VLN

VLN: Bom ontploft in VLN. Frikadelli en WTM keren VLN de rug toe!!!

Het rommelt in de VLN. Zowel Wochen Team Monschau (WTM Rinaldi) als Frikadelli hebben vanwege de recentelijk aangekondigde B.o.P. besloten om zich voor het seizoen 2019 terug te trekken. WTM Teameigenaar Georg Weiss liet gisteren al doorschemeren de VLN de rug toe te keren. De kans lijkt ook groot dat nog voor het seizoensbegin meerdere SP9/GT3 Teams niet in de VLN zullen uitkomen.

Frikadelli
Klaus Abbelen heeft de stekker uit de VLN getrokken. Voor de tweede keer binnen een jaar. Maar gaan ze nu nog werkelijk terugkomen. Komt er nog een compromis?

Tekst en foto's: Willem J. Staat

Bom ontploft in de VLN. Frikadelli en WTM keren VLN de rug toe
De lokale smaakmakers in de VLN, Frikadelli en WTM, hebben besloten om zich voor komend seizoen uit de VLN terug te trekken. Reden is de recentelijk bekend gemaakte Balance of Performance, waarbij de GT3's in de SP9 klasse ruim 5 procent vermogen moeten inleveren.

In een statement dat Frikadelli Racing vanavond uitgaf uitte teameigenaar Klaus Abbelen zich in identieke bewoordingen. Klaus Abbelen: "Dit heeft tot gevolg dat de kleinere auto's die op slechts 1/10 van het jaarbudget van een GT3 rijden slechts met een verschil van 30 km/u ingehaald worden en bij de volgende bocht weer voor de GT3 liggen. En komen er meerdere bochten achter elkaar dan kan de GT3 er eindelijk voorbij. Op deze manier heeft het geen zin meer. Als men deze beperking wil doorvoeren dan moet het vermogen van alle auto's met vijf procent gereduceerd worden, slechts dan kan men de competitie behouden en kunnen wij de kosten van onze GT3 auto's rechtvaardigen."

Grote tegenstellingen ziet men bij Frikadelli in de continue doorgevoerde verbeteringen aan het circuit. "De gehele Nordschleife wordt jaarlijks vervalst, verkort, minder verscherpt en zodanig sneller gemaakt dat elke Playstation-coureur dit circuit kan beheersen. Maar wij mogen niet sneller worden. Zo heeft het geen zin meer", aldus Abbelen.

"Als men mij in November verteld had dat we weer minder 5 procent vermogen kregen, dan had ik direct de beslissing genomen om niet meer aan de VLN en de 24U deel te nemen. Wij willen zelf bepalen aan welke races wij deelnemen. Hierbij wil ik de vele fans bedanken die ons jarenlang ondersteund hebben. Ik hoop dat ze begrip voor deze stap hebben."

WTM Georg Weiss trok gisteren de stekker uit het VLN programma en heeft een mooi alternatief voor zijn Ferrari's die niet tussen de langzamere deelnemers willen rijden.

Georg Weiss, die ruim achttien jaar op de Nordschleife actief is, trok gisteren de consequentie om zich voor dit seizoen definitief terug te trekken. Wij hebben ons programma opnieuw samengesteld. "12U Spa, 24U Spa, 24U Barcelona en 9U Kyalami. Zolang dit zo blijft laten we ons niet meer op de Nürburgring zien. En dit doet pijn. Als er gereduceerd moet worden dan moet dit voor het gehele startveld gelden.

Het kan toch niet waar zijn dat TCR-, Cup- SP7, en GT4 ons op de Döttinger Hohe voorbijvliegen en de GT3's dan met barsten of breken in de remzones maar weer moeten proberen te passeren. Dat wordt voor iedereen veel te gevaarlijk en contra-productief." Ook de Nederlander Stef Dusseldorp (Falken Motorsport) en Audi-fabriekscoureur Christopher Mies ondersteunden de visie van Weiss in de social media.

Al in februari verstuurde DMSB Sportdirecteur Michael Günther een email aan de ADAC Nordrhein waarin hij zijn bezorgdheid uitsprak over de hoge bochtensnelheden in de verschillende GT-klasses en in het bijzonder de SP9 klasse. "Het is duidelijk dat een dergelijke ontwikkeling zonder tegenmaatregelen niet meer te verantwoorden is. Wij verzoeken dan ook om maatregelen te nemen om de Performance voor het seizoen 2019 in te perken."

Of het ditmaal tot een compromis tussen de VLN en de teams komt moet worden afgewacht. Na het ongeval van Jan Mardenborough in 2015 werd er op het baangedeelte Flugplatz gedurende het gehele seizoen een Code 60 toegepast totdat de baan begin 2016 van een andere configuratie voorzien werd.

De snelle Nordschleife rondetijden zijn de FIA al geruime tijd een doorn in het oog. Over de 7.52 recordronde van Christian Krognes bij de slotwedstrijd in 2018 met de Walkenhorst BMW M6 schijnt de afgelopen winter bij de FIA in de wandelgangen flink gediscussieerd te zijn. Het ziet er naar uit dat de GT3's hun beste tijd op de Nordschleife gehad hebben. En dat zou een groot verlies zijn.....

Recordronde Krognes
'Boosdoener' Christian Krognes. Met een kwalificatietijd van 7.52 schoot men ook bij de FIA wakker......

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 maart 2019 22:31

    Wie bepaalt die BOP dan. FIA ADAC VLN. Genoeg andere series voor deze GT autos lijkt mij. Kunnen die hobby coureurs lekker aan klooien op de ring.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 maart 2019 22:31

    Wie bepaalt die BOP dan. FIA ADAC VLN. Genoeg andere series voor deze GT autos lijkt mij. Kunnen die hobby coureurs lekker aan klooien op de ring.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 12 maart 2019 22:45

    @Anonieme Gebruiker. De FIA heeft enkele dagen geleden de DMSB onder druk gezet, die konden niets anders dan deze beslissing uitvoeren. Niemand zit op een vertrek van de GT3's op de Ring te wachten. De 7.52 van Krognes was de overbekende druppel. Maar alles wat te populair wordt, wordt bewust........

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 maart 2019 10:18

    Vreemd verhaal.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 13 maart 2019 10:31

    De huidige GT3 auto's zijn gewoon zo ver ontwikkelt dat deze zo snel zijn dat ze niet in één veld moeten rijden diverse toerwagen klassen zoals in VLN. Alsof je Formule 1 met Formule Renault in één race laat rijden. Dit kunstmatige geknutsel om GT3's langzamer te maken slaat natuurlijk nergens op en komt de veiligheid en racerij niet ten goede.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 13 maart 2019 11:16

    Dirk met jouw bewering hebben de Belcar en Supercarchallenge zelfs geen recht van bestaan. Die hebben hetzelfde probleem en die rijden op kortere circuits zoals Zolder… De huidige beslissing brengt met zich mee dat ze nu constant voor de GT4’s etc.in de ankers moeten. Bovendien komen de snelle jongens op de Nordscheife de langzamere deelnemers uit de andere klassen op 26 ronden gemiddeld slechts vijf/zesmaal tegen. Zet daar de lengte van Circuit Zolder tegenover, vermenigvuldig dit met de lente van het circuit dan wordt het zeker twaalfmaal. En zonder de inbreng van fabrikanten geen VLN en 24U meer.

    • 3
    • 1
     
    TheNextGeneration 13 maart 2019 11:44

    Het zou voor de VLN goed zijn om GT4 als hoogste klasse te nemen. Zowel voor de deelnemersvelden en veiligheid. Al met al een prima beslissing. En laten we ook niet vergeten dat dhr. Abbelen en dhr. Weiss al jaren de eerste zijn als het aankomt op klagen over de BOP, en dreigen met vertrek uit de serie. GT3's zijn te snel geworden, en de spirit van VLN is over de laatste jaren verloren geraakt.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 13 maart 2019 12:18

    @Willem, ik begrijp wat je bedoeld maar als je ziet hoeveel GT3's met full pro's en hoge inzet rijden in VLN en 24H Nurburgring is dit niet te vergelijken met enkele GT3's in Supercar Challenge, Belcar of zelfs 24H Series. In die klassen kan dit, omdat de belangen minder groot zijn en de coureurs schade uit eigen zak moeten betalen.

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 13 maart 2019 12:28

    @Dirk. Het risico blijf hetzelfde.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 13 maart 2019 12:40

    Zijn er in de afgelopen jaren beduidend meer zware ongevallen geweest dan tien jaar geleden?

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 13 maart 2019 13:05

    @Racing Fan. Nee, de enige uitzondering was Mardenborough en dat was een eenzijdig ongeval met een combinatie van factoren. Weersomstandigheden, Playstation-coureur. Verkeerde beslissing genomen waarbij de auto in 2015 airborne ging met bekende gevolgen.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 13 maart 2019 13:39

    Maar waarom dan opnieuw de snelheid voor GT3 terugbrengen? Is dit FIA politiek dat iets als VLN en N24 niet te populair mag worden?

    • 3
    • 0
     
    TheNextGeneration 13 maart 2019 13:52

    Dat zal eerder te maken hebben met VLN zelf. Deelnemersvelden drastisch terug, zowel in VLN als N24. De hoge klassen als GT3 blijven redelijk gelijk, maar deelnemers in de lagere klassen worden het meer en meer zat om van de baan gereden te worden door 'pro's' in GT3's. Overigens nogal onrespectvol om Jann Mardenborough zijn ongeluk te wijten aan het zijn van een 'Playstation-coureur'. Ja, het ongeluk was deels aan de rijder te wijten, maar dat had iedere coureur kunnen overkomen.

    • 2
    • 1
     
    Willem J. Staat 13 maart 2019 14:08

    @Playstation-coureur is niets mis mee. De interpretatie is anders. Overigens was het ongeval volledig aan Mardenborough te wijten. Die man mag nooit meer op de Nordschleife rijden en was de oorzaak van de invoering van de Nordschleife Permit. Gemiddeld 160 deelnemers per wedstrijd. Laatste wedstrijden zelfs 180/182

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 maart 2019 15:11

    GT3's zijn met hun laatste ontwikkelingen te snel geworden voor de Nordschleife, dit is al een paar jaar best duidelijk te zien. Precies wat TheNextGeneration zegt. GT4 zou de beste oplossing zijn.

    • 0
    • 0
     
    Rush 14 maart 2019 09:26

    Ik had tot begin 2008, immer het idee dat de VLN, een op zich onafhankelijke race klasse was, vallend onder de DMSB. Echter, begin 2008 werd rondom de Nordschleife, het bekende, hoge hek geplaatst, FIA Zaun, toen voelde ik al nattigheid en met deze maatregel wordt dit bevestigd; Zonde en schande!! FIA : Jullie hebben reeds voldoende raceklassen om je druk over te maken, laat VLN met rust!!

    • 0
    • 0
     
    Dirk Warmerdam 15 maart 2019 00:10

    Waarom was het ongeluk volledig aan Mardenborough te wijten eigenlijk?

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 15 maart 2019 01:19

    @Dirk Warmerdam. Drie factoren. Onervarenheid met de Nordschleife, turbulentie, weersomstandigheden. Op Flugplatz kwamen de auto's los van de grond. De weersomstandigheden waren ver van ideaal. Uit betrouwbare bron heb ik destijds vernomen dat hij destijds bij het loskomen gas bijgegeven zou hebben met fataal gevolg. Dit was ook de oorzaak van de invoering van de Nordschleife Permit.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet