VLN

VLN: Bontgekleurde confetti in de VLN dit weekend op de Ring. Fabian Vettel met Indy Dontje aan de start. Brundle met Aston Martin

Met de 65e editie van de ADAC Westfalenfahrt gaat a.s zaterdag het licht weer op groen voor het seizoen in de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring. En de inschrijvingslijst weet te overtuigen. Eén van Europa's populaire raceseries belooft ademberovende actie en een prominent startveld. Zowel in de grote als de kleine klasses wordt het luid en gekleurd.

VLN Promotie

Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN/ Willem J. Staat

Bontgekleurde confetti in de VLN weekend op de Ring. Fabian Vettel met Indy Dontje aan de start. Brundle met Aston Martin
Er worden meer dan 170 voertuigen van 24 fabrikanten met 400 coureurs uit 31 landen bij VLN 1 aan de start verwacht. De topgroep is goed bezet. De namen van de rijders en teams kunnen een beetje geïnterpreteerd worden als Who is Who in de autosport. Black Falcon, Land-Motorsport, Frikadelli-Racing, Getspeed Performance, KCMG, Kondo Racing, Manthey Racing, Octane 126, Phoenix Racing, Team IronForce by Ring Police, ROWE Racing, HTP Motorsport, Scuderia Cameron Glickenhaus, Toyota Gazoo Racing, Walkenhorst vinden we allemaal in de startopstelling terug. Partner ROWE Racing lokt de top-teams met een prijzenpot van ruim 25.000 Euro.

Aan de start o.a. de DTM-kampioenen René Rast en Marco Wittmann, tweevoudig Le Mans-winnaar Earl Bamber en 2017 ADAC Total 24h-Rennen-winnaar Kelvin van der Linde. Namen die de PK-enthousiasten op een hoger toerental brengen. Andere afgevaardigden zijn onder meer Fabian Vettel, Smudo, Martin Brundle en Carlos Tavares

Vettel samen met Indy Dontje
Terwijl Sebastian Vettel met vier achtereenvolgende wereldtitels al autosportgeschiedenis geschreven heeft, staat de carrière van zijn elf jaar jongere broer Fabian nog in de kinderschoenen. Na starts in de Audi TT Cup en de Lamborghini Super Trofeo stapt de 20-jarige nu bij GetSpeed Performance in een Mercedes-AMG GT3 die hij samen met Indy Dontje en Philipp Ellis deelt. "Dit jaar betekent vol in de aanval en een enorme overgang. Met de GT3 bevind je je in een andere wereld. Alles is veel sneller, je hebt meer downforce en je hebt pk's in de koffer. Als Duitser kun je aan het Mythos Nürburgring niet voorbijgaan. Ik bleef maar grijnzen. Ik heb genoten en een droom die waarheid werd", verklaarde de jongere Vettel na de Test- und Einstellfahrten.

Terwijl Vettel nog een Norschleife-groentje is, is rapper Smudo al meer dan 16 jaar in de VLN actief. "Ik ben enorm gebrand op het komende seizoen'', zegt het lid van de band 'Die Fantastischen Vier'. "In 2018 hebben wij met de GT3 al aan de top 15 mogen ruiken." Samen met Thomas von Löwis of Menar en Axel Duffel komt hij in de AT Klasse (Alternatieve brandstoffen) met Porsche 911 GT3 Cup uit. Het team Care for Climate heeft voor Thomas Kiefer, Porsche-junior Jaxon Evans en de vanuit de WTCR overgestapte Belg Dénis Dupont een Porsche Cayman GT4 CS ingeschreven. "Ik verheug mij erop dat wij oude knakkers voor de eerste maal in de GT4 en CS klasse nieuwkomers voor de 'Permit A' mogen opleiden. Juist voor de jongeren in de autosport wordt het thema duurzaamheid steeds belangrijker en kunnen ze bij ons van nabij beleven en leren", aldus Smudo.

Grote baas van PSA aan de start
De grote baas van autoconcern PSA, Carlos Tavares, komt met het kleine TJ Team aan de start. In de VT2 klasse start hij met een Opel Astra GTC van teambaas Thomas Jung. Dat de in Portugal geboren Tavares als bestuursvoorzitter van het grootste Franse automobielconcern in een kleine Duitse auto aan de start verschijnt is een interessante combinatie. Eerder reed hij al op de Nürburgring met een Opel Calibra. Tavares verheugt zich enorm op de Nordschleife: "Het is de moeilijkste baan ter wereld en ik hou van uitdagingen." Tavares heeft brandstof in de aderen. Eerder reed hij in de Rallye Monte Carlo. "Auto's en autosport zijn mijn grote hobbies. Al 35 jaar lang neem ik aan rallyes, toerwagenraces, formulewagenraces en wedstrijden voor historische Prototypes deel."

Martin Brundle met Aston Martin
Martin Brundle bestuurt samen met Alexander West en Marco Müller een Aston Martin Vantage in de SP8 klasse. De Brit kwam in  158 Grand Prix-wedstrijden uit en verslaat voor de Britse zender Sky Sports de F1. Martin Brundle bescheiden: "Ik heb nog nooit op de Nordschleife geracet. Maar toen mijn zoon vorig jaar in de VLN racete en mij daarover vertelde werd ik best wel jaloers. Bij VLN 1 en VLN 3 wil ik mijn Permit halen. Bij VLN 7 wil ik samen met mijn zoon aan de start verschijnen." Op 28 september wordt Martin Brundle 60 jaar oud. "Dit is dan voor mij een verlaat verjaardagsgeschenk. Ik heb het gevoel dat ik weer naar school moest gaan. De baan is gewoon uniek. Je moet dit hier erg serieus nemen. Op de Ring ben ik gewoon een rookie en niet de voormalige F1-coureur."

2019 Walkenhorst

Ook de klassen  V4, V5, Cup 3 Cup 5 en H2 hebben een hoog deelnamecijfer. De klasse tot 2L biedt het breedste spectrum, waarbij van Renault Clio, Honda Civic, Opel Manta, Astra, VW Corrado, Jetta en Golf tot de BMW M3 van alles vertegenwoordigd is. Ook de TCR behoort tot de meeste competitieve klasses.

De toegang tot de Nordschleife is vrij. Voor het GP circuit en de gridwalk moet 18 Euro neergeteld worden. Traditioneel is de start om 12.00u a.s. zaterdag. De kwalificatie begint om 08.30u Zowel de training als de wedstrijd kan via de livestream gevolgd worden.

Reacties

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 21 maart 2019 11:20

    Eerst tam tam bericht dat Fricandelli uit de VLN stapt. Nu doen ze opeens weer mee. Teveel ophef over dit kampioenschap. Waar je als niet Duitser of met een niet Duitse auto uberhabt geen kans maakt.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 21 maart 2019 11:36

    Frikadelli rijdt tot en met de 24-uursrace. En over het geen kans maken met een niet-Duitse auto: de gebroeders Gröneck werden al twee keer kampioen met een Renault Clio.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet