de ITR voor de samenwerking bedanken. Maar ook de verantwoordelijken van de Fuji Superspeedway die actief aan ons voornemen hebben meegewerkt. Ik verheug me enorm dat we dit evenement samen kunnen organiseren."

Hockenheim 2017 2 De imposante Japanse GT bolides nemen de handschoen tegen de DTM op.

Volgens planning zullen 12 DTM auto's in Fuji aan de start verschijnen. Het is nog niet vast volgens welke criteria dit vastgesteld gaat worden. Het wedstrijdformaat ligt inmiddels wel vast. Evenals in de DTM worden twee wedstrijden zonder rijderswissel afgewerkt. Een noviteit in het Japanse Super GT kampioenschap waar wedstrijden over een langere afstand plaatsvinden. Tevens maken beide series voor dit evenement gebruik van Hankook-eenheidsbanden.

Fuji 2
Rondom Mount Fuji het eerste echte gemeenschappelijke treffen tussen DTM en Super GT.

De DTM-finale vormt het openingstreffen van de eerste krachtmeting tussen de gerenommeerde Europese en Japanse merken. Hoewel het Super GT-seizoen pas op 3 november a.s. in Motegi eindigt, sturen Honda, Nissan en Lexus elk een auto naar de finale op Hockenheim. In tegenstelling tot de demonstratierondes uit 2017 nemen zij nu gewoon aan het evenement deel.

Achim Kostron van de ITR: "Daarmee bieden wij de DTM-fans aan het einde van het seizoen een absoluut hoogtepunt. Werkelijk indrukwekkend om zes merken aan de start te hebben. Dit is het bewijs voor het enorme potentieel van de samenwerking tussen DTM en Super GT." De Super GT-rijders worden op een nader te bepalen tijdstip bekend gemaakt.

Fuji 1
Het gaat een spectaculair Sprint evenement worden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet